لزوم ساماندهی فعالیت فروشگاه های آزاد در مبادی مرزی و فرودگاه های کشور

مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرک ایران در بخشنامه ای لزوم ساماندهی وضعیت فعالیت فروشگاه های آزاد در مبادی مرزی و فرودگاه های کشور را به گمرکات سراسر کشور اعلام کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از گمرک ایران، مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرک ایران در بخشنامه ای لزوم ساماندهی وضعیت فعالیت فروشگاه های آزاد در مبادی مرزی و فرودگاه های کشور را به گمرکات سراسر کشور اعلام کرد .

در این بخشنامه آمده است : با توجه به مفاد مواد ۹۲ تا ۹۴ قانون امور گمرکی و ۱۶۱ تا ۱۶۸ آیین‌نامه اجرایی آن و نیز لزوم ساماندهی وضعیت فعالیت فروشگاه‌های آزادمستقر در مبادی مرزی و فرودگاه‌های کشور در چارچوب قوانین و دستورالعمل‌های مربوطه، رعایت موارد زیر مورد تأکید قرار می‌گیرد:

۱) انجام دقیق تشریفات امور گمرکی کالای وارده و خارجه به فروشگاه‌های آزاد براساس مفاد مورد اشاره فوق مندرج در قانون امور گمرکی وآیین‌نامه اجرای آن، با استفاده از ظرفیت‌های موجود در سامانه جامع امور گمرکی.

۲ )اجرای دقیق دستورالعمل شماره ۱۱۸۲۹۹‏/۹۵‏/۲۳۱ مورخ ۲۹‏/۶‏/۹۵ این مرکز مبنی بر وحدت رویه در نحوه فعالیت فروشگاه‌های آزاد وچگونگی ورود و نوع کالاها مورد تأکید است.

۳ )از ارائه هرگونه خدمات به فروشگاه‌های آزاد فاقد قرارداد با گمرک جمهوری اسلامی ایران و یا فروشگاه‌های آزادی که به هردلیل هنوز موفق به تمدید قراردادهای قبلی نشده‌اند اکیداً خودداری گردد.

۴) تایید وضعیت و تمدید قرارداد فروشگاه‌های آزاد موکول به ایفای تعهدات ایفا نشده آنها است.

۵ )از ورود موقت و فروش لوازم خانگی حجیم که قبلاً طی بخشنامه‌های مختلف به گمرکات اعلام گردیده در فروشگاه‌های مذکور خودداری گردد.

هم اکنون بر اساس قوانین و مقررات متعدد گمرک ایران ۶۴ نوع معافیت گمرکی را در انجام تشریفات گمرکی انواع کالاها اعمال می کند .

403

کد خبر: 844407

وب گردی

وب گردی