افزایش غفلت کارکنان در حوزه سلامت روان برابر با کاهش بهره وری نیروی کار

 روز دهم اکتبر مصادف با 18 مهرماه از سوی فدراسیون جهانی سلامت روان WFMH از سال 1992 به عنوان روز جهانی سلامت روان نامگذاری شده و شعار سال 2017 ، "سلامت روان در محیط کار" تعیین شده است.

به گزارش ایسکانیوز، محمدرضا غفارزاده رزاقی رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این مطلب، اظهار داشت: بررسی‌های کارشناسان و متخصصین سلامت روان، بیانگر این مطلب است که افزایش غفلت کارکنان در حوزه سلامت روان، کاهش بهره وری نیروی کار و افزایش هزینه‌های جانبی در این خصوص را در بر خواهد داشت.

وی افزود: با توجه به شعار سال 2017، با برنامه ریزی هایی که بر اساس محتوای شعار سال انجام می گیرد، فعالیت هایی پیش بینی شده تا بتوان سایه های غفلت در حوزه سلامت روان را از محل کار برداشته و ابزارهایی فراهم آوریم تا در جهت افزایش رضایت عمومی در محل کار و تامین سلامت در این محیط گام برداریم.

غفارزاده رزاقی در خصوص تعریف سازمان جهانی بهداشت از سلامت روان افزود: سازمان جهانی بهداشت، سلامت روانی را اینگونه تعریف کرده است: قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی به طور عادلانه، منطقی و مناسب.

وی ادامه داد: سلامت روانی همان سلامت فکر و قدرت سازگاری فرد با محیط و اطرافیان است. چون در مواجهه با چالش ها و مشکلات روزمره، ما بر اساس ویژگی های روانی خود با آن ها برخورد می کنیم،‌ هر چه از سلامت روانی بیشتر برخوردار باشیم به یقین آسیب پذیری ما کمتر خواهد بود. پس همچنان که از جسم خود مراقبت می کنیم، روح خود را نیز باید مقاوم‌تر کنیم تا زندگی بهتری داشته باشیم.

غفارزاده رزاقی در مورد تعریف سلامت روانی در محیط کار گفت: سلامت روانی در محیط کار یعنی مقاومت در مقابل پیدایش پریشانیهای روانی و اختلالات رفتاری در کارکنان سازمان و سالم سازی فضای روانی کار به نحوی که هدف های چندگانه زیر تأمین شود:

۱- هیچ یک از کارکنان سازمان به دلیل عوامل موجود در سازمان گرفتار اختلال روانی نشوند.

۲ - هر یک از کارکنان از اینکه در سازمان محل کار خود به فعالیت اشتغال دارند، احساس رضایت کنند و علاقه مند به ادامه کار در آن سازمان باشند.

۳- هر یک از کارکنان سازمان نسبت به خود، رؤسا، همکاران و به طور کلی نسبت به جهان اطراف و خصوصاً نسبت به جایگاه خود در سازمان احساس مثبتی داشته باشند.
۴- همه کارکنان سازمان قادر به ایجاد روابط مطلوب با محیط کار و عوامل موجود در آن باشند.

وی با اشاره به اصول سلامت روان در محیط کار و سازمان اظهار داشت: کارفرمایان و مسئولین با ایجاد امنیت شغلی و محیطی دارای حس صمیمیت و احترام متقابل، عاری از اضطراب و خشم، پرهیز از اعمال روشهای مبتنی بر زور و اجبار در محیط کار، شناسایی استعدادهای بالقوه کارکنان تحت نظارت و سپس فراهم ساختن شرایط لازم برای رشد و شکوفایی این استعداد توسط مدیران سازمان، شناسایی دلایل واقعی کم کاری، غیبت از کار، بی حوصلگی و بی علاقگی به کار، پرهیز از قضاوتهای کورکورانه و مبتنی بر پیش داوری، آشنا ساختن کارکنان با واقعیت های محیط کار و حذف آن دسته از معیارها و عوامل سازمانی که از لحاظ اخلاقی، انسانی و فرهنگ سازمانی صحیح تلقی نمی شود، می توانند در جهت ارتقا سطح سلامت روان کارکنان گام بردارند و به دور از هرگونه خشم و درگیری به وظایف خود عمل نمایند.

رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص هفته سلامت روان گفت: در ایران نیز هفته پایانی مهرماه ( 24 لغایت 30 مهر ) به نام هفته سلامت روان نام گذاری گردیده است، و عمده ترین هدف در این هفته ارتقاء و افزایش آگاهی و تغییر و اصلاح نگرش مردم و مسئولین و متخصصین جامعه نسبت به مسائل مرتبط با سلامت روان می باشد.

وی افزود: گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز با توجه به محتوای شعار سال 2017 برنامه هایی را با هدف ارتقاء و افزایش سطح سلامت روان جامعه تحت پوشش در الویت‌ اجرایی سال 1396 قرار داده است. از جمله برنامه های اجرایی در این هفته عبارتست از :

برگزاری همایش و سمینارهای عمومی و تخصصی در سطح شهرستان و مراکز تابعه با همکاری دستگاه های عضو کمیته سلامت روان، برپایی جشنواره های فرهنگی، تفریحی و علمی با مضمون شعار سال، برگزاری کارگاه های آموزشی جهت محیط های کاری سازمان ها با هدف توانمندسازی کارکنان مشاغل در دستگاه های دولتی و غیر دولتی، برگزاری دوره های آموزشی در سطح شهرک های صنعتی و کارخانجات تحت پوشش، برگزاری گارگاه های تخصصی جهت ظرفیت سازی و توانمندسازی کارشناسان سلامت روان و رفتار مراکز خدمات جامع سلامت ، هماهنگی و تولید برنامه های تلویزیونی و جمع آوری مطالب علمی جهت درج در نشریات عمومی و تخصصی ، اطلاع رسانی عمومی جهت ارتقاء سطح آگاهی آحاد جامعه و برگزاری کمیته های درون و برون بخشی با گروه های تخصصی و سازمان های ذیربط و برنامه ریزی در خصوص تدوین برنامه های مرتبط با موضوع.

701

کد خبر: 845502

وب گردی

وب گردی