تمامی دانش‌آموزان تحت آموزش‌های مهارتی قرار می‌گیرند /تحول در آموزش و پرورش در مدرسه اتفاق می‌افتد

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در راستای عملیاتی کردن سیاست‌های سند تحول اقداماتی انجام شده است گفت: تلاش می‌کنیم همه دانش آموزان را تحت پوشش آموزش‌های مهارتی ببریم.

به گزارش ایسکانیوز، علی زرافشان در مراسم رونمایی از طرح و کتاب ایران مهارت که در وزارت رفاه برگزار شد گفت: یکی از مطالبات رئیس جمهور در برنامه‌ای که به مجلس ارائه دادند این بود که فارغ التحصیلان آموزش و پرورش حداقل یک مهارت داشته باشند و بتوانند به بازار کار ورود کنند.

وی افزود: اشتغال یکی از مسائل جدی است و نامگذاری امسال به سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال در همین راستاست و وجود بیش از سه میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی فاقد کار موید این اهمیت است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی نیازمند نیروی انسانی آموزش دیده و دارای مهارت است که بتوانند به تولید و اقتصاد کشور کمک کنند گفت: یکی از اهداف برنامه آموزش برای همه که از سال 2000 تا سال 2015 اجرا شد، آموزش مهارت به دانش آموزان بود تا هم مهارت زندگی و هم شغل را کسب کنند.

زرافشان ادامه داد: مهارت دارای دو بخش مهارت های عمومی و دیگری مهارت های اشتغال است. مهارت‌های عمومی اعم از مهارت تفکر خلاقانه، نقادانه برای خوب زندگی کردن به فرد کمک می کند.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه های آموزش و پرورش توجه به مهارت آموزی است گفت: در برنامه های درسی جدید که بر اساس سند تحول بنیادین تهیه شده به این امر توجه شده و مشخص کرده دانش آموزان در راستای افزایش مهارت های زندگی به چه چیزهایی نیاز دارند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: بخش دوم مهارت، مهارت های شغلی است که دانش آموزان را با مهارت های مورد نیاز عرصه‌های شغلی آماده می‌کند. در رویکرد جدید وزارت خانه، حوزه کار و فناوری در برنامه درس ملی تعریف شده و همه دانش آموزان مخاطب آن هستند و باید بر اساس آن شایستگی های ارتباطی، اطلاعاتی و فنی لازم را در این عرصه کسب کنند.

زرافشان افزود: شایستگی یادگیری مادام العمر نیز در این حوزه گنجانده شده است و آموزش و پرورش ماتریسی از این شایستگی‌ها طراحی کرده است و درس کار و فناوری از دوره ابتدایی با رویکرد تلفیقی وارد برنامه‌های درسی شده و از کلاس ششم نیز به صورت رسمی تدریس می‌شود. در پودمان های این درس مباحث مختلفی آمده تا دانش آموزان را با ابعاد مختلف مشاغل آشنا کند.

وی با بیان اینکه در راستای عملیاتی کردن سیاستهای سند تحول اقداماتی انجام شده است عنوان کرد: تلاش می کنیم همه دانش آموزان را تحت پوشش آموزش‌های مهارتی ببریم. ما با همکاری بخش‌های مختلف اقداماتی انجام دادیم و بخش عمده فعالیت پایگاه‌های تابستانی را به سمت آموزش‌های مهارتی سوق داده‌ایم.

زرافشان افزود: باید دانش آموز روحیه کارآفرینی داشته باشد. بیش از دو میلیون دانش آموز متوسطه را تحت پوشش آموزش‌های کارآفرینی بردیم. هر هفته بازارچه های کسب و کار دانش آموزی برگزار می‌شود تا دانش آموزان به مرحله‌ای برسند که کارآفرین باشند و بتوانیم آنها را هم به شایستگی و مهارت‌های لازم و هم به شایستگی‌های کارآفرینی مجهز کنیم.

وی با بیان اینکه تحول در آموزش و پرورش در مدرسه اتفاق می‌افتد و کلید تحول معلم است گفت: اما تصویر مدیر مدرسه به عنوان رهبر آموزشی پررنگ است. مدیر مدرسه مسوول تامین و توسعه محیط یادگیری و خلق موقعیت‌های جدید آموزشی است.

706

کد خبر: 844897

وب گردی

وب گردی