حل مشکلات اقتصادی و تولیدی با بهره مندی از دانش و تکنولوژی

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در دهه گذشته به دلیل تحریم‌ها عقب‌ماندگی‌هایی در زمینه اقتصادی ایجاد شد، گفت: جبران عقب‌ماندگی‌های دانش روز و تکنولوژی، راه‌حل رفع مشکلات و گرفتاری‌های اقتصادی مخصوصاً در حوزه تولید است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ غلامحسین شافعی امروز در نشست صبحانه کاری اعضا و هیأت رئیسه با معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: چنین به نظر می‌رسد در شرایطی فعلی که در کشور ما وجود دارد و با توجه به گذشته ناموفق در طول دهه گذشته که در زمینه مسائل اقتصادی داشته‌ایم، شاید در شرایط حاضر تنها راه‌حل مشکلات و گرفتاری‌های اقتصادی مخصوصاً در حوزه تولید، بهره‌مندی از دانش و تکنولوژی روز است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: در طول سال‌های گذشته به دلیل تحریم و مسائل و مشکلات مختلف، شکاف قابل‌توجهی از نظر تکنولوژی بین ما و سایر کشورها مخصوصاً در حوزه صنعت ایجاد شده است که این شکاف تکنولوژیکی باعث شده ما از دنیای رقابت فاصله بگیریم و باعث شده که کالاهای ما با کیفیت خوب تولید نشود و قیمت تمام شده آن هم بالا باشد.

شافعی اظهار داشت: ما در صحنه رقابت جهانی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستیم به طوری که در زمینه کشاورزی و حل مشکل بحران آب هنوز نتوانسته‌ایم به طور کامل از تکنولوژی‌های نوین کشاورزی و روش‌های علمی در این زمینه استفاده کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: در زمینه محیط زیست هم همینطور است، در جاهایی که با استفاده از دانش‌های نوین، توسعه اقتصاد سبز توانسته در بسیاری از کشورها ضمن برطرف کردن مشکل محیط زیست، محیط زیست را به عنوان یک موضوع اقتصادی در صحنه کشورها بروز دهد، ولی متأسفانه ما ازاین بابت هم دچار نقصان فراوان هستیم.

او گفت: بخش خصوصی و کارآفرینان سعی کرده‌اند در زمینه بهره‌مندی از تکنولوژی و فناوری‌های جدید تا آنجا که امکانات اجازه می‌دهد از قافله عقب نمانند، به طوری که در اتاق بازرگانی ایران، کمیسیون‌های فعال و تشکل‌های فعالی در این زمینه وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: ولی به نظر می‌رسد ارتباط بخش خصوصی با معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور چندان متصل نیست و امیدواریم که این ارتباط بیشتر شود.

او افزود: همه کارآفرینان برای شروع متفاوت با حوزه فعالیت فناوری ریاست جمهوری آماده‌اند و آماده حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح استان‌های کشور هستند.

شافعی گفت: فضای کسب و کار کشور در این مورد خاص باید بیشتر از پیش فراهم شود، در حالی که مقبولیت این قضیه در سطح فضای کسب و کار هنوز به درجه مطلوب نرسیده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: تعیین اولویت‌ها در این بخش از مسائل مهمی است که باید به آن توجه ویژه شود. پارک‌ها و مراکز رشد الان در کشور خیلی از بخش خصوصی فاصله دارند و در اداره امور آنها دولت بسیار دخیل است و به نظر می‌رسد که کشور نیازمند این است که در این ارتباط به تدوین نقشه راه بلندمدت اقدام کند، اگرچه سازمان شما برنامه‌هایی در این زمینه تدوین کرده است.

او با تأکید بر اینکه در خصوص مالکیت‌های فکری و معنوی در کشور باید مشکلات حل شود، گفت: این موضوع باید به عنوان اولویت مسئولان کشور در دستورکار قرار گیرد.

403

کد خبر: 844832

وب گردی

وب گردی