«فقر» بهانه‌ای برای واگذاری محیط زیست به شهرداری

واگذاری پارک ۱۸۰ هکتاری پردیسان برای بهسازی به شهرداری تهران، انتقاد فعالان زیست محیطی به عملکرد سازمان محیط زیست در واگذاری پارک پردیسان، اذعان کلانتری به فقر سازمان محیط زیست، کاهش آتش‌سوزی در جنگل و مراتع بخشی از دغدغه‌های زیست محیطی هفته بود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم ،محیط زیست کشور این هفته هم روزهای متلاطمی را طی کرد و اخبار مرتبط به واگذاری 15 ساله پارک طبیعت پردیسان به شهرداری و مسائل زیست محیطی حواشی را به‌دنبال داشت.

معاهده کلانتری و نجفی در پردیسان

خبر معاهده و توافقنامه کلانتری و نجفی برای واگذاری پارک پردیسان به شهرداری تهران بسیار شوکه آور بود و هیچ یک از اهالی محیط زیست و کارشناسان زیست محیطی از آن خشنود نشدند.

ظهر روز یکشنبه عیسی کلانتری؛ رئیس سازمان محیط زیست و محمد علی نجفی؛ شهردار تهران در طبقه دهم سازمان محیط زیست در پارک پردیسان، قراردادی را مبنی بر واگذاری پارک پردیسان تا سال 1411 به شهرداری تهران را منعقد کردند.

در بندهای این قرارداد که مورد انتقاد بسیاری از اهالی محیط زیست بود تاکید شد: ، همه اسناد طرح جامع پارک پردیسان و اطلاعات مرتبط، عرصه پارک، تجهیزات مربوطه به استثنای اماکن و ابنیه سازمان حفاظت محیط زیست را برای مدت 15 سال به شهرداری تهران واگذار کرد.

در این توافقنامه آمده است: این تفاهم‌نامه با نظر به اصل پنجاهم قانون اساسی و در راستای اجرای قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها، همچنین با توجه به ظرفیتهای بالقوه و بالفعل موجود در این عرصه و در راستای ایجاد و تکمیل فضای مناسب با شرایط مطلوب برای اوقات فراغت شهروندان و نیز مدیریت بوستانهای تفرجی درون شهری توسط شهرداری و نظر به اهمیت حفظ یکپارچگی مدیریت بوستانهای فوق الذکر، واگذاری مدیریت ساماندهی، به‌سازی و بهره‌برداری بوستان طبیعت پردیسان به شهرداری تهران در چارچوب طرح جامع پارک امضا شد.

ارائه تسهیلات رفاهی لازم برای گذراندن اوقات فراغت در یک بستر طبیعی و اکولوژیکی برای تمامی اقشار و گروههای سنی و اجتماعی، افزایش ظرفیتهای محیط زیستی و اجتماعی بوستان پردیسان با هدف حفظ ذخایر اکولوژیک شهر، پاسخگویی به مبادی ذیربط قانونی و معارضان احتمالی در قبال بهره‌برداری و مدیریت شهرداری، سلب حق واگذاری تمام یا قسمتی از بوستان به غیر اعم از هر شخص حقیقی یا حقوقی و یا نهاد و سازمان دولتی و غیر دولتی را در طول مدت تفاهم‌نامه (15 سال) از سازمان حفاظت محیط زیست، تخصیص منابع درآمدی کاربری های رفاهی- تفریحی و خدماتی بوستان بر اساس محدوده تعیین شده در ردیف دو ماده چهار طی مدت اجرای قرارداد به منظور جبران بخشی از هزینه‌ها به شهرداری بخشی از موارد مطرح شده در این تفاهم‌نامه است.

