هنرمند خوشنویس: در خوشنویسی هیچگونه پیشرفتی نداشته ایم

هنرمند خوشنویس گفت: از آنجایی که ابزار و نحوه انجام خوشنویسی در سال های اخیر به روز نشده است، هیچ پیشرفتی در این حوزه نداشته ایم.

علی تن در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره جایگاه خوشنویسی در جامعه امروزی ما، اظهار کرد: هنر سنتی خوشنویسی در 15 سال گذشته روبه افول رفته است. در این چند سال گذشته با وجود راه اندازی انجمن خوشنویسان متاسفانه اقبال رشته خوشنویسی بسیار کمتر از گذشته شد.

وی با اشاره به اینکه نحوه ارائه و تدریس از زمان گذشته تا کنون بسیار تغییر نکرده است، یادآور شد: تدریس این حوزه همچنان به صورت سنتی و همچنین خوشنویسی در زمان امروز با استفاده از ابزارهای گذشته و با روش های قدیمی انجام می شود. اشکال کار ما در این است که در ارائه خوشنویسی تغییرات اساسی نداشته ایم و تنها چند فرم را در این سال ها تکرار کرده ایم.

این خوشنویس در ادامه به تفاوت نقاشی خط با خوشنویسی اشاره کرد و گفت: مقوله نقاشی خط با خوشنویسی بسیار متفاوت است اما از آنجایی که خوشنویسی سنتی فروش بسیارپایینی دارد، بسیاری از افرادی که نتوانستند در این حوزه کار کنند، به نقاشی خط روی آورده اند تا در این حوزه از قدرت قلمشان استفاده کنند و عده دیگر فعالان این حوزه افرادی بودند که گرافیک کار می کردند. افراد دیگر فعال در این حوزه هم نقاشان هستند که از فضای تجسمی کارشان استفاده می کنند.

تن همچنین افزود: نقاشی خط در حال حاضر طرفداران بیشتری نسبت به خوشنویسی دارد اما این فکر که این هنر با خوشنویسی سنتی ارتباط تنگاتنگی دارد، کاملا اشتباه است.

وی با اشاره به قدرت بصری نقاشی خط، خاطر نشان کرد: بهتر است برای برطرف شدن مشکلات خوشنویسان و ادامه داشتن این هنر مسوولان در مراکز فرهنگی راهکارهایی برای جلوگیری از این آسیب ها بیابند تا در آینده شاهد پیشرفت این هنر دیرینه ایرانی باشیم.

503

کد خبر: 845530

وب گردی

وب گردی