تشعشعات عجیب رادیواکتیو در غرب اروپا

دانشمندان اروپایی از وجود میزان بالایی از تشعشعات رادیو اکتیو در بخش‌هایی از مرکز و غرب قاره سبز خبر دادند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اینترنتی اکسپرس؛ دانشمندان اروپایی از وجود میزان بالایی از تشعشعات رادیو اکتیو در بخش هایی از مرکز و غرب قاره سبز به خصوص آلمان و فرانسه خبر دادند.

مرکز حفاظت از نشت تشعشعات رادیو اکتیو در آلمان گزارش داد طی هفته های گذشته میزان تشعشات رادیو اکتیو در بخش هایی از اروپای مرکزی و غربی افزایش یافته است. این مناطق شامل 6 مکان در آلمان و نقاطی در کشورهای اتریش، فرانسه، ایتالیا و سوئیس بوده است.

این مرکز اعلام کرد افزایش سطح تشعشات رادیو اکتیو در اروپا تصادفی نیست و به احتمال زیاد رویدادی پیش رو است. بررسی منبع رادیو اکتیو «روتنیم-106» نشان می دهد سرچشمه انتشار تشعشات از اروپای شرقی و دریاچه اورال در فاصله 620 مایلی از آلمان است. حرکت این تشعشات به سمت غرب است و جنوب روسیه را شامل نمی شود.

بر این اساس، روتنیم-106 ایزوتوپی برای درمان تومورهای سرطانی چشم و همچنین ژنراتورهای ترموالکتریک ماهواره است.

مقامات آلمانی اعلام کردند سطح بالای این فلز تهدیدی برای سلامتی محسوب نمی شود.

در ماه فوریه سال جاری میلادی، دانشمندان اروپایی از ورود موج جدید تشعشات رادیو اکتیو به قاره سبز خبر دادند. بسیاری از آنها مدعی شدند آزمایش‌های هسته ای روسیه در غرب این کشور و قطب شمال که در اوایل جنگ سرد انجام شده، عامل اصلی انتشار تشعشات رادیواکتیو به سمت اروپا بوده است.

در ژانویه امسال نیز مقامات نروژی از افزایش تشعشات یودین-131در مرز این کشور با روسیه خبر دادند. افزایش سطح تشعشات رادیواکتیو در فنلاند، لهستان، جمهوری چک، و اسپانیا نیز گزارش شده است ولی اطلاعات در این زمینه محرمانه باقی ماند.

کد خبر: 845661

وب گردی

وب گردی