۴ میلیارد متر مکعب آب کشاورزی با توسعه گلخانه ها صرفه جویی می‎شود

مجری طرح گلخانه ها گفت: توسعه گلخانه ها در سطح ۴۸ هزار و ۳۵۵ هکتار برنامه ریزی شده طی برنامه ای ۱۰ ساله پیش بینی شده که ۱۶ هزار و ۷۶۰ هکتار آن باید در برنامه ششم توسعه محقق شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مجری طرح گلخانه ها در معاونت امور باغبانی با اظهار کرد: طبق برآوردها، با توسه گلخانه ها در برنامه ششم توسعه نزدیک به 4 میلیارد متر مکعب در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی خواهد شد.

سید مصطفی سید پور با بیان این که بر اساس مطالعات بهینه بندی، عمده گلخانه ها در مناطق گرمسیری، نیمه گرمسیری و معتدل احداث می شود، اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه، بیشترین سطح افزایش گلخانه ها در استان فارس با 2835 هکتار، سیستان و بلوچستان 2580 هکتار و هرمزگان 1567 هکتار پیش بینی شده است.

او در مورد تنوع کشت محصولات در محیط های گلخانه ای تصریح کرد: محصولات تولیدی در گلخانه های کشور محدود بود به پنج تا شش قلم از جمله سبزی و صیفی و گل های زینتی، اما یکی از برنامه های ششم توسعه، ایجاد تنوع در تولیدات گلخانه ای است.

سید پور ادامه داد: در این برنامه توسعه ای، تولید محصولات باغی مانند انگور، هلو و شلیل در گلخانه ها برنامه ریزی کرده ایم.
مجری طرح گلخانه ها در معاونت امور باغبانی گفت: در بعضی استان ها مانند خراسان رضوی، سطوحی از محیط های گلخانه ای برای محصولات باغی اختصاص داده شده است.

او درباره سازه های گلخانه ها نیز اذعان داشت: ما چهار نوع تیپ سازه ای سبک گلخانه ای مانند شیدهاوس و توهاوس برای محصولات کشاورزی پیش بینی کرده ایم.

سید پور با اشاره به اجرای شیدهاوس در 20 هکتار باغات سیب آستان قدس رضوی و توهاوس در 40 هکتار اراضی برای کشت آلوورا در استان فارس گفت: این دو سازه سبک مانع از آفتاب سوختگی محصولات و کاهش گرما و تبخیر و همچنین مصرف آب به مقدار قابل توجه ای می شود ضمن آن که جلوی خسارت 100 درصد تگرگ را می گیرد.

او هزینه شیدهاوس و توهاوس را 40 تا 60 میلیون تومان در هر هکتار عنوان کرد.

سید پور از ساخت دوسازه توری دار ارزان قیمت و مناسب برای مناطق گرم کشور و سازه سبک تر و ارزان تر بینابینی مناسب برای جایگزینی سازه های چوبی خبر داد و تصریح کرد: سازه های بینابینی توسط کارگروه فنی سازه معاونت امور باغبانی ارایه شده و در استان اصفهان در شهرستان دهاقان به صورت پایلوت برای تبدیل گلخانه های چوبی به فلزی اجرا شده است.

او درباره استفاده از آب های مرزی در بخش گلخانه های کشور اظهار داشت: بر اساس برنامه 220 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در 10 استان مرزی کشور با همکاری وزارت نیرو در حال تاسیس آب برای توسعه کشاورزی است و قرار شده تا مطالعات میدانی برای این 220 هزار هکتار را با اولویت توسعه گلخانه ها انجام دهیم.

مجری طرح گلخانه های معاونت امور باغبانی در پاسخ به پرسشی در زمینه بازار محصولات گلخانه ای نیز چنین توضیح داد: ما به دنبال بازار تولیدات گلخانه ای هستیم و با توجه به برنامه ششم توسعه که هدفش انتقال تولید از فضای باز به محیط های گلخانه ای است، بازارهای خارجی به ویژه روسیه و کشورهای مشترک المنافع مد نظر قرار دارد.

او افزود: شرکت های بزرگی که گلخانه احداث می کنند، واحدهای بازرگانی برای صادرات در خود ایجاد کرده اند، اما واحدهای کوچک مشکل دارند که امیدواریم با تشکیل اتحادیه های تولیدی و بازرگانی و تشکل ها بتوانند تولیداتشان را بازارمحور کنند.

سید پور درباره سلامت تولیدات گلخانه ای نیز گفت: برخلاف آنچه که گاهی اظهار می شود تولیدات گلخانه ای سالم تر از تولیدات فضای باز هستند، زیرا شرایط اقلیم گلخانه ها مانند حرارت و رطوبت و بیماری ها قابل کنترل و امکان مبارزه بیولوژیک بیشتر است.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 845073

وب گردی

وب گردی