آغاز نمایشگاه کتاب فرانکفورت تا ساعاتی دیگر

شصت‌ و‌ نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت تا ساعاتی دیگر با حضور ده‌ها نویسنده‌ مشهور از جمله ژان ماری گوستاو لوکلزیو و پاتریک مودیانو افتتاح می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز از خبرگزاری فرانسه، قرار است تا ساعاتی دیگر نمایشگاه کتاب فرانکفورت با سخنرانی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور جوان فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به صورت رسمی شصت‌ و‌ نهمین دوره‌‌ فعالیت خود را آغاز کند.

بازدیدکنندگان از فردا 11 اکتبر (19 مهر) تا یکشنبه 15 اکتبر (23) امکان ورود به این نمایشگاه را دارند. 7 هزار ناشر از بیش از 100 کشور جهان در این رویداد فرهنگی شرکت کرده‌اند.

میهمان ویژه‌ نمایشگاه امسال کشور فرانسه است و به همین مناسبت نویسندگان زیادی از این کشور به فرانکفورت سفر خواهند کرد. در بین نویسنده‌های فرانسوی نام ژان ماری گوستاو لوکلزیو، پاتریک مودیانو و میشل ولبک به چشم می‌خورد.

امسال کشور فرانسه است و به همین مناسبت نویسندگان زیادی از این کشور به فرانکفورت سفر خواهند کرد. در بین نویسنده‌های فرانسوی نام ژان ماری گوستاو لوکلزیو، پاتریک مودیانو و میشل ولبک به چشم می‌خورد.

از لوکلزیو و مودیان دو نوبلیست فرانسوی آثار متعددی به فارسی ترجمه شده و این دو برای خوانندگان ایرانی نامی آشنا به‌حساب می‌آیند.

پیش‌تر برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب فرانکفورت از حضور مارگارت اتوود، نویسنده‌ کانادایی، و دن براون، نویسنده‌ی آمریکایی در مراسم روز افتتاحیه خبر داده بودند. قرار است امسال به اتوود جایزه‌ی صلح ناشران آلمان نیز اهدا شود.

انتظار می‌رود امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در مراسم افتتاحیه‌ نمایشگاه کتاب فرانکفورت از تغییرات فرهنگی در اتحادیه‌ اروپا صحبت کند. مکرون خود به کتاب و رمان‌خوانی علاقمند است.

او ماه گذشته در گفت‌وگویی با مجله‌ فرانسوی‌ لوپوئن گفته بود رمان «زبور یا مزامیر» نوشته‌ کمال داود را در تعطیلات تابستان خوانده و آن را بسیار دوست داشته است. مکرون گفته بود رابطه بین مرگ و نوشتن موضوع اصلی رمان کمال داود است و او این موضوع را ستایش کرده است.

برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب فرانکفورت از سال گذشته یک تالار به نام «تالار هنرها» در حاشیه‌ این نمایشگاه افتتاح کردند که امسال نیز به کار خود ادامه خواهد داد. سخنگوی نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفته است این تالار ویژه که حدود 2 هزار متر مربع مساحت دارد، محلی برای

انتظار می‌رود امسال حدود 300 هزار نفر از نمایشگاه کتاب فرانکفورت بازدید کنند. ورود به نمایشگاه کتاب فرانکفورت رایگان نیست و بلیط ورودی آن برای هر نفر حدود 5 یورو است.

سخنرانی بیش از 150 نویسنده، ناشر و کارشناس کتاب است که درباره‌ آینده‌ کتاب و آزادی بیان صحبت می‌کنند.

یکی دیگر از بخش‌های نمایشگاه کتاب فرانکفورت، بخش تازه‌های کتاب است که برگزارکنندگان تلاش کرده‌اند امکان دیدار حضوری با نویسندگان را برای مخاطبان مهیا کنند.

انتظار می‌رود امسال حدود 300 هزار نفر از نمایشگاه کتاب فرانکفورت بازدید کنند. ورود به نمایشگاه کتاب فرانکفورت رایگان نیست و بلیط ورودی آن برای هر نفر حدود 5 یورو است.

یکی از مهمترین رویدادهایی که همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت رخ می‌دهد اهدای جایزه‌ صلح اتحادیه ناشران آلمان است. جایزه صلح ناشران آلمان از سال 1950 میلادی جزو معتبرترین جوایز ادبی و فرهنگی این کشور به شمار می‌رود و برای ارج نهادن به نویسندگان و هنرمندانی اهداء می‌شود که در تحقق صلح تلاش کرده باشند.

مبلغ جایزه صلح اتحادیه ناشران آلمان 25 هزار یورو است و مراسم اهدای آن در روز پایانی نمایشگاه کتاب فرانکفورت در در محل کلیسای پاول برگزار می‌شود. از معروف‌ترین دریافت‌کنندگان این جایزه می‌‌توان به هرمان هسه (1955)، آسترید لیندگرن (1978)، زیگفرید لنتس (1988)، ماریو بارگاس یوسا (1996)، یورگن هابرماس (1991) و اورهان پاموک (2005) اشاره کرد.

منبع: ایبنا

502

کد خبر: 845057

وب گردی

وب گردی