تبادل فناوری و ارتقای کیفی محصولات داخلی در نمایشگاه صنعت آب/ تدوین نقشه راه پشتیبانی از صنایع در دستور کار وزارت نیرو

رئیس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق وزارت نیرو گفت: برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی همچون نمایشگاه صنعت آب، ابزاری موثر برای تبادل فناوری و ارتقای سطح کیفی محصولات داخلی محسوب می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت نیرو، حمیدرضا تشیعی رئیس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق با اشاره به اینکه تدوین نقشه راه پشتیبانی از صنایع در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد، گفت: چارچوب این نقشه راه که مطالعه آن از حدود 4 ماه قبل از طریق مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق آغاز شده، در آینده نزدیک با بهره گیری از مؤسسات وابسته به وزارت نیروآغاز خواهد شد که می‌تواند در تقویت رشد صنایع آب و برق کمک موثری باشد.

*برگزاری نمایشگاه راهی برای تسهیل شکل گیری مشارکت‌های تجاری

او با اشاره به اینکه امسال در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی آب حدود 105 شرکت خارجی از 20 کشور جهانی از جمله ایتالیا، آلمان، چین، فرانسه، اسپانیا، دانمارک، کره جنوبی، سوئیس، اتریش، انگلستان، سوئد، ژاپن و کانادا حضور دارند که می‌تواند ضمن بروز شدن دانش صنعتگران داخلی و تبادل فناوری سبب ارتقای سطح کیفی محصولات داخلی شود، اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه بین المللی بجز انتقال دانش و فناوری، بستری برای تسهیل شکل گیری مشارکت‌های تجاری است و فرصتی فراهم می‌کند تا تفاهم نامه‌های داخلی شکل گرفته و مشارکت شرکت‌های داخلی و خارجی میسر شود و در نهایت به تولیدات مشترک و صادرات آن به سایر کشورها بیانجامد.

رئیس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق وزارت نیرو با تاکید بر اینکه، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی بین المللی صنعت آب و برق به پویایی این صنعت کمک خواهد کرد افزود: به عنوان نمونه می‌توان یک سال در میان، نمایشگاه‌های تخصصی مربوط به صنایع پشتیبان درحوزه بهره‌برداری و نگهداری صنعت آب و برق با دیدگاه بهره‌برداری و مدیریت دارایی‌ها برگزار کرد و در آن از حضور کارگاه‌های تخصصی و شرکت‌های صاحب نام و تولید کنندگان بین المللی بهره برد.

او با بیان این مطلب که حجم زیادی از شرکت‌های بخش خصوصی داخلی، پیمانکاران و سازندگان تجهیزات بهره برداری و نگهداری هستند، افزود: برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی برای این گروه می‌تواند ضمن بروز کردن دانش فنی این شرکت‌ها، در جهت رشد و تعالی آنان مثمر ثمر باشد بویژه با دیدگاه مدیریت تقاضا به‌صورت تخصصی تر مورد بررسی قرار گیرد.

*امنیت غذایی در گرو مدیریت آب

تشیعی با اشاره به اینکه پایه کیفیت زندگی و حیات شهری و روستایی به خدمات آب و برق بستگی دارد و موضوع امنیت غذایی نیز در تمام جوامع به مدیریت آب وابسته است، اظهار داشت: در چهار دهه گذشته درارائه خدمات آب و پنج دهه گذشته در برق اقدامات شاخص و حیاتی صورت گرفته که در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا و کشورهای درحال توسعه از جایگاه منحصر به فردی برخوردار است.

او تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی سرمایه‌گذاری زیادی در این حوزه‌ها انجام شده و هزینه سنگینی بابت نگهداری این تاسیسات متحمل می‌شویم.

* سه شاخص مهم وزارت نیرودر صنعت آب

رئیس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق وزارت نیرو از خدمات ایمن، با کیفیت و پایدار به عنوان سه شاخص مهم وزارت نیرو یاد کرد و در ادامه بیان داشت: تولید کنند گان، سازندگان، پیمانکاران و مهندسان مشاور بایستی تا حد امکان کیفیت خدمات خود را بالا ببرند تا صنعت آب و برق از جایگاه حیاتی و واقعی در صنایع برخوردار شوند، زیرا کالاهایی همچون شیرآلات، لوله‌ها و تجهیزات برقی تولیدی در داخل، به صورت مستقیم با سلامت و کیفیت زندگی هم میهنان ارتباط دارند.

