ترامپ حرفی برای گفتن نداشت/ سپاه محبوب مردم ایران است

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سخنان رئیس جمهور آمریکا گفت: اکثریت قریب به اتفاق تحلیل‌ها بر این نکته متفق‌القول بودند که ترامپ حرفی برای گفتن نداشت.

به گزارش ایسکانیوز ، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امشب (شنبه) در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما ضمن پاسخ به ادعاهای اخیر ترامپ رئیس جمهور آمریکا به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت.

وی در ارزیابی از راهبردهای آمریکا در قبال ایران و ادبیات غیر دیپلماتیکی که ترامپ استفاده کرد، عنوان کرد: صحبت‌های دیشب آقای ترامپ در واقع آنچه که در آن کاملا مشهود بود ادبیات غیر مناسب ایشان بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این ادبیات را در سخنرانی ایشان در مجمع عمومی کم و بیش شنیدیم و تحلیل‌هایی که بعد از این سخنرانی در مجمع عمومی توسط رسانه‌های آمریکایی انجام شد مخصوصا بعد از سخنرانی فاخر و با نزاکت روحانی، همه گفتند آقای ترامپ در این مجمع عمومی، ایران را با نوع سخنرانی و ادبیات و مطالبش را پیروز کرد.

وزیر خارجه کشورمان گفت: تحلیل‌های امروز بر این نکته تأکید می‌کند که آقای ترامپ حرفی برای گفتن نداشت و یکی از تحلیلگران آمریکایی نوشته بود ترامپ نداشتن استراتژی خود را پشت پرده یک رشته حرف‌‌های تند و سخیف پنهان کرده بود.

وی یادآور شد: آنچه بدیهی بود و توقع می‌رفت و مردم و مسئولان ما به هیچ وجه دچار یک حرکت پیش بینی نشده و تعجب نشدند این بود که نوع نگاه غلط آمریکا به ایران دارای سابقه تاریخی حداقل 40 ساله است البته 40 سال نیست چون آمریکایی‌ها با کودتای 32 و سرنگون کردن حکومت منتخب مردم از ابتدا نشان دادند انتخاب‌هایشان در ایران غلط بوده و از ابتدا مقابل مردم ایران ایستاده و از دیکتاتوری حمایت کردند. در 40 سال گذشته با این انتخاب‌های غلط با مردم ایران و انقلاب خصومت کردند و چیز تازه‌ای نبود آنچه دیشب از ترامپ شنیدیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ترامپ در همین صحبت نتوانست در چارچوب عمل کند و با استفاده از عباراتی که برای مردم ایران کاملا زننده است. کسی که متحدانش در منطقه دیکتاتوری‌های معروف منطقه هستند و روز بعد از انتخابات باشکوه 29 اردیبهشت به منطقه می‌آید و با یک تعداد حکام خودکامه انتخاب نشده‌ای که کشورشان روی صندوق رای را هیچ وقت ندیده رقص شمشیر انجام می‌دهد بعد این فرد به مردم و دولت ایران با آن الفاظ خطاب کند نفرت مردم را نسبت به خود جذب می‌کند.

وی با بیان اینکه سپاه محبوب مردم ایران است، افزود: ترامپ حواسش نیست چند تعارفی که انجام داده که حتما مردم ایران خیلی بیشتر از آن را شایسته هستند، جلب نمی‌کند بلکه آن توهین‌ها مردم را جلب می‌کند. کسی که پول از مردم منطقه برای سلاح‌های بی فایده‌اش اخذ کرده و می‌توان گفت به زور گرفته است. این فرد برای خوشامد آنهایی که آنها را سرکیسه کرده اسم تاریخی خلیج فارس را به غلط استفاده کند و به همه نشان دهد از چه شخصیتی برخوردار است و به سایر دنیا نشان دهد که اهمیتی برای واقعیات، تاریخ و جغرافیا و حقایق امروز منطقه قائل نیست.

ظریف افزود: احساس می‌کنم ایشان برای خوشامد کسانی که از آنها خریدهای بزرگ تسلیحاتی کرده‌اند در سفر ترامپ، این عبارات را به کار برده است. شاهد بودید بعد از اعلام حصر کشور قطر توسط 4 دولت عربی، ترامپ چهار توئیت کرد که می‌توانست زمینه ساز یک فاجعه بزرگ در منطقه ما باشد و علائم غلطی را به کشورهای منطقه و برخی جوان‌هایی که امروز در این کشورها زمام امور را در دست گرفته‌اند بدهد و فاجعه‌ای را ایجاد کند.

وی افزود: ما شاهد فاجعه واقعا وحشتناک در یمن هستیم. اینها نشانه سیاست‌های بلندپروازانه تجاوزکارانه برخی افراد تازه وارد به سیاست در منطقه ماست. این نشانگر وابستگی است که ایشان پیدا کرده به این هزینه‌های سنگین تبلیغاتی.

ظریف درباره یاغی خطاب کردن دولت ایران توسط ترامپ نیز افزود: اگر قرار باشد از این واژه‌ها استفاده شود حتما فردی که تعهدات کشور خودش را زیر پا می‌گذارد از روزی که مسئولیت ریاست جمهوری را برعهده گرفته تقریبا هر تعهدی که دولت آمریکا به آن پیوسته بوده زیر پا گذاشته. ایشان خیال می‌‌کند با تغییر یک دولت آن هم از مسیر انتخابات،می‌تواند تعهداتش را زیر پابگذارد. امروز آخرین تیر را بر بیمه سلامتی زد.

وی گفت: پیمان همکاری پاسفیک، توافقنامه پاریس و خروج از یونسکو در حمایت از رژیم صهیونیستی را صورت داد. ریچارد هاس می‌گوید اگر دولت ترامپ یک دکترین در سیاست خارجی داشته باشد آن دکترین خروج است. اگر تعبیری برای کلمه یاغی داشته باشیم کسی است که متعهد به هیچ موازین بین‌المللی نیست.

وزیر خارجه افزود: عباراتی که به کار برد شاید بیش از هر کس دیگری برازنده خودش باشد تا ملت ایران.

وی در واکنش به اتهامات ترامپ درباره حمایت ایران از سوریه نیز خاطرنشان کرد: ایران به عنوان قربانی سلاح شیمیایی هرگونه استفاده از این سلاحها توسط هر کسی محکوم می‌کند و این سیاست ما همواره بر آن تاکید کردیم. در بحث سوریه ما ضمن اینکه نقش فعالی در خلع سلاح شیمیایی در سوریه داشتیم تاکید کردیم که این موضوع یک نقص عمده دارد که گروه‌های تروریستی در سوریه دسترسی به سلاح شیمیایی داشتند و ضرورت داشت خلع سلاح شیمیایی برای این سازمان‌ها صورت بگیرد و اینها خلع سلاح شیمیایی نشدند و تمام سازوکارهای بین‌المللی متمرکز شد بر خلع سلاح دولت سوریه.

وی افزود: زمانی که در بحث اتهام استفاده از سلاح شیمیایی در خان شیخون آمریکا برای حمله تجاوزکارانه استفاده کرد ما فورا اعلام کردیم که باید تحقیقات شیمیایی در محل انجام شود و معلوم شود که آیا سلاح شیمیایی استفاده شده است و چه روشی برای پخش این مواد استفاده شده و آیا سلاح شیمیایی در پایگاه شعیرات سوار هواپیما شده است. استفاده از سلاح شیمیایی و نقل و انتقال آن آثاری بر محیط باقی می‌گذارد. آمریکا و غربی‌ها مانع شدند از اینکه تحقیقات میدانی در محل انجام شود و مشخص شود چه کسی و به چه نحوی از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

ظریف گفت: زمانی که در جنگ تحمیلی از سلاح شیمیایی استفاده می‌شد زمانی به شورای امنیت مراجعه می‌کردیم یک برخورد بود وقتی به دبیرکل سازمان ملل مراجعه کردیم حاضر شد تیم‌هایی را اعزام کند. امروز به ما می‌گویند خان شیخون امن نیست ولی آن زمان تیم‌هایی اعزام شدند و هر بار تایید کردند که عراق از این سلاح‌ها استفاده کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: یکی از سوالات ما این است اگر در زمان یک جنگ توانستند چنین کنند چرا در مورد سوریه نتوانستند. آن زمان ما هر چه به شورای امنیت مراجعه می‌کردیم آمادگی نداشتند گزارش‌های دبیرکل سازمان ملل را یک بار علیه صدام موضع گیری کنند تا پایان جنگ هم موضع گیری نشد.

وی خاطرنشان کرد: ایران به عنوان سلاح شیمیایی از ابتدا یک موضع داشته و دارد. مخالف این سلاح‌ها هستیم و مخالف سلاح هسته‌ای هستیم.

ظریف در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حمله ناو وینسنس به هواپیمای مسافربری افزود: یادمان نرفته تنها چند سال بعد فرمانده آن ناو مدال شجاعت دریافت کرد.

این خبر در حال تکمیل است...

کد خبر: 846571

وب گردی

وب گردی