40درصد دانش آموزان ایرانی چاق هستند/توصیه های یک متخصص  در روز جهانی غذا

یک متخصص تغذیه گفت: شعار امسال روز جهانی غذا تغییر و اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقای سلامت شعار روز جهانی غذا است، لذا لازم است تمامی تلاش خود را در راستای اصلاح الگوی تغذیه افراد انجام دهیم تا بتوانیم میزان سلامتی را در سطح جامعه افزایش و ارتقا دهیم.

سید محمد حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به روز جهانی غذا گفت: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از افراد یا به فست فود گرایش پیدا کرده اند و یا عادت های نامناسب غذایی دارند، این عادت های نامناسب غذایی به مرور زمان زمینه برخی از بیماری های غیر واگیر از جمله سرطان،دیابت و بیماری های قلبی عروقی و ... را در افراد ایجاد می کند.

این متخصص تغذیه گفت: به گفته مسئولان بیش از 70 درصد مرگ و میرها در دنیا به علت بیماری های غیرواگیر رخ می دهد، از آنجایی که اگر علت بیماری را ریشه یابی کنیم با عوامل تغذیه ای مرتبط است به همین منظور لازم است الگوی تغذیه ایرانیان اصلاح شود تا به مرور زمان شاهد کاهش این بیماری ها باشیم.

وی اضافه کرد: اضافه وزن یکی دیگر از مواردی است که در حال حاضر حدود نیمی از جمعیت ما به آن دچار هستند که از جمله عوامل موثر بر افزایش وزن افراد می توان به تغذیه نامناسب، کم خوابی،استرس، مصرف برخی داروها و... اشاره کرد.

حسینی بیان کرد: تحقیقات اخیر سازمان جهانی بهداشت نشان داده است میزان چاقی در کودکان جهان 10 برابر شده است به گونه ای که تعداد کودکان و نوجوانان مبتلا به چاقی در جهان از 11 میلیون به بیش از 120 میلیون نفر افزایش یافته است. همچنین اوایل مهر ماه نیