انتقاد رییس ساتبا از پرداخت نشدن سهم تجدیدپذیرها

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر با انتقاد از سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد گفت: از ۱۱۰۰ میلیارد تومانی پولی که بابت عوارض برق از مردم جمع آوری شده است فقط ۲۹ میلیارد تومان آن تا حال حاضر به ساتبا برای توسعه این انرژی‌های پرداخت شده است. ساتبا توقعی برای دریافت بودجه از بخش دولتی را نداشته بلکه انتظار بازگشت سرمایه خود این سازمان که از جیب مردم تهیه شده را دارد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، سیدمحمد صادق‌زاده در پنجمین کنفرانس انرژی‌های بادی گفت: عدم برنامه‌ریزی درست و نگاه به گذشته در زمینه انرژی های نو سبب ایجاد خسران بسیاری در این صنعت پر منفعت شده است. انرژی حاصل از نور خورشید چند برابر انرژی به دست آمده از سوخت های فسیلی از جمله گاز بوده است.

صادق زاده گفت: امروزه در دنیا انرژی های نو محور انرژی در دنیا بوده است. برخلاف سال های گذشته در عصر حاضر امروزه تاکید بر محوریت استفاده از انرژی‌های نو است.

او افزود: استفاده از انرژی های نو با توجه به پتانسیل بالای کشور سرعت عمل و همت فعالین این عرصه را می طلبد. با توجه به روند استفاده فعلی از انرژی های فسیلی پایداری محیط زیست برای نشل های آینده کشور جوابگو نبود است. انرژی های تجدیدپدیر نه تنها در زمینه سوخت و محیط زیست استفاده فراوانی را برای کشور داشته بلکه در زمینه اشتغال نیر بسیار مفید بوده است.

صادق زاده گفت: کشور پتاسیل بالایی را در زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه تجدیدپذیر ها را داشته است به نحوی که در طول بازه زمانی دوساله از دو مگاوات به صد مگاوات رسید و در زمینه فراهم نمودن زیرساخت‌ها با خرید تضمینی برق این مشکل برطرف شد.

او ادامه داد: چشم‌انداز توسعه اشتغال در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر ایجاد ۳۰۰ هزار شغل بوده است.امروزه انرژی‌های تجدیدپذیر سبب فراهم شدن منابع در آمد برای خانوار های کم‌بضاعت در کشور است.

رئیس ساتبا گفت: میزان سرمایه گذاری هایی که تا زمان فعلی در زمینه انرژی های تجدیدپدیر انجام شده است بالغ بر ۴/۱ میلیارد بوده که از این میزان ۴۰۰ میلیارد آن به بهره برداری رسیده و ۱/۵ میلیارد آن در حال بهره‌برداری است.

او افزود: مشکل که انرژی های نو در کشور درگیر آن بوده است بحت اقتصادی و حداقل توقعی که سرمایه‌گذاران در این زمینه دارند ایجاد ثبات و اعتماد متقابل است.

صادق زاده با انتقاد از سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد گفت: ار ۱۱۰۰ میلیارد تومانی پول که بابت عوارض برق از مردم جمع آوری شده است فقط ۲۹ میلیارد تومان آن تا حال حاضر به ساتبا برای توسعه این انرژی های پرداخت شده است. ساتبا توقعی برای دریافت بودجه از بخش دولتی را نداشته بلکه انتظار بازگشت سرمایه خود این سازمان که از جیب مردم تهیه شده را دارد.

402

کد خبر: 844968

وب گردی

وب گردی