او در ادامه اضافه کرد: جایگاه صنعت آب و برق در صنایع از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تولیدات هر کشور می‌تواند نشان دهنده پویایی، اقتصاد و ظرفیت تمدنی آن کشور باشد.

تشیعی با بیان اینکه کشورها با صدور تولیدات صنعتی خود را به جهانیان معرفی می‌کنند اذعان داشت: به عنوان نمونه کیفیت بالای محصولات ژاپنی با عمر مفید 40 تا 50 سال سبب می‌شود تا مردم نسبت به فرهنگ، تمدن و مردم ژاپن نگرش مثبتی داشته باشند و در شرایط مشابه ترجیح دهند تا از محصولات این کشور استفاده کرده و از خرید محصولات بی کیفیت سایر کشورها بپرهیزند.

*تقویت جایگاه تمدنی با افزایش کیفیت

او با اشاره به اینکه افزایش کیفیت کالاهای ایرانی کمک خواهد کرد تا جایگاه تمدنی کشور ما در جهان تقویت شود، افزود: از سویی نیز به دلیل اینکه تولید منجر به اشتغالزایی خواهد شد سبب شکوفایی اقتصادی شده و به حرکت درآوردن جوانان و اتکا به نفس بین المللی منجر می‌شود و در نهایت کشورها با تولید خود می‌توانند خود را به جهانیان اثبات کنند.

رئیس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق وزارت نیرو در خصوص اینکه کشورها را می‌توان از نوع تولید آنان شناسایی و طبقه بندی کرد و کشوری که تولید ندارد فاقد اندیشه بروز است، افزود: در صنعت آب و برق به 95 درصد خودکفایی رسیده‌ایم و بایستی در جهت حفظ این صنعت و ارتقای آن بکوشیم و بازار صادرات را درکشورهای هدف در تسلط خود بگیریم.

او در ادامه اضافه کرد: بایستی اقدامات کلیدی همچون کارآفرینی، تسهیل بازار یابی و فروش خدمات و محصولات داخلی را بطور جدی در دستور کار خود داشته باشیم تا ارتباط بین صنعتگران و دانش و فناوری مستحکم تر شود.

تشیعی که حمایت دولت از صنایع را یکی از ارکان اصلی رقابت پذیری محصولات در بازار داخلی و خارجی می‌داند، بیان داشت: این حمایت شامل استفاده از تسهیلات ارزان قیمت، در اختیار گذاشتن مواد اولیه و خام با قیمت پایین و حمایت‌های مالیاتی و بیمه ای از تولید کنندگان خواهد بود که می‌تواند تولید کنندگان را ترغیب کند تا ضمن افزایش کمیت محصولات تولیدی، به ارتقای کیفیت آن نیز مبادرت کنندو بتوانند در بازار داخلی و خارجی رقابت داشته باشند.

*هزینه بالای مواد اولیه در کشور

او با صراحت عنوان کرد: متاسفانه به رغم وجود منابع غنی مس و آلومینیوم در کشورمان، قیمت این محصولات بسیار گران‌تر از دیگر کشورها است و به همین لحاظ کارخانه‌های بزرگ تولید کننده سیم و کابل ترجیح می‌دهند مواد اولیه از جمله مس را از سایر کشورها با قیمت مناسب وارد کنند و یا تمایل به انتقال خط تولید خود به سایر کشورها داشته باشند که امیدواریم وزارت صنعت، معدن و تجارت راهکاری مناسب برای این معضل ارائه کند.

*نقش حاکمیتی وزارت نیرو در تدوین نقشه راه

رئیس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق وزارت نیرو به نقش حاکمیتی وزارت نیرو در تدوین نقشه راه پشتیبانی از صنایع به گونه ای است که این موارد در برنامه ششم توسعه لحاظ شود افزود: تسهیل شکل گیری تجارت‌های مشارکتی و تشکیل کنسرسیوم بین شرکت‌های صاحب نام داخلی و خارجی با شرط انتقال دانش و فناوری و تولید مشترک در داخل کشور و صادرات این محصولات به سایر کشورها و همچنین برگزاری نشست‌های تجاری بین شرکت‌های داخلی و خارجی، از دیگر رویکردهای وزارت نیرو در حاشیه برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی آب و برق و پس از آن است.

402

کد خبر: 846890

وب گردی

وب گردی