چراغ سبز کردهای سوریه به پیشنهاد ولید معلم

اداره خودگردان کردها در شمال شرق سوریه برای اولین بار در واکنش به اظهارات چند روز قبل ولید معلم، آمادگی خود را برای مذاکره با دولت سوریه ابراز داشت.

به گزارش ایسکانیوز، به نوشته روزنامه مستقل رای الیوم، ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در سفرش به مسکو بر آمادگی دمشق برای مذاکره با کردها تاکید کرده بود. این آمادگی جهت ایجاد دولتی خودگردان در داخل مرزهای کشور سوریه و بحث و گفت‌وگو درباره این موضوع پس از نابودی داعش است.

در بیانیه‌ای که هماهنگ کننده کل اداره خودگردان کردها در روز جمعه منتشر کرد، اظهارات اخیر ولید معلم را گامی مثبت دانست و تاکید کرد که تمایل مثبتی برای مذاکره با دمشق دارد.

این مسئول کرد گفت: این تمایل تنها برای تاکید بر رویکردهای سابق، فعلی و آتی با این هدف است که سوریه آتی پذیرای همه گروه‌های مردمی و فرهنگ‌ها با باورها و گرایش‌های اولیه خود باشد.

در ادامه این بیانیه آمده است: راه حل سیاسی همچنان تنها راه‌حل برای بحران سوریه است که می‌تواند به تراژدی سوریه پایان دهد و فضا را برای تمامی گروه‌های جامعه جهت حضور مطلوب در کشوری که به زودی بر اساس اصول دموکراسی تشکیل می‌شود، فراهم کند.

اداره خودگردان کردها در تاریخ ۲۲ سپتامبر سال جاری میلادی انتخاباتی را در مناطق تحت کنترل خود برگزار کرد که این اولین اقدام مشخص برای برقراری سیستم فدرالی در شمال سوریه بود.

شاهوز حسن، رئیس مشترک و جدید حزب اتحادیه دموکراتیک کردها در سوریه اظهارات ولید معلم درباره آمادگی دمشق برای گفت‌وگو با کردها <<در مورد شکلی از دولت خودگردان در مناطق‌شان>> را مثبت ارزیابی کرد.

در جریان کنفرانس حزب در سپتامبر گذشته که در شهر رمیلان در استان حسکه برگزار شد، شاهوز به همراه عائشه حسو به صورت مشترک برای ریاست حزب انتخاب شدند.

کد خبر: 846189

وب گردی

وب گردی