ایران دومین کشور در مصرف سرانه مسکن / جمعیت پایتخت ۲۰۰ برابر جمعیت متوسط یک شهر است

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: ایران در بازار مسکن در دنیا از لحاظ کمی و کیفی جزو بهترین کشورهاست بعد از انقلاب از لحاظ مصرف سرانه رتبه ۲ را از آن خود کردیم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ شهریاری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در همایش سیاست های توسعه مسکن گفت: این همایش باعث ایجاد تغییرات در حوزه مسکن نمی شود و باید مشکلات بازار مسکن را در جاهای دیگر پیدا کرد.

او افزود: ایران در بازار مسکن در دنیا از لحاظ کمی و کیفی جزو بهترین کشورهاست و بعد از انقلاب از لحاظ مصرف سرانه رتبه ۲ را از آن خود کرده‌ایم.

شهریاری اظهار داشت: صحبت های مظاهریان حاکی از این بود که ۲۴ میلیون خانوار و ۲۷ میلیون مسکن در کشور داریم، در حالی که باید اشاره می شد از ۲۷ میلیون مسکن، ۲ میلیون آن خالی و ۲ میلیون هم به عنوان مسکن دوم هستند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات مسکن باید در اقتصاد کشور مورد بررسی قرار گیرد و زمانی که به اقتصاد مسکن می پردازیم باید به مباحث فرادستی و بالادستی مانند تخصص شهرسازی توجه شود و شهرسازی عامی به عنوان شهرسازی علمی بالادستی است.

او خاطرنشان کرد: درصورتی که شهر به عنوان موجود زنده در نظر گرفته شود مسکن جزئی از شهر است که در صورت عدم وجود آن شهر با مشکلات بسیاری مواجه می شود.به گفته شهریاری، بحث شهرسازی جزو مسائلی است که طی این سال ها مورد غفلت واقع شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: در صورتی که به مباحث کلان مسکن مانند جمعیت، رشد جمعیت، جمعیت شهری و روستایی، مهاجرت، توزیع متعادل جمعیت، توازن منطقه ای و حاشیه نشینی جزو مسائلی است که در مسائل موجود در مسکن مورد غفلت واقع شده و باعث ایجاد مشکلات در حوزه مسکن شده است.

او بیان کرد: در واژه جمعیت از پیش واژه ای مانند سیل جمعیت استفاده می کنیم که گاهی با این موضوع که غیرقابل کنترل و مخرب است مواجه می شویم.

شهریاری ادامه داد: اولین سرشماری سراسری رسمی در سال ۱۳۳۵ انجام شد که ۱۹ میلیون جمعیت را نشان داد و از این جمعیت ۱۳ میلیون روستایی و ۶ میلیون شهری بودند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: این سرشماری در سال ۹۵ مجدد انجام شد که نسبت عکس را به خود گرفته بود، بدین صورت که ۷۰ درصد جمعیت شهری و ۳۰ درصد جمعیت روستایی بودند.

شهریاری خاطرنشان کرد: تعداد شهرهای موجود در کشور در سال ۱۳۳۵، ۱۹۹ شهر بود اما اکنون شاهد ۱۳۰۰ شهر در کشور هستیم.

او گفت: در صورتی که جمعیت امروز شهر تقسیم بر تعداد شهر شود، جمعیت شهر باید ۴۵ هزار نفر باشد، در حالی که اکنون جمعیت پایتخت ۲۰۰ برابر جمعیت متوسط شهر است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: شهرداران شهر برای اداره شهر تراکم فروختند و ظرفیت را برای پذیرش جمعیت ایجاد کردند.

او خاطرنشان کرد: در صورتی که خواستار برطرف شدن مشکلات موجود در کشور هستیم باید به مباحث مطرح شده پرداخته شود و در صورتی که مسائل بالادستی برطرف می شد گرفتار مشکلات موجود نبودیم.

403

کد خبر: 844896

وب گردی

وب گردی