استقبال فعالان بازار سرمایه پس از اطمینان نسبت به حمایت بین المللی از برجام

شاخص بورس، امروز (شنبه) پس از اطمینان از حمایت بین المللی از برجام، 519 واحد رشد کرد و در جایگاه 85 هزار و 263 واحدی قرار گرفت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ معاملات امروز بازار سرمایه از دقیقه های آغازین با استقبال فعالان بازار سرمایه و رشد مثبت همراه شد به طوری که در ادامه کار، نماگر بازار سرمایه توانست با قدرت وارد کانال 85 هزار واحدی شود.

با توجه به اظهارات دیروز دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره برجام، برخی اعتقاد داشتند که بورس با ریزشی سنگین مواجه شود، اما در عمل، سهامداران با بی تفاوتی با این موضوع برخورد کردند به طوری که نه تنها، بورس دچار افت نشد، بلکه با رشدی قابل توجه همراه بود.

جذابترین گروه های صنعتی در معاملات امروز، گروه فلزات، خودرو و پالایشی ها بود، رشد کامودیتی ها (مواد پایه و معدنی) در بازارهای جهانی و رشد قیمت دلار در روزهای اخیر از دلایل استقبال سهامداران از شرکت های پالایشی و فلزی بود.

گروه فلزات اساسی در معاملات امروز صدرنشین بورس شد؛ در این گروه 74 میلیون سهم به ارزش 161 میلیارد ریال داد و ستد شد.

گروه خودرو به ارزش 116 میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش 94 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص داد.

در رده چهارم، گروه رایانه با معاملاتی به ارزش 62 میلیارد ریال جای گرفت. گروه کانی های فلزی با معاملاتی به ارزش 45 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.

نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، فملی (ملی صنایع مس)، کچاد (صنعتی و معدنی چادرملو)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر)، خساپا (سایپا)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و شتران (پالایش نفت تهران) در معاملات امروز با رشد خود بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در معاملات امروز 614 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش معاملات بورس به یک هزار و 104 میلیارد ریال در 38 هزار و 718 نوبت خرید و فروش شد.

بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 167 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 127 واحد رشد کرده است.

شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، 96 واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 697 واحد افزایش یافت.

شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 469 واحد و شاخص بازار دوم بورس 581 واحد بالا رفت.

با توجه به مشخص شدن ترامپ درباره برجام، نگرانی روزهای اخیر سهامداران رفع شده و بنابراین در روزهای آینده، سهامداران محتاط بار دیگر به بازار سرمایه بازخواهند گشت.

** رشد آیفکس همراه با افزایش حجم و ارزش معاملات فرابورس

در معاملات امرروز فرابورس، حدود 262 میلیون ورقه را در بیش از 41 هزار دفعه دادو ستد کردند که ارزش این مبادلات رقم یک‌هزار و 836 میلیارد ریال بود.

همچنین شاخص فرابورس (آیفکس) نیز امروز، بیش از چهار واحد بالا رفت و به ارتفاع 934 واحدی صعود کرد.

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس هم مبادلات امروز با نقل و انتقال یک میلیون ورقه به ارزش یک‌هزار و 289 میلیارد ریال خاتمه یافت.

اسناد خزانه اسلامی مرحله سوم در صدر این بازار به لحاظ ثبت بیشترین حجم و ارزش مبادلات قرار گرفت.

همچنین تالار اوراق تسهیلات مسکن نیز میزبان جابه جایی 73 هزار ورقه به ارزش 56 میلیارد ریال بود.

گفتنی است آیفکس به عنوان شاخص تغییرات قیمت و بازده نقدی فرابورس در ایران شناخته می شود.


منبع: ایرنا

403

کد خبر: 846537

وب گردی

وب گردی