ارائه خدمات مرتبط با موضوع طرح جامع پارک طبیعت پردیسان (مصوب کمیسیون ماده 5 شورای عالی شهرسازی و معماری کشور) با اولویت تامین منابع آب، امنیت، روشنایی، توسعه و نگهداری فضای سبز، حفظ و به‌سازی فضاهای نمایشی گیاهی، استفاده از انرژیهای نو و فراهم ساختن امکانات رفاهی، فرهنگی، ورزشی و آموزشی بدون تغییر در ساختار بوستان و با حفظ اجرا و عناصر اصلی طرح جامع پردیسان، ایجاد محل مناسب در پارک به عنوان قرنطینه گونه‌های گیاهی و سایر گونه‌ها در مواقع نیاز، احداث موزه گونه‌های گیاهی و جانوری، برگزاری برنامه‌های آموزش عمومی و تخصصی، به ویژه در مناسبتهای محیط زیستی برخی از وظایف شهرداری تهران در این تفاهم‌نامه است.

«فقر» بهانه‌ای برای واگذاری محیط زیست به شهرداری

رئیس سازمان محیط زیست در روز انعقاد تفاهم‌نامه با شهردار تهران با بیان اینکه پردیسان وضعیت مناسبی ندارد، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل اینکه از لحاظ بودجه سازمانی «فقیر و مستضعف» است، شرایط مالی مناسبی برای به‌سازی پارک پردیسان را ندارد.

کلانتری با یادآوری این موضوع که پردیسان ریه و بزرگترین پارک تهران است، خاطرنشان کرد: اما در شرایط حاضر پردیسان وضعیت مناسبی ندارد و سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل فقر مادی از عهده به‌سازی آن بر نمی‌آید.

وی در بخشی از حاشیه این مراسم در خصوص هزینه احیا و بهسازی پارک پردیسان گفت: تفاهم نامه‌ای که بین سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری تهران برای بهسازی پردیسان انجام شده 15 ساله است و در فاز اول که 4 ساله خواهد بود 300 میلیارد تومان برای بهسازی پردیسان تامین اعتبار خواهد شد.

تصمیم شهرداری برای حفظ گنجینه‌های ارزشمند محیط زیست

محمدعلی نجفی؛ شهردار تهران با اشاره به تصمیم شهرداری تهران برای حفظ و حراست از گنجینه‌های ارزشمند محیط زیست پایتخت، گفت: همکاری برای احیای پردیسان یکی از برکات همکاری بین شهرداری و دولت است.

وی افزود: با تشکیل دولت جدید موارد متعددی از همکاری‌های بین بخشی میان شهرداری و دستگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است و خوشحال هستیم که نخستین توافقنامه با سازمان حفاظت محیط زیست امضاء می‌شود تا یک کار زیست محیطی برای تهران انجام شود.

شهردار تهران تصریح کرد: هدف از امضای توافقنامه با سازمان حفاظت محیط زیست؛ به‌سازی، سازماندهی و استفاده بهینه و مطلوب از پارک طبیعت پردیسان است زیرا به‌سازی این پارک هم مسائل زیست محیطی و هم مسائل اجتماعی و فرهنگی را در بر می‌گیرد.

انتقاد فعالان زیست محیطی به واگذاری پردیسان به شهرداری

اما عملکرد سازمان محیط زیست در توافقنامه با شهردار تهران و واگذاری پردیسان به مدت 15 سال گلایه‌های بسیاری از کارشناسان محیط زیست را بر انگیخت چرا که همه آنها به اتفاق می‌‌گویند این پارک 180 هکتاری از ظرفیت زیست محیطی بسیار مناسبی برای بهبود هوای تهران و طبیعت واقعی پایتخت دارد.

بسیاری از آنها حضور شهرداری برای موضوع بهسازی را با ورود سازه‌های شهری و غیر طبیعی مرتبط می‌دانند و خواستار رسیدگی و دقت مسئولان ذیربط در این موضوع هستند.

آنها می‌گویند اگر محیط زیست بهانه فقر و بودجه را برای عدم بهسازی پردیسان مطرح می‌کند پس برای حفظ سایر اراضی طبیعی در نقاط مختلف کشور چه برنامه‌ای دارد و چرا باید به هر بهانه‌ای منابع پر اهمیت و طبیعی را دچار خدشه کند.

