سوخت بیودیزل چیست؟

بیودیزل را می توان از روغن های گیاهی تازه و یا مستعمل و چربی حیوانات از منابع طبیعی و تجدیدپذیر نظیر دانه‌های روغنی، و پلاستیک زباله‌های شهری تولید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بیودیزل (منو اکلیل استر) یک سوخت گازوئیلی پاک است که از منابع طبیعی و قابل تجدید مانند روغن‌های گیاهی ساخته می‌شود. این مانند گازوئیل نفت در موتورهای احتراقی کاربرد دارد و برای این کار اصولا هیچگونه تغییر موتوری لازم نیست.

استفاده از سوخت بیودیزل در یک موتور گازوئیلی معمولی منجر به کاهش اساسی هیدروکربن‌های نسوخته، منواکسید کربن و ذرات معلق می‌شود. خروج اکسیدهای نیتروژن بسته به سیکل کاری و روش‌های آزمایشی، کمی کاهش و یا افزایش می‌یابد. با استفاده از این سوخت، سهم کربن موجود در ذرات معلق کاسته می‌شود و بخش سولفات نیز از بین می‌رود. اما قسمتی محلول یا هیدروکربن به همان صورت باقی می‌ماند یا افزایش پیدا می‌کند، بنابراین بیودیزل با تکنولوژی جدیدی مانند کاتالیست‌ها (که از ذرات محلول گازوئیل می‌کاهند نه کربن جامد) وEGR (با کربن کمتر عمر موتور بیشتر می‌شود) بسیار خوب کار می‌کند.

سوخت بیودیزل از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین نیاز روز افزون جهان به منابع جدید انرژی به ویژه در بخش حمل و نقل، امروزه یکی از مشکلات اساسی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است. به عبارتی این مشکل همانند دهه های گذشته، تنها به کشورهای وارد کننده نفت اختصاص ندارد و حتی تولید کنندگان بزرگ نفت از جمله کشور ما با مشکلات متعددی در زمینه تهیه سوخت رو به رو است.

کمبود و یا به عبارتی کاهش ظرفیت پالایشی در جهان، یکی از عوامل بروز این مشکلات است، اما موضوع به همین جا ختم نمی شود، زیرا آلودگی ناشی از سوخت های فسیلی و پایان پذیر بودن آنها نیز از دیگر عواملی است که بشر را به تلاش برای دستیابی به سوخت های جانشین برای این منابع واداشته است. بیودیزل سوختی جدید و تجدید پذیر است که استفاده از آن در بسیاری از کشورهای دنیا متداول است. برای پرداختن بیشتر به سوخت بیودیزل و زمینه هایی که برای تولید آن در کشور وجود دارد.

بیودیزل چگونه ساخته می‌شود؟

بیودیزل را می توان از روغن های گیاهی تازه و یا مستعمل و چربی حیوانات تولید کرد. این گازوئیل از منابع داخلی قابل تجدید بوجود می‌آید. هنگامی‌که بعنوان یک جزء ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نیازمند حداقل تغییرات در موتور است و نسبت به گازوئیلی که جایگزینش می‌شود، سوختی پاک است.

ویژگیهای فیزیکی بیودیزل بسیار شبیه گازوئیل معمولی است. با این حال، خروجی‌های اگزوز بیودیزل بهتر از گازوئیل معمولی است.

می‌توان گفت سوخت دیزلی از جمله سوخت‌هایی است که از منابع طبیعی و تجدیدپذیر نظیر دانه‌های روغنی، میکروجلبک ها ، روغن های حیوانی و پلاستیک زباله های شهری و... تولید شده و اثر مخربی بر روی محیط زیست ندارد.

امروزه معضل‌هایی همچون آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی که سبب برهم خوردن شرایط اکولوژیک و ایجاد خطرهای زیست‌محیطی شده، همچنین محدود بودن ذخایر سوخت های فسیلی باعث شده تا از سوی کشورهای جهان به این نوع انرژیها بیش از پیش توجه شود. حدود ۷۵ درصد انرژی مورد نیاز جهان از سه سوخت عمده فسیلی، شامل نفت،گاز طبیعی و ذغال سنگ تأمین می‌شود و تا سال ۲۰۱۰، حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد به میزان مصرف موجود سوختهای فسیلی افزوده شد.

منابع سوخت‌های فسیلی دائمی نیستند. براساس برآوردهای موجود کره زمین ۱۰۰۰تا ۱۵۰۰ میلیارد بشکه نفت خام را در خود ذخیره دارد از طرف دیگر درشرایط زیست اقلیمی موجود در کره زمین هیچ منبع سوختهای فسیلی درحال تشکیل نیست.

402

کد خبر: 846672

وب گردی

وب گردی