آلودگی هوا موجب کاهش رشد حافظه کاری کودکان می شود

تحقیق جدید نشان می دهد قرارگیری در معرض آلودگی هوا در مسیر رفتن به مدرسه می تواند تاثیرات مضری بر رشد حافظه کاری کودکان داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، محققان موسسه سلامت بارسلونا به رابطه بین کاهش حافظه کاری و قرارگیری در معرض ذرات ریز کمتر از ۲.۵ میکرومتر و کربن سیاه ناشی از ترافیک جاده ای در طول پیاده روی به سوی مدرسه و بازگشت از آن دست یافتند.

یافته های یک مطالعه اولیه هم نشان می دهد ۲۰ درصد دوز روزانه کربن سیاه در طول رفت و آمدهای شهری توسط کودکان استنشاق می شود.

مار آلواز پدرول، عضو تیم تحقیق، در این باره می گوید: «نتایج مطالعات ابتدایی نشان داده است قرارگیری کوتاه مدت در معرض آلاینده های با غلظت بسیار بالا می تواند تاثیر بسیار نامناسبی بر سلامت داشته باشد.»

وی در ادامه می افزاید: «تاثیرات مخرب آلودگی در کودکان مشهودتر است چراکه ظرفیت ریه شان کوچک و میان تنفس شان بیشتر است.»

این مطالعه در بارسلونا و با بالغ بر ۱۲۰۰ کودک ۷ تا ۱۰ ساله انجام شده که همگی مسیر خانه تا مدرسه را هر روز پیاده می رفتند.

حافظه کاری و ظرفیت توجه کودکان چندین بار در طول مطالعه ۱۲ ماهه ارزیابی شد.

این قرارگیری در معرض هوا در طول دوره مشابه برمبنای میزان کوتاه ترین فاصله پیاده روی تا مدرسه محاسبه شد.

آنالیز آماری یافته ها آشکار ساخت که قرارگیری در معرض ذرات ریز کمتر از ۲.۵ میکرومتر و کربن سیاه با کاهش رشد حافظه کاری مرتبط بود.

محققان تاکید می کنند یافته های این مطالعه به معنای استفاده از وسائط نقلیه توسط کودکان برای رفتن به مدرسه نیست، بلکه باید به کاهش آلودگی هوا توجه شود.

701

کد خبر: 844357

وب گردی

وب گردی