دستگیری و پیگرد قانونی 40 نفر به اتهام آتش سوزی جنگل و مراتع

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها با بیان اینکه امسال تعداد و سطح حریق در کشور کاهش داشته است، گفت:‌ حدود 40 نفر از افرادی که به‌طور عمدی یا سهوی اقدام به ایجاد حریق در مراتع و جنگلها کرده بودند دستگیر شده و تحت پیگرد قضایی قرار گرفته‌اند.

سرهنگ قاسم سبزعلی همچنین با بیان اینکه میزان آتش‌سوزی جنگلها و مراتع امسال نسبت به سنوات گذشته کاهش داشته است، گفت: امسال حدود 6 هزار و 700 هکتار از مراتع و جنگلها طعمه جنگلها و حریق شد که باید برای این منظور نیز فرهنگسازی صورت گیرد.

هشدار دفتر بازرسی سازمان محیط زیست به مدیران استانی

مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هرگونه کتمان حقیقت از سوی ادارات کل استانی، تخلف محسوب می‌شود و مطابق ضوابط با آن برخورد خواهد شد.

مرتضی فرید اظهار کرد: به مدیران کل محیط زیست استانها اعلام شده که در اعلام خبر و ارسال گزارش ضمن توجه به طبقه بندی موضوعات هر گونه کتمان حقیقت تخلف محسوب می‌شود و مطابق ضوابط، برخورد لازم به عمل می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: لازم است مدیران کل حفاظت محیط زیست استانها به منظور پیشگیری از هر گونه شائبه و جریان سازی و همچنین ضرورت استحضار و تصمیم گیری مدیریت کلان سازمان، اخبار مرتبط با موضوعات مهمی از جمله حوادث غیر مترقبه، آتش سوزی، آلودگی گسترده منابع آب و خاک، تخریب زیستگاهها، اتلاف و زنده گیری گونه‌های حائز اهمیت و نیز درگیری و حوادث حین کار همکاران و مواردی که منجر به احضار همکاران از جانب مقام قضائی می‌شود را در اسرع وقت به دفتر بازرسی اطلاع دهند.

مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: ضروری است ادارات کل استانها به منظور جلوگیری از هرگونه شائبه، اخبار و گزارشهای خود را به صورت کامل، جامع و دقیق تنظیم و ارسال نمایند و البته بروز یک اشتباه، قصور و یا تخلف از سوی یک یا چند نفر در یک اداره کل نباید دست آویزی برای زیر سوال بردن زحمات صادقانه و شبانه روزی سایر کارکنان و محیط بانان و بی انگیزگی و دلسردی آنها شود.

یک دستور دقیق برای ادارات کل سازمان محیط زیست

مجید خرازیان مقدم؛ مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به منظور پیشگیری از شیوع بیماریهای واگیر دامی در حیات وحش کشور لازم است تردد دام اهلی در مناطق تحت مدیریت سازمان با هماهنگی کامل ادارات کل حفاظت محیط زیست استانی انجام گیرد.

آخرین وضعیت مزارع پرورش ماهی و مشکلات آنها

تعطیلی و ورشکستگی 60 درصد از مزارع پرورش ماهی کشور، تفاوت قیمت تمام‌شده به‌دلیل وجود تولیدکنندگان خُرد، انحصار واردات 400میلیون تخم ماهی، ورود تخم‌های ناقل بیماری، آلوده‌شدن اتحادیه به واردات تخم و ... از جمله موضوعات مطرح شده نشست بررسی وضعیت صنعت تولید ماهیان سردابی و محیط زیست بود؛ این نشست با حضور صاحبنظران و کارشناسان زیست محیطی در تسنیم برگزار شد.

کاهش آتش‌سوزی در مناطق حفاظت شده کشور

علی تیموری؛ مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست نیز این هفته با اشاره به آمار تعداد و وسعت آتش سوزی و اطفاء حریق در مناطق جنگلی و مرتعی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست طی شش ماه نخست سالجاری، گفت: مقایسه آمار حریق در مناطق جنگلی و مرتعی تحت مدیریت محیط زیست در سال 96 نسبت به سال 94بیانگر کاهش 20 درصدی و نسبت به سال 93 بیانگر کاهش 57 درصدی وسعت مناطق درگیر با حریق است.

705

کد خبر: 846072

وب گردی

وب گردی