650 میلیون نفر در جهان بدلیل چاقی، مستعد ایجاد بیماری های غیر واگیر هستند

دکتر حسینی با بیان این که در جهان امروز حدود 900 میلیون نفر از گرسنگی ظاهری و نا امنی غذایی آشکار رنج می برند، گفت: بی عدالتی در توزیع مواد غذایی در جهان، پیروی از الگوهای ناسالم غذایی و تغذیه ای و ضایعات قابل توجه مواد غذایی، شرایطی را بوجود آورده است که بخش عمده ای از جمعیت جهانی را در شرایط ناامنی غذایی قرار داده است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر هدایت حسینی رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور در آستانه روز جهانی غذاضمن بیان این مطلب گفت: امنیت غذایی با مفهوم دسترسی اقتصادی، اجتماعی و فیزیکی همه آحاد جامعه در تمام اوقات به غذای سالم و کافی برای تامین نیازهای تغذیه ای بمنظور داشتن زندگی سالم و فعال موضوعی فراتر از بحث گرسنگی ظاهری است و به ابعاد تامین نیاز ریز مغذی ها و درشت مغذی ها در سطح سلول با صورتی استطاعت پذیر و توسط منابع غذایی پایدار، سالم و باکیفیت تاکید دارد.

وی با بیان این که در جهان امروز حدود 900 میلیون نفر از گرسنگی ظاهری و نا امنی غذایی آشکار و نزدیک به 2 میلیارد نفر از گرسنگی پنهان بدلیل عدم تامین ریز مغذی ها در سطح سلول رنج می برند، افزود: این در حالی است که چاقی و اضافه وزن به عنوان یکی از مشکلات نظام سلامت درآمده است.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور یادآور شد: براساس آخرین گزارش ها 650 میلیون نفر در جهان بدلیل چاقی مستعد ایجاد بیماریهای غیر واگیر می باشند که امروزه بار زیادی از بیماریها را فراهم آورده است و یکی از علل عمده مرگ ومیر می باشد و در ایران نیز 76 درصد علل مرگ و میر را بیماریهای غیر واگیر شامل می شود.

دکتر حسینی افزود: توجه به آمارها در این زمینه نشان می دهد که بی عدالتی در توزیع مواد غذایی در جهان، پیروی از الگوهای ناسالم غذایی و تغذیه ای مانند مصرف زیاد قند، نمک و چربی، مصرف کم سبزی و میوه و ضایعات قابل توجه مواد غذایی شرایطی را بوجود آورده است که بخش عمده ای از جمعیت جهانی را در شرایط ناامنی غذایی قرار داده است.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با بیان این که روز جهانی غذا مصادف با سالروز تاسیس سازمان جهانی خواربار و کشاورزی است، گفت: این روز، فرصتی برای توجه جهانی به موضوع غذا، اهمیت امنیت غذایی در مفهوم واقعی، عدالت در توزیع مواد غذایی و کاهش ضایعات آن را فراهم می آورد.

دکتر حسینی با اشاره به موضوع شعار روز جهانی غذا که به سرمایه گذاری و توسعه جوامع روستایی و توجه به امنیت غذایی در جوامع روستایی دارد گفت: این موضوع در کاهش مهاجرت از روستاها تاثیر دارد.

وی در عین حال تاکید کرد: موضوع امنیت آب در کنار امنیت غذایی بویژه در روستاها جهت تولید محصولات کشاورزی نیز از مسائلی است که در سال اقتصاد مقاومتی با عنایت به تاثیر آن بر جوامع روستایی و شهری باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. تا با برنامه ریزی دقیق از طریق اصلاح الگوی کشت محصولات کشاورزی زمینه را برای اصلاح الگوهای غذایی و تغذیه ای جامعه فراهم نمود.

به گفته دکتر حسینی، توجه به الگوهای کشت و محصولات متناسب با منابع آبی و ترویج الگوی غذایی سالم و پایدار یا متناسب با این شرایط از اولویت های مهم است.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور در پایان ابراز امیدواری کرد: با سرمایه گذاری هدفمند و برنامه ریزی راهبردی در روستاهای کشور عزیزمان شاهد توسعه امنیت غذایی پایدار در سطح ملی و بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی در بخش ها و روستاها باشیم.

701

کد خبر: 846830

وب گردی

وب گردی