پژو 508؛ رقیب خیالی رنو تلیسمان

بعد از تحلیل پژوهای 2008 و 301 در سومین و آخرین بخش از بررسی‌های مربوط به پروژه مشترک ایران‌خودرو و پژو به 508 می‌رسیم. سدان پر زرق و برق و البته گران‌قیمتی که خیلی دوست دارد خودش را رقیب سدان خوش‌سیمای رنو یعنی تلیسمان نشان دهد. پژوی فوق با قیمت تقریباً 180 میلیون تومانی رکورد گران‌ترین محصول ایران‌خودرو را خواهد شکست و البته همین رکورد بی‌تردید برایش دردسرساز خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سال 2011 کمپانی پژو به‌منظور جایگزینی مدل ناموفق 407 (که اتفاقاً در ایران نیز شکست‌خورده به حساب می‌آید)، پروژه جدیدی به اسم 508 را استارت زد. از آن‌جایی که پژو و سیتروئن شرکای تجاری هستند، 508 روی پلت‌فرم سیتروئن C5 قدیمی طراحی شد. بنابراین همین ابتدای کار می‌توان فهمید که خودروی فوق حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد. تنها محض اطلاع بد نیست بدانید که هم‌زمان با ساخت این خودرو در فرانسه، کارخانه چینی شرکت پژو در ووهان نیز اقدام به مونتاژ آن کرد. بعدها سایت‌های نیجریه و مالزی نیز به این لیست اضافه شدند.

پژو علاوه بر ویرایش سدان (صندوق‌دار 4 درب) یک نمونه استیشن آن را نیز برای اروپایی‌ها طراحی کرده بود. چهره محصول فوق در ابتدای حضورش در بازار، چنگی به دل مشتریانش نمی‌زد. زبان تکراری طراحی، باز هم شیرهای فرانسوی را به چالش انداخته بود. سه سالی طول کشید که آن‌ها نیاز مشتریان خود را درک کنند و سپس به فکر عرضه یک نسخه فیس‌لیفت افتادند. اما طبیعی بود که این تغییر نیز با جریان گرافیک بصری روز دنیا هم‌خوانی نداشت. به همین خاطر سومین طراحی 508 در 2015 صورت گرفت. این مدل همان نسخه‌ای است که گفته می‌شود قرار است در بازار ایران بیاید. این را هم بدانید بد نیست که این خودرو در بازار چین توسط شریک تجاری پژو یعنی دانگ‌فنگ تولید می‌شود و از سویی دیگر دانگ‌فنگ شریک تجاری ایران‌خودرو در ایران است!

508 زیر ذره‌بین

پژو 508 در ایران تنها با یک تیپ و موتور عرضه می‌شود. ایران‌خودرو سراغ نمونه 1.6 لیتری توربوشارژ آن رفته است. خودرویی با 163 اسب‌بخار قدرت که صفر تا صد را در 8.9 ثانیه طی می‌کند و در نهایت به سرعت 210 کیلومتر در ساعتی می‌رسد. این خودروی 4.8 متری با وزن سنگین 1.5 تنی خود، به یک جعبه‌دنده اتوماتیک 6 سرعته تجهیز شده است.

گیربکس سنتی که پژو و سیتروئن آن را روی محصولات کوچک و معمولی خود نصب می‌کنند مانند پژو 3008 و سیتروئن C4. این خودرو در حالی مدام خود را با سدان شاخص رنو یعنی تلیسمان مقایسه می‌کند که چه از نظر فنی و چه از نظر طراحی، نمی‌تواند در مقابل هم‌وطنش عرض اندام کند. رنوی فوق با همین حجم موتور توانسته 190 اسب‌بخار نیرو تولید کند. شتاب صفر تا صد آن 7.6 ثانیه و سرعت نهایی‌اش 240 کیلومتر در ساعت است.

این در حالی است که جعبه‌دنده تلیسمان نسخه مدرن 7 سرعته دو کلاچه است. نکته جالب این است که 508 حتی با قدرت کمتر، مصرف سوخت بیشتری دارد. این پژو به صورت ترکیبی در هر 100 کیلومتر 6.9 لیتر سوخت نیاز دارد در حالی‌که رنوی رقیب مصرف میانگینی 5.6 لیتری دارد. زبان طراحی تلیسمان چه در قسمت بیرون و چه در بخش داخلی کاملاً برتر از پژو است. گویا 508 هنوز طبق سبک و سیاق همیشگی پژو یعنی محافظه‌کاری بیش از حد سیر می‌کند.

508 در بازار

سدان جدید و پر از ادعای پژو و ایران‌خودرو، رقبای سرسختی در بازار دارد. این خودرو در حالی وارد ایران می‌شود که کهنه‌کارانی مانند اوپتیما، کمری و سوناتا برایش دندان تیز کرده‌اند. این خودرو ابتدا از سوی ایران‌خودرو «حدود 165 میلیون تومان» اعلام شد ولی البته این ابهام در همان اولین پیش‌فروش شرکت نیز مشهود بود. جایی‌که قیمت نهایی خودرو رقم «179 میلیون تومان» را تجربه کرد. همان‌طور که تجربه ثابت کرده و دیگر جای تعجبی ندارد، مدتی بعد اعلام شد که احتمال افزایش «تا 185 میلیون تومان» را نیز دارد.

این احتمال در تاریخ 29 مرداد سال جاری تبدیل به واقعیت شد و بخش‌نامه فروش این خودرو با همین قیمت و تحویل 20 روزه منتشر شد. لازم به ذکر است که در حال حاضر و در زمان نگارش این خبر، سایت ایران‌خودرو برای فروش و پیش‌فروش 508 بسته بود. پیش‌فروش بحث‌برانگیزی که به‌صورت محدود و تنها در چند نمایندگی از پیش تعیین‌شده صورت گرفته بود.

بخش روابط عمومی و ارتباط با رسانه ایران‌خودرو که معمولاً عادت دارد چیزهای ساده را نیز در بوق و کرنا کند، به طرزی عجیب نسبت به آغاز پیش‌فروش 508 مهر سکوت بر لبان خود زد. شاید در ظاهر 508 از تمام این رقبا ارزان‌تر باشد. ولی این روزها مشتری ایرانی به‌اندازه‌ای باتدبیر شده است که حاضر می‌شود پول بیشتری را برای محصول قابل اطمینان‌تر پرداخت کند.

ایران‌خودرو بعد از سال‌ها هنوز با مشکلات فراوانی در زمینه تأمین قطعات و خدمات پس از فروش خودروهای قدیمی‌اش مانند پژو 206 و حتی سمند روبه‌رو است. بنا بر این حق با مشتری ایرانی است که نتواند دل به خدمات این خودروی جدید خوش کند. 508 که قرار است یکی از میوه‌های برجام در زمینه تولید داخلی خودرو در همکاری با شرکای خارجی باشد، در حال حاضر به صورت وارداتی مطرح می‌شود و در آینده با فراهم شدن شرایط به صورت تولید داخل عرضه خواهد شد.

همین است که اکنون شاهد عرضه 508 توسط نمایشگاه‌دارانی مانند کارما، جهان خودرو و دنیز خودرو با قیمت‌هایی پایین‌تر هستیم. این اتفاق را چگونه باید تحلیل کرد؟

403

کد خبر: 846151

وب گردی

وب گردی