شیخ الاسلام: مام جلال بسیار صادقانه و عالمانه رفتار می کرد

مشاور وزیر امور خارجه از جلال طالبانی به عنوان یک هم پیمان با ایران یاد کرد و گفت: «مام جلال» یکپارچه لطف بود، اگر چه دوره های مختلفی در ایران سپری شد ولی او در برخوردها بسیار صادقانه و عالمانه رفتار می کرد.

حسین شیخ الاسلام عصر امروز -پنجشنبه - در مراسم بزرگداشت مرحوم جلال طالبانی (مام جلال)در مسجد جامع شهرک غرب تهران با به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز بیان این مطلب افزود:«مام جلال» در زمانی دوست جمهوری اسلامی ایران بود که خیلی هزینه بر بود و زمانی که هیچ معادلات مادی حکم نمی کرد، او همواره حامی جمهوری اسلامی ایران بود.
مشاور وزیر امور خارجه با اشاره به تاثیر گذاری جلال طالبانی در سیاست های دولت عراق پس از سقوط صدام گفت: مام جلال بعد از جنایت های صدام نسبت به مردم عراق و اکراد با همه سختی های جنگ هم پیمان جمهوری اسلامی بود و در پیمان خود نیز راسخ بود.
شیخ الاسلام افزود: وی هنگام اشغال عراق از سوی آمریکا نیزهم پیمان ما بود و درایت او باعث شد تا جایگاه یاران ایران،عراق و کشورهای منطقه را بالا ببریم.
در این مراسم پیام های جداگانه دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ، سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس که به مناسبت درگذشت جلال طالبانی صادر شده بود، قرائت شد.
«راجع الموسوی» سفیر عراق در تهران، « صلاح الزواوی » سفیر فلسطین در تهران، «حسن دانایی فرد» سفیر سابق ایران در عراق، حجت الاسلام منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی، و «محمدنبی حبیبی» دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، «ماجد غماس» رئیس مجلس اعلای عراق و« حجت الاسلام سید محمود دعایی» ، «محمدرضا تابش» نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی ، نمایندگان ادوار کردستان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از شخصیت های سیاسی و مذهبی حضور داشتند.
«وحید نظریان» قاری ممتاز و اهل کرمانشاه به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت و بسیاری از کردهای مقیم تهران نیز در این مراسم حضور داشتند، به گونه ای که سالن های این مسجد پر شد و مجری برنامه از حاضران خواست برای حضور سایر افراد کمی جابه جا شوند.
به گزارش ایرنا، جلال طالبانی رئیس جمهوری سابق عراق و رهبر اتحادیه میهنی که از سال 2012 به دنبال یک سکته شدید خانه نشین شده بود، روز سه شنبه 11 مهرماه درگذشت.
این رهبر کرد عراقی که به مرد راه حل ها از طریق گفت و گو نیز معروف بود، از سال 2003 هنگام سقوط صدام و تشکیل نظام جدید نقش مهمی در اداره عراق و حل و فصل اختلافات میان جریان های سیاسی این کشور ایفا کرد و بسیاری براین باورند که عراق امروز خلاء وی و شخصیت ممتازش را بطور محسوسی درک می کند.
جلال طالبانی پس از گذشت نیم قرن مبارزه در میدان های جنگ و سیاست، سرانجام غروب جمعه(14 مهر) با بدرقه صدها هزار تن از شهروندان عراقی در کردستان عراق(محله دباشان سلیمانیه) به خاک سپرده شد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مراسم خاکسپاری جلال طالبانی با اهدای گل پای تابوت حامل پیکر جلال طالبانی رئیس جمهوری فقید عراق ، به مقام و شخصیت برجسته این مبارز ضد بعثی ادای احترام کرد. ظریف و هیات همراهش، عالی ترین هیات خارجی در این مراسم بودند.
طالبانی اولین رئیس جمهور غیر عرب عراق نیز محسوب می شود. او در منطقه و جهان به مرد اعتدال و اهل گفت وگو مشهور بود و اولین خبر دستگیری صدام حسین را نیز او به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) داد.
همچنین مراسم تحریم و بزرگداشت رئیس جمهوری پیشین عراق و دبیر کل اتحادیه میهنی کردستان روز دوشنبه در شهر بانه و مریوان کردستان برگزار شد.

منبع: ایرنا

303

کد خبر: 845872

وب گردی

وب گردی