ساخت دستگاه نمایشگر محلی ترانسمیترهای نفت، گاز و پتروشیمی

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت انواع دستگاه‌های نمایشگر محلی ترانسمیترهای اندازه‌گیری متغیرهای فرایندی شده‌اند که در بیشتر صنایع مانند نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، پالایشگاه‌ها، خطوط لوله و نیروگاه‌ها کاربرد فراوان دارند.

به گزارش ایسکانیوز، حسین مقدسی، مدیر عامل این شرکت گفت: هم اکنون کشور ایران به دلیل داشتن صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و نیروگاه به شدت مصرف کننده تجهیزات ابزار دقیق است. تجهیزات ابزار دقیق انواع مختلفی دارند. این تجهیزات به 12 خانواده تقسیم می‌شوند که شرکت ما به دنبال آن است یکایک آنها را بومی‌سازی کند.

به گفته وی، نمایشگرهای محلی ترانسمیترها دارای 5 نوع متفاوت هستند که محصول جدید تولیدی شرکت، یک خانواده از 12 خانواده تعریف شده است.

مقدسی افزود: معمولا در تمامی نقاط پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی تجهیزات ابزارهای دقیق نصب می‌شوند، اما برای نصب این تجهیزات در ارتفاع‌های بلند و مکان‌های کم دسترس و سخت، نیاز است تا دستگاه نمایشگر محلی نیز به موازی آنها در محل قابل دسترس، نصب شود؛ با نصب این دستگاه‌ها، تمام اطلاعات تجهیزات نقاط دوردست به سهولت منتقل و قابل نمایش خواهد شد.

وی اظهار کرد: کثرت مصرف این تجهیزات و نیاز کشور، شرکت ما را بر آن داشت تا این دستگاه‌ها را بومی‌سازی و تولید کنیم. البته هم اکنون تولید این دستگاه به پایان رسیده و با اخذ استاندارد CEبالاترین گواهینامه صادرات اتحادیه اروپا، مراحل نهایی اخذ استاندارد ATEX (تاییدیه‌ای برای نصب تجهیزات در محیط های قابل انفجار) را سپری می‌کند. پیش بینی می‌شود این محصول با کسب این استاندارد در 3 ماهه آخر امسال وارد بازار شود.

وی با اشاره به اینکه فرایند این محصول از ایده تا تولید حدود یک سال و نیم به طول انجامیده است، یادآور شد: بومی‌سازی محصول با دانش‌فنی بالا (High Tech)، جلوگیری از خروج ارز، استانداردسازی محصول برای استفاده در صنایع نفت و گاز، ارتقای دانش‌فنی ساخت محصول را می‌توان از جمله مزایای اجرای این طرح عنوان کرد.

به گفته مقدسی، این محصول هم اکنون قابل رقابت با نمونه‌های مشابه اروپایی مانند ایتالیایی، آلمانی و همچنین ژاپنی و آمریکایی است.

وی به وجه تمایز این محصول نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی اشاره کرد و گفت: ما برای ساخت این دستگاه، برخی از آپشن‌های این محصول را بیشتر کرده‌ایم. از آنجایی که این تجهیزات برای کنترل صنایع استفاده می‌شوند، هر اندازه کاربرپسند باشند، بهتر است. به همین دلیل برنامه‌نویسان شرکت ما سعی کرده‌اند که این تجهیزات را برای کاربران قابل استفاده‌تر کنند. مثلا آنها تنوع تبدیل واحدها را زیادتر کرده و موارد محاسباتی نیز در آنها گنجانیده‌اند. همچنین در این دستگاه، آلارم‌های هشداردهنده بکار برده شده است که در انواع مشابه غربی وجود ندارد.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: بزرگترین مزیت استفاده از این دستگاه، قطع وابستگی ایران به تجهیزات غربی و مزیت بعدی آن یک گام نزدیک شدن به بومی‌سازی سایر تجهیزات ابزار دقیق است.

وی به صادرات این محصول اشاره کرد و افزود: بازار هدف برای صادرات این محصول در وهله نخست کشورهای آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه بوده و در گام‌های بعدی به تمام کشورهای مصرف کننده صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد است.

بر اساس اعلام روابط عمومی صحا، مقدسی به حمایت صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) برای اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: حجم واردات تقریبی این محصول به کشور سالانه در حدود 12 تا 15 میلیون یورو است. پیش‌بینی می‌شود با اعمال سیاست‌های فروش خوب و تعدیل قیمت، بتوانیم حداقل 60 درصد سهم بازار داخلی را به خود اختصاص دهیم و زمینه اشتغال حدود 20 نفر را فراهم کنیم.

کد خبر: 844655

وب گردی

وب گردی