از خدمات دکتر باقر لاریجانی، بنیان‌گذار دانشکده‌های طب ایرانی تقدیر شد

در همایش دانشجویان و دانش‌آموختگان داروسازی و طب ایرانی و تاریخ پزشکی، از مقام و خدمات دکتر محمدباقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت و بنیان‌گذار دانشکده‌های طب ایرانی، تقدیر شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از وبدا، در این همایش که در دهمین سالگرد تاسیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد مرحوم دکتر محمد مهدی اصفهانی، چهره ماندگار طب ایرانی، از مقام و خدمات دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت و بنیان‌گذار دانشکده‌های طب ایرانی، تقدیر شد.

دکتر محمود خدادوست، مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت در این همایش، از بزرگان حوزه طب ایرانی یاد کرد و گفت: چهره‌های شاخص حوزه طب ایرانی که آنان را پرچمداران این مکتب غنی طبی کشور می‌نامیم، افرادی هستند که متخصص این رشته و ذی‌نفع آن نیستند ولی حمایت آن‌ها همیشه شامل حال این حوزه بوده است.

وی افزود: به عنوان فردی که از ورودی‌های اول رشته طب ایرانی بوده و نحوه شکل‌گیری دانشکده‌های طب ایرانی را شاهد بوده‌ام، معتقدم که همه زحمات بزرگان و استادان ما مدت‌ها پیش در راستای توسعه طب ایرانی، ستودنی است اما آنچه توانست در مقام اجرا، آرزوی دیرین آنان را محقق کند، همت بلند آقای دکتر لاریجانی بود و اراده قوی و اعتقاد و باور ایشان بر اینکه ادغام طب ایرانی که ریشه در فرهنگ و باور مردم دارد، در نظام سلامت، می‌تواند به ارتقای سلامتی مردم کمک کند.

مشاور وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه اگر این باور عملی نبود، رشته طب ایرانی، تخصص و دانشکده طب ایرانی، ایجاد نمی‌شد، گفت: تحقق عملی وقتی اتفاق افتاد که در بزرگ‌ترین و معتبرترین دانشگاه کشور و در شرایطی که بسیاری از دانشمندان برجسته طب رایج در همان دانشگاه، اعتقادی به این رشته نداشتند، مردی با چنین باور راسخی این مهم را رقم زد و امروز دهمین سال تاسیس آن را در این نشست گرامی می‌داریم.

وی ضمن گرامیداشت یاد مرحوم استاد دکتر محمد مهدی اصفهانی و تقدیر از تلاش‌های ایشان، در ادامه به بیان اهم اقدامات انجام‌شده در دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، به تفکیک حوزه‌های مختلف ساختاری، آموزش، درمان، دارو، پژوهش و بین‌الملل پرداخت و اهم اقدامات پیش رو در این دفتر را نیز برشمرد.

از ظرفیت طب ایرانی در طرح تحول سلامت بهره بگیریم

دکتر حسین رضایی‌زاده رییس دانشکده طب ایرانی دانشگاه تهران نیز ضمن گرامیداشت نام و یاد تمامی استادان حوزه طب ایرانی و مرحوم دکتر محمدمهدی اصفهانی، اقدامات انجام شده و در دست اقدام دانشکده تحت سرپرستی خود را برشمرد.

در ادامه، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضمن تقدیر از خدمات و تلاش‌های دکتر لاریجانی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه علوم پزشکی، گفت: ما مدافع طب ایرانی اسلامی هستیم اما اگر تبدیل به جریانی شود که در کشور قطب‌بندی ایجاد کند، مضر است.

وی با تاکید بر اینکه باید هوشمندانه، عالمانه و منسجم جلو رفته و افراط و تفریط نکنیم، افزود: در شورای عالی انقلاب فرهنگی، هر کاری که بتوانیم، برای حمایت از این جریان مفید، علمی و دارای پشتوانه درست تمدنی، انجام می‌دهیم.

همچنین ، دکتر نفیسه حسینی یکتا، رییس انجمن علمی طب ایرانی نیز ضمن قدردانی از ابلاغ افزودن 2 واحد درسی آشنایی با مبانی طب ایرانی برای رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی، آمادگی انجمن علمی طب ایرانی را برای تهیه محتوای درسی مورد نیاز و اجرایی شدن این طرح، اعلام کرد.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد مرکز تحقیقات طب ایرانی، افزود: با استفاده از پوشش بیمه‌ای و ارائه ارزان طب ایرانی به مردم، تسهیل توسعه دانشکده‌ها و تامین شرایط بهتر خدمت‌رسانی استاندارد به اجتماع، می‌توانیم راه را بر مدعیان طب ایرانی و سنتی و جریانات رو به رشد اخیر با عنوان طب اسلامی، صعب کرده و قدم محکمی در راه اعتلای سلامت جامعه برداریم.

رییس انجمن علمی طب ایرانی همچنین به استفاده از ظرفیت طب ایرانی در طرح تحول سلامت و بسته پیشنهادی ارائه شده به وزارت بهداشت در این زمینه اشاره کرد و گفت: از دیدگاه طب ایرانی و توصیه‌ها و جنبه‌های پیشگیرانه این مکتب غنی طبی در کشور می‌توان برای اصلاح سبک زندگی بهره برد.

فهم روایات نیازمند تخصص و دقت است

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر نیکزاد عیسی‌زاده، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تهران، با ارائه تعاریف مختلف از علم طب، به مبدا الهی این علم اشاره کرد و گفت: ورود برخی خواسته‌ها، امیال و هواهای نفسانی به حوزه طب، هم نوین و هم سنتی، اهداف بلند الهی و مقدس آن را گرفتار گردوغبار کرده است.

کد خبر: 846403

وب گردی

وب گردی