کلانتری: نباید با تصمیم‌های زنجیره‌ای آینده کشور را به خطر بیاندازیم / آلودگی 20درصدی هوای کشور ناشی از نیروگاه‌هاست

معاون رئیس جمهور گفت: متاسفانه تصمیمات زنجیره‌ای در کشور پیامدهای جبران ناپذیری را برای نسل‌های بعدی به ارمغان آورده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پنجمین کنفرانس انرژی بادی ایران با اشاره به اینکه هم اکنون حال خوشی ندارند، اظهار کرد: در حال حاضر 20 درصد آلودگی کشور از نیروگاه‌های داخلی است به طوری که در این خصوص وزیر نفت قول داده در جهت کاهش آلودگی در زمستان امسال گاز نیروگاه شهید رجایی را قطع نکند.

او ادامه داد: طی جلسه‌ای که در شورای گرد و غبار تشکیل شده‌اند بیش از 45 درصد گرد و غبار جنوب غربی خود منطقه است و 50 تا 55 درصد از خارج از کشور وارد می‌شود و علت آن احداث سدهایی است که در کشور ساخته شده است.

کلانتری تاکید کرد: متاسفانه در گذشته تصمیمات جزیره‌ای مسوولان باعث شده است که ما دچار چنین بحرانی در کشور شویم. بنابراین، محیط زیست هم اکنون تاب و توان این شرایط را ندارد و بایستی در این خصوص تصمیمات جدی گرفته شود.

او ادامه داد: یکی از عوامل اصلی توسعه پایدار حفظ حقوق نسل‌های بعدی است. ما باید با استفاده از انرژی‌های نو کمک بزرگی به نسل‌های بعدی انجام بدهیم . اگر توسعه واردات ملاک توسعه کشور قرار دهیم به طور یقیین می‌توانیم کشور را از استفاده سوخت‌های فسیلی پایین بیاوریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کشوری که کمتر از 90 میلیارد مکعب از انرژی تجدیدپذیر تولید دارند واقعا جای تاسف است که بیش از 97 میلیارد مصرف دارد و این امر آینده نسل بعدی را به خطر می‌اندازد.

ما ایرانیان خودکار نسل حاضر با این سیاست توسعه‌ای و مصرفی فکر نمیکنم برای نسل بعدی چیزی باقی بگذاریم، مگر اینکه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را در دستور کار خود قرار بدهیم.

کلانتری ادامه داد: ما انجمن‌های زیادی داریم که متاسفانه اکثر آنها به سمت سیاسی کشیده شدند ولی با این اوصاف همه ما موظفیم که این انجمن کشور را و گروه‌هایی که در راستای منافع ملی قدم بر می‌دارند حمایت کنیم. بنده از بعضی از انجمن‌ها دلخور هستم. به عنوان انجمن آب یکی از این انجمن‌هاست با وجود اینکه 20 سال پیش واقف بر این بودند که احداث سدها در کشور معاملاتی را به همراه داشت اما به این امر تن دادند.

او خاطر نشان کرد: باید سیستم‌های قانونگذار در کشور برنامه‌ای را در دستور کار قرار دهند که آینده کشور به خطر نیفتد.

400

کد خبر: 844895

وب گردی

وب گردی