نمایشگاه مطبوعات بازدهی ندارد/به جای رفع مشکلات زیربنایی تبلیغات رسانه‌ای می‌کنیم

استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم ارتباطات اجتماعی گفت: نمایشگاه مطبوعات هرسال بدون در نظر گرفتن مشکلات زیربنایی تنها به تبلیغات رسانه های مختلف پرداخته می شود.

اسماعیل قدیمی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه مطبوعات، گفت: نمایشگاه مخصوص کالا یا خدماتی است که در حالت طبیعی قابل ارائه نیستند اما طی چند سال گذشته هیچ بازخوردی در افراد نداشته است.

وی با اشاره به اینکه رسانه ها در نمایشگاه مطبوعات تنها به فروش فکر می کنند، افزود: ما هر سال با اعلام یک خبر افراد را بدون در نظر گرفتن هدف اصلی به بازدید از نمایشگاه دعوت می کنیم که کاری بدون بهره وری و ترویج معانی اجتماعی و ارتباطاتی است.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی هدف اصلی نمایشگاه مطبوعات را افزایش سطح سواد، شعور و خوانش مخاطب دانست و گفت: افراد حاضر در نمایشگاه مطبوعات نه تنها مخاطب خود را نمی شناسند بلکه هدف اصلی این نمایشگاه را نیز بطور کلی فراموش کرده و نمایشگاه به کاری صوری و غیر حرفه ای بدون سیاستگذاری لازم تبدیل شده است.

قدیمی به عام بودن مخاطب های فعلی نمایشگاه مطبوعات اشاره کرد و گفت: هزینه ای که صرف برگزاری این نمایشگاه می شود، بسیار زیاد است و با این هزینه می توان بسیاری از مشکلات حوزه ارتباطات را برطرف کرد. ما این هزینه را باید صرف آموزش و تربیت خبرنگاران حرفه ای و کاربلد کنیم تا در آینده شاهد پیشرفت این عرصه باشیم نه اینکه با یک فراخوان، عوام را به بازدید این نمایشگاه دعوت کنیم و نتوانیم بازخوردی از این کار بدست آوریم.

وی ادامه داد: رسانه های مختلف ما با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند که اگر هزینه برگزاری این نمایشگاه در جهت رفع این مسائل بکار بگیریم به بالا بردن جایگاه منزلت روزنامه نگاران کمک می کنیم. درحال حاضر بسیاری از روزنامه ها به این هزینه ها و یارانه مطبوعاتی برای تقویت کار خود نیاز دارند و از سوی دیگر مشکلات زیربنایی این حرفه بقدری است که باید این نمایشگاه را در جهت رفع این مشکلات برگزار کنیم.

این استاد و پژوهشگر ارتباطات با اشاره به اینکه مردم ما روزنامه خوان یا به عبارتی خبرخوان نیستند، تاکید کرد: بهتر است که در نمایشگاه های مطبوعات که هرساله یک رویه تکراری را پیش می گیریم، سعی کنیم خبر خواندن را در میان مردم فرهنگ سازی کنیم. اگر ادارات و نهادهای مختلف روزنامه ها را سفارش ندهند، میزان قابل توجهی از فروش روزنامه ها کم می شود.

قدیمی یادآور شد: در نمایشگاه می توانیم با سیاست گذاری های مناسب برای توسعه روزنامه خوانی و به دنبالش روزنامه نگاری و همچنین بهبود معیشت، آموزش و تربیت روزنامه نگاران تلاش کنیم.

وی خاطر نشان کرد: اگر در نمایشگاه مطبوعات فعالیت های تبلیغاتی را مدنظر نگذاریم، با ایجاد سیاست های ویژه در می توانیم شاهد بالندگی این حرفه باشیم. قبل از آغاز نمایشگاه مطبوعات باید عده ای از پیشکسوتان دورهم جمع شوند و با تعیین هدف های اصلی از برگزاری این نمایشگاه، سیاستگذاری کنند و با سنجیدن نیاز جامعه و حرفه به نقد فعالیت های سال های گذشته بپردازند و آسیب ها را برطرف کنند تا با برآورد دقیق و حساب شده بازخورد مناسبی از این نمایشگاه داشته باشیم.

503

کد خبر: 846877

وب گردی

وب گردی