گوانتاناموی اسرائیلی کجاست؟

روزنامه «اوریان 21» بازداشت اداری در اراضی اشغالی را محکوم کرده و آن را به«گوانتاناموی اسرائیل»تشبیه کردکه از70سال پیش مورد استفاده قرارمی گیرد و هیچ نمونه مشابهی در جهان ندارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری شهاب، روزنامه فرانسوی «اوریان 21» قوانین اعمال شده مربوط به بازداشت اداری در اراضی اشغالی را محکوم کرد و آن را به «گوانتاناموی اسرائیل» تشبیه کرد که از 70 سال پیش مورد استفاده قرار می گیرد که هیچ نمونه ای معادل آن در جهان وجود ندارد.

بر اساس این گزارش این روزنامه وجود این قوانین در اراضی اشغالی و اعمال آن علیه فلسطینیان را تعجب آور می داند، با وجود آن که یهودیان در زمان اشغال فلسطین توسط انگلیس از این گونه قوانین رنج می بردند و این قوانین را نقض فاحش مبانی قانونی و عدالت می دانستند اما آنها از اعمال این قوانین علیه فلسطینیان جلوگیری نمی کنند.

همچنین این روزنامه در این زمینه مقایسه ای میان بازداشت موقت صلاح حموری فرانسوی فلسطینی الاصل در آگوست گذشته و بدون تفهیم اتهام و بازداشت موقت «اسحاق شامیر» و «مناخیم بگین» در سال 1948 توسط نیروهای انگلیسی می کند که در آن زمان این نوع از بازداشت مورد اعتراض یهودیان واقع شد.

این روزنامه اعلام کرد: در اسرائیل به نیروهای امنیتی اجازه داده می شود که افراد را بدون تفهیم اتهام و بدون صدور حکم و حتی بدون ارائه هر گونه اطلاعاتی در مورد وکیل وی، را بازداشت کنند. این بازداشت با نظر قاضی و بدون هیچ دلیلی می تواند تا 6 ماه تمدید شود.

گفتنی است بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی تشکیلات خودگردان در 11 سپتامبر 2012 حدود 100 هزار نفر از فلسطینیان از سال 1967 توسط صهیونیست ها بازداشت موقت شده اند و از یک ماه تا چند سال در زندان بوده اند.

حاتم قفیشه از اعضای حماس 11 سال و 7 ماه از عمر خود را در 6 نوبت بازداشت موقت از سال 1996 تا 2013 به سر برد. از سال 2002 ماهانه حدود 636 فلسطینی بازداشت موقت می شوند.

کد خبر: 846434

وب گردی

وب گردی