دیدگاه  اقتصادی امام موسی صدر بازنشر شد

کتاب رهیافت‌های اقتصادی اسلام که شامل مقالات اقتصادی امام موسی صدر است، به چاپ پنجم رسید.

به گزارش ایسکانیوز از موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، «رهیافت‌های اقتصادی اسلام» سومین مجلد از مجموعه در قلمرو اندیشه امام موسی صدر است که با ترجمه مهدی فرخیان برای نخستین بار در سال ۱۳۸۶ در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

«رهیافت‌های اقتصادی اسلام» در سه فصل تنظیم شده است. فصل نخست، مجموعه مقالات فارسی امام صدر است که در سال‌های ۱۳۳۷ و ۱۳۳۸ نوشته شده و در همان سال‌ها در نشریه «درس‌هایی از مکتب اسلام» منتشر شد. فصل دوم کتاب، گفتارهای امام با موضوع اقتصاد برای اعضای ارشد جنبش امل در لبنان و فصل سوم نیز شامل دو مقاله جامعه‌شناختی از امام است. در یکی از مقالات این فصل مسئله اختلاف طبقاتی و در دیگری مبحث عدالت اقتصادی و اجتماعی بررسی شده است.

امام موسی صدر توجهی جدی به مسئله اقتصاد داشت و به همین دلیل نیز برای فراگیری دانش روز در این حوزه به تحصیل آکادمیک رشته اقتصاد روی آورد. این کار باعث شد تا امکان همسنجی دیدگاه‌های اقتصادی اسلام با علم روز اقتصاد در منظومه فکری امام موسی صدر فراهم آمده و در این منظومه دیدگاه‌های اقتصادی اسلامی شکلی کاربردی به خود بگیرند.

دکتر عادل پیغامی در یادداشتی این باره نوشته است: «امام موسی صدر با آشنایی خوب از نظامات مدرن سوسیالیستی و کاپیتالیستی، و آسیب‌شناسی منتقدانه از آن‌ها، نظریۀ اسلام در مقولۀ توزیع (پسینی) درآمد و ارزش را در چارچوبی تطبیقی و مقایسه‌ای با رویکردهای رقیب تبیین کرد. و همچون سایر مباحث اعتقادی خود نشان داد که «اصالت انسان» و کرامت او، در نظر اسلام بیش از هر مکتب دیگری تأمین شده است. در این قالب امّهات فلسفۀ اقتصادی اسلام و نظر شارع در باب نقش و جایگاه تک‌تک نهاده‌های تولید (کار، سرمایه، زمین و … ) و قواعد حاکم بر آنها (مضاربه و حرمت ربا و …) و تسهیم درآمد و ثروت به زبانی ساده، نوآورانه و البته، علمی مدلسازی می‌شود. وی در فرصت‌های دیگر بخش‌های دیگری از اندیشۀ اقتصادی اسلام را تبیین کرد.

مقولۀ توزیع پیشینی (مسئلۀ مالکیت)، مشکل اختلاف طبقاتی و عدالت اجتماعی و اقتصادی و مسئله کار و کارگر در دین از جمله مباحثی است که امروزه در قالب کتابی با نام رهیافت‌های اقتصادی اسلام تبیین شده‌اند.»

موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر پنجمین چاپ «رهیافت‌های اقتصادی اسلام» را با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۲۶۱ صفحه و بهای ۱۳ هزار تومان منتشر کرده است.

502

کد خبر: 846648

وب گردی

وب گردی