تداوم همکاری شرکت های بوئینگ و ایرباس با ایران

تصمیم رئیس جمهوری امریکا مبنی بر عدم اعمال تحریم های جدید علیه ایران خبری خوب برای شرکت بوئینگ و رقیب اروپایی اش ایرباس به شمار می رود که می توانند با ایرلاین های ایرانی که نیاز شدیدی به هواپیماهای جدید دارند، همکاری کنند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا مبنی بر عدم اعمال تحریم های جدید علیه ایران خبری خوب برای شرکت بوئینگ و رقیب اروپایی اش ایرباس به شمار می رود که می توانند با ایرلاین های ایرانی که نیاز شدیدی به هواپیماهای جدید دارند، همکاری کنند.

بوئینگ و ایرباس قراردادهایی با شرکت های ایرانی منعقد کرده اند که در صورت نهایی شدن حدود 300 فروند هواپیما به ارزش 400 میلیارد دلار عاید ایران خواهد کرد.

داگلاس هارند، تحلیلگر موسسه برنستین، که معاملات شرکت بوئینگ را رصد می کند گفت: «قرارداد با ایران، یک معامله مرگ و زندگی برای هیچ شرکتی نیست، اما این معاملات قطعا برای شرکت های بوئینگ و ایرلاس خوب و پرسود است.»

شرکت بوئینگ بعد از سخنان ترامپ اظهارنظر بیشتری نکرده و تنها به اعلام این سخن کلی بسنده کرده که از دستورالعمل های دولت آمریکا پیروی می کند و در خصوص قراردادهایش با شرکت های ایرانی از نزدیک با رگولاتورهای دولت آمریکا در تماس است. ایرباس نیز از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است.

به موجب توافق برجام که در دولت اوباما منعقد شده، فروش هوایما به ایران آزاد شده است. اما هم شرکت بوئینگ و هم ایرباس برای نهایی کردن قراردادهای خود با ایران به مجوز خزانه داری آمریکا نیاز دارند. حتی اگر تحریم های جدیدی علیه ایران وضع نشود، این معاملات همچنان با موانعی روبرو هستند. ریچارد ابولافیا، تحلیلگر موسسه تیل گروپ که در زمینه هوانوردی و دفاعی به شرکت هایم ختلف مشاوره ارائه می دهد گفت، ایرلاین های ایرانی ممکن است برای تامین مالی خریدهای خود با مشکل مواجه شوند، زیرا تا زمانی که این ایرلاین ها موافقتنامه کیپ تاون را امضا نکنند، بانک های خارجی تمایلی به اعطای وام به آنها ندارند. موافقتنامه کیپ تاون یک معاهده بین المللی است که شامل قوانینی در خصوص بازپس گیری کالاهای سرمایه ای نظیر هواپیماهاست.

عوامل سیاسی ای نظیر خروج آمریکا از برجام نیز ممکن است بر آینده این قراردادها تاثیر بگذارد. در حال حاضر ترماپ تصمیم گیری در این زمینه را بر عهده کنگره گذاشته است.

برخی در کنگره، از جمله سناتور جمهوری خواه مارکو روبیو، از فلوریدا خواهان توقف فروش هواپیما به ایران هستند. در ماه سپتامبر، مجلس نمایندگان امریکا طرحی را به تصویب رساند که خواهان توقف فروش هواپیما به ایران بود.

بوئینگ و ایرباس در حال حاضر قراردادهایی قطعی برای فروش 180 فروند هواپیما به ایران دارند که 100 فروند به شرکت ایرباس و 80 فروند به شرکت بوئینگ مربوط می شود.

هارد افزود، هرچند هر دو شرکت هواپیماسازی مذکور قراردادهای بزرگتری با سایر شرکت ها دارند، اما سفارش هواپیماهای بوئینگ 777 توسط ایران ایر به ویژه از این جهت اهمیت دارد که به تولید بالای این مدل از هواپیما کمک می کند. این هواپیماهای غول پیکر عمدتا در مسیرهای طولانی بین المللی مورد استفاده قرار می گیرند.

فروش این نوع هواپیما در سال های اخیر رو به کاهش بوده و شرکت بوئینگ در حال کاهش تعداد تولید خود از بیش از 8 فروند در ماه به 3.5 فروند در ماه است. دو مدل بوئینگ 777 که ایران ایر سفارش خریدش را به این شرکت هواپیماسازی آمریکایی داده، 347 و 409 میلیون دلار قیمت خورده اند، هرچند که شرکت بوئینگ معمولا به خریداران عمده خود تخفیف های خوبی می دهد. ارائه تخفیف بابت فروش این هواپیماها موجب کاهش درامد شرکت و فرصت های شغلی ایجاد شده می گردد.

منبع: تسنیم

403

کد خبر: 846697

وب گردی

وب گردی