علت کاهش صادرات نفت ایران در مهرماه چه بود؟

در حالی که تهران در تلاش است تا سهم ازدست‌رفته خود از بازار نفت در دوران تحریم‌ها را پس بگیرد، واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه سپتامبر به بالاترین رقم در ۶ ماه گذشته رسید.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از رویترز، بر اساس آمارهای گمرکی، پنجمین واردکننده بزرگ نفت جهان در ماه سپتامبر روزانه 1.83 میلیون تن، معادل 446 هزار و 148 بشکه در روز نفت از ایران وارد کرد. این رقم 22.8 درصد نسبت به حدود 1.5 میلیون تن صادرشده یک سال پیش رشد نشان می‌دهد.

کره جنوبی عمدتاً نفت بسیار سبک (میعانات) از ایران وارد می‌کند، اما آمارهای منتشرشده آمار تفکیکی میزان نفت خام و میعانات واردشده را مشخص نکرده است.

از زمان لغو تحریم‌ها در سال گذشته، ایران به توسعه تولید نفت خود ادامه داده است. ایران قصد دارد میزان صادرات نفت خام و میعانات خود را تا پایان سال جاری در حد 2.6 میلیون بشکه در روز حفظ کند.

هرچند میزان واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه سپتامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته، اما به‌گفته منابع صنعتی، شرکت ملی نفت ایران به مشتریان آسیایی خود از جمله کره جنوبی اطلاع داده که ممکن است میزان صادرات میعانات خود را در ماه اکتبر به‌دلیل انجام تعمیرات در میدان پارس جنوبی کاهش دهد.

بر اساس آمارها، میزان واردات نفت کره جنوبی از ایران در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر با 43.1 درصد رشد به 14.03 میلیون تن، معادل 377 هزار و 59 بشکه در روز رسید، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 9.81 میلیون تن بود.

میزان کل واردات نفت چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا در ماه سپتامبر نسبت به مدت مشابه سال قبل در حد 12.3 میلیون تن، معادل 3 میلیون بشکه در روز ثابت مانده است.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 846621

وب گردی

وب گردی