مانع تراشی آمریکا بیشتر در جهت جذب بازارهای نفتی ایران است

مشاور عالی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: سیاست اقتصادی‌ کشور ما براساس مقاومتی تعریف شده است. اما برای اینکه آمریکا به اهداف خود دست پیدا نکند ما باید روابطمان را با جهان داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ پس از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها در دی ماه سال 94، شرکت های نفتی بین المللی برای حضور در صنعت نفت ایران مذاکراتی را آغاز کرده اند که در برخی موارد به امضای تفاهمنامه یا قرارداد منجر شده است. تمایل شرکت های بین المللی برای همکاری نفتی با ایران در حالیست که برخی معتقد بودند به دلیل فشار آمریکا و نگرانی از بازگشت تحریم ها، موانع بزرگی در مسیر فعالیت شرکت های نفتی بین المللی ایجاد خواهد شد. با توجه به برخی اظهارات تند «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا علیه توافق برجام، هرچند نگرانی هایی در میان شرکت های خارجی درباره همکاری با صنعت نفت ایران شکل گرفته اما نتوانسته به توقف مذکرات و یا توقف همکاری ها منجر شود.

در همین راستا ابوذر ندیمی مشاور عالی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز؛ درباره تاثیر فشارها و اظهارات دولت آمریکا بر روند مشارکت شرکت های بین‌المللی نفتی با ایران اظهار کرد: ایران در اجرای برجام گام‌های موفقیت آمیزی برداشته است و با این موفقیت‌ها باعث شد که اروپا از آمریکا جدا شود ولی متاسفانه ولی آمریکا به لحاظ دلارهای عربستان، و دیگر شیخ‌نشینان تمایل دارد اقداماتی علیه ایران تعریف کند.

او تصریح کرد: در اینجا سه گزینه مطرح است یا آمریکا از منابع داخلی نفت خودش جانشینی ما را به عهده بگیرد( مثلا به هند به جای ما نفت بفروشد) یا جانشیان غیر خودش تعریف کند( مثلا به کشورهایی که از ما نفت می‌خرند حوالی کشورهای نفت خیز این را به شیخ‌نشینان یا کشورهای نظیر ) و یا در انتقالی پول برای ما مشکل ایجاد کند.

ندیمی تاکید کرد: این موضوعات بیانگر این است که آمریکا حتما برای ما نقشه‌هایی دارد که این نقشه حتما برای ما اقتصادی خواهد بود که در این مقوله بخشی مربوط به نفت و میعانات گازی است.

او ادامه داد: این موضوع به این تصور دامن می‌زند که ظاهرا آمریکا قصد دارد در صورت اعمال تحریم نفتی علیه ایران خودش جای بازار نفت ایران را بگیرد تا با این کار مانع از افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی شود.

مشاور عالی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در پاسخ به این سوال که آیا این فشارها می‌تواند مانع از اجرایی شدن قرارداد نفتی ایران با توتال فرانسه شود اظهار کرد: به طور یقین از دشمن هیچ کاری بعید نیست و نباید انتظار دیگری داشت ممکن است آمریکا در راستای مسائل مربوط به فشار اقتصادی یکی از حوزه‌های عملی آن فشار به آنهایی باشد که درصدد قرارداد با ما هستند. منتهی نوع برخورد اروپا مخصوصا آلمان و فرانسه این نوید را می‌دهد که آنها به دلایل دیگری تمکین نکنند. به تعبیر دیگر همانطور که وزیر خارجه آلمان اعلام کرده اگر آمریکا بخواهد ادامه بدهد ما به طرف روسیه و چین حرکت خواهیم کرد همین خطر هم برای دیگران هم تعریف می‌شود.

ندیمی اضافه کرد: بنابراین احتمال دارد اروپا در موضع خود و زیر بار فشارهای محتمل آمریکا نرود و قراردادهای فعلی و آتی دچار مشکل نشود. ولی به هر حال باید قبول کنیم اقتصاد آمریکا و نوع رابطه‌اش با جهان به گونه‌ای است که بی‌اثر نخواهد بود. اما مواضع فعلی اروپا خلاف آن را نشان می‌دهد.

مشاور عالی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشورتاکید کرد: سیاست اقتصادی‌ کشور ما براساس مقاومتی تعریف شده است. اما برای اینکه آمریکا به اهداف خود دست پیدا نکند ما باید روابطمان با جهان داشته باشیم. بنابراین یکی از دلایل افزایش ضریب امنیت، روابط اقتصادی صادرات و واردات) است. ما باید در رابطه با صادرات و یا واردات به گونه‌ای عمل کنیم که اقتصاد مقاومتی حفظ شود و هم آمریکا را مدیریت کنیم. مثلا بدون رابطه اقتصادی از دنیا نمی‌شود انتظار کمک داشت ولی این رابطه را چگونه می‌توانیم انجام دهیم تا به نفع ما از نظر تولید، اشتغال، تکنولوژی، واردات کالاهای واسطه‌ای یا سرمایه‌ای در مقابل کالاهای مصرفی باشد این وظیفه مدیران اجرایی کشور است. در عین حال هم نباید با خالی کردن میدان فرصت را به آمریکا داد بنابراین داد و ستدمان باید حفظ شود ولی نوع داد و ستدمان باید بر پایه نوع اشتغال باشد.

نقض برجام به نفع آمریکا نیست

در ادامه حمیدرضا صالحی، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران، با بیان این‌که خروج آمریکا از برجام تبعات سنگین برای این کشور در پی خواهد داشت، گفت: هرچند نپذیرفتن برجام از سوی رئیس جمهوری آمریکا در حوزه اقتصاد و تجارت بین‌الملل دارای برخی آثار منفی است، اما به نظر نمی‌رسد نقض برجام سبب کاهش صادرات نفت ایران شود.

صالحی تصریح کرد: باید برای گزینه‌های مختلف آماده باشیم، اما معتقدم حتی اگر آمریکایی‌ها و ترامپ موضوع برجام را نپذیرند شرایط به گذشته بازنمی‌گردد، زیرا همان طور که رئیس جمهوری کشورمان نیز در صحبت‌های خود عنوان کرد تمام قدرت‌های اروپایی از توافق برجام حمایت می‌کنند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران عنوان کرد: مشاوران ترامپ باید به وی توصیه کنند که منافع برجام می‌تواند برای آمریکا مفید باشد، نقض برجام از سوی این کشور تصمیمی غیرمنطقی و غیرعقلانی است.

او با بیان این‌که خروج آمریکا از برجام تاثیری بر روی بازار نفت ما نخواهد داشت، گفت: اروپا امروز به منابع انرژی ایران نیازمند است، به نظر می‌رسد نقض برجام از سوی رئیس جمهوری آمریکا تاثیر چندانی روی بازار جهانی نفت نداشته باشد.

402

کد خبر: 846256

وب گردی

وب گردی