جوکار: جمهوری اسلامی ایران دوباره به آمریکا اعتماد نخواهد کرد/ در مسائل موشکی کشوری مستقل هستیم

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه راضی به مذاکرات مجدد نخواهد شد و دوباره به آمریکایی ها اعتماد نخواهد کرد.

محمد صالح جوکار عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر انجام مذاکرات مجدد در زمینه های غیر هسته ای در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز اظهار داشت: ما از ابتدا اعلام کردیم که با گروه 1+5 منحصرا در زمینه هسته ای مذاکره خواهیم کرد و در هیچ موضوع دیگری وارد نخواهیم شد؛ آن توافقی هم که در این مذاکرات منعقد شد فقط در بحث هسته ای بود.

وی افزود: ما در توافق هسته ای تعهدات خودمان را انجام دادیم اما در قبال آن، کشورهای اروپایی و آمریکا البته آمریکا با شدت بیشتر، تحریم ها را افزایش و نیز آن ها را تمدید کردند.

این نماینده سابق مجلس ادامه داد: آمریکایی ادعا دارند که مذاکرات با ایران در زمینه های مختلف باید ادامه پیدا کند، آن چه که رئیس جمهور آمریکا در ماه های اخیر روی آن تاکید دارد عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای است؛ این ادعایی واهی است، کما این که سازمان انرژی اتمی پیش تر با نظارت های دقیق پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید کرده بود.

جوکار با بیان این که آمریکا می خواهد ما را به مرگ بگیرد که به تب راضی شویم تصریح کرد: با تمام این تفاسیر، جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه راضی به مذاکرات مجدد نخواهد شد و دوباره به آمریکایی ها اعتماد نخواهد کرد.

وی با تاکید بر این که اتحادیه اروپا نیز به تعهدات خود عمل نکرده است خاطر نشان کرد: بانک های بزرگ اروپایی هنوز با ما تعاملات مالی بر قرار نکرده است که این خلاف برجام است و همچنین در بسیاری از بخش ها تحریم ها را علیه جمهوری اسلامی ایران تمدید کرده اند.

عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی مجلس اضافه کرد: اعتقاد ما بر این است که برجام به نفع کشور نبوده و زمینه را برای اعمال تحریم های بیشتر و بهانه تراشی های جدید آمریکا فراهم کرده است.

جوکار هدف آمریکا از اعمال فشارهای جدید به ایران را مجاب کردن ایران به انجام مذاکرات جدید دانست و اظهار داشت: آمریکایی ها به هیچ عنوان برجام را نادیده نخواهند گرفت؛ اما به وسیله همین برجام فشارها را بر ایران افزایش می دهند تا جمهوری اسلامی ایران بر سر مسائل هسته ای، حقوق بشر و حمایت از جبهه مقاومت مجاب به انجام مذاکره مجدد شود.

وی اظهار کرد: به زعم آمریکایی ها، ایران به وسیله برجام در چارچوب خواسته های آن ها در تمام زمینه ها از جمله مسائل موشکی عمل خواهد کرد؛ اما جمهوری اسلامی ایران فقط در زمینه هسته ای طبق موازینی که در توافق هسته ای مشخص شده است عمل خواهد کرد.

نماینده سابق مردم یزد گفت: آمریکا با اعمال فشارهای جدید علیه ایران به دنبال آن هستند که جمهوری اسلامی بر اساس خواسته ها و موازین آن ها عمل کند که این خواسته ای بیهوده است؛ کشور ما در تمام زمینه ها از جمله مسائل موشکی کشوری مستقل است و نیازی به تصمیم گیری هیچ کشوری نخواهد داشت.

جوکار با تاکید بر این که عامل اصلی دخالت در کشورهای منطقه از جمله ایجاد داعش آمریکا است خاطر نشان کرد: ترامپ در جریان مناظرات انتخاباتی خطاب به رقیب خود بر این موضوع تاکید کرد که هیلاری کلینتون مادر و شاهزاده های سعود پدر داعش هستند؛ در حال حاضر نیز بر اساس همین سیاست های خصمانه، ترامپ با سفر به عربستان با پدر داعش دست دوستی می دهد و رقص شمشیر برگزار می کند.

وی تاکید داشت: امروز آمریکایی به وسیله لابی با کشورهای اروپایی، اتحادیه اروپا را نیز همراه خود خواهند کرد که فشار را بر ایران افزایش دهند و آن ها را مجددا به پای میز مذاکره بکشانند.

این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان این که آمریکایی ها به دنبال اعمال فشار بر سازمان بین المللی انرژیی اتمی هستند افزود: آمریکایی ها به دنبال آن هستند که با اعمال فشار بر سازمان ملل، ایران را به بهانه های واهی از جمله عدم اجازه بازدید از مراکز نظامی ناقض توافق هسته ای معرفی کنند.

جوکار در پایان اظهار داشت: آقای آمانو در مصاحبه اخیر خود بر این موضوع تاکید داشت که در صورت لزوم می توانیم از مراکز نظامی ایران بازدید به عمل آوریم که این موضوع خلاف مقررات است؛ قرار دادن مراکز نطامی در معرض بازدید دشمنان چیزی جز دیوانگی نخواهد بود.

302

کد خبر: 844454

وب گردی

وب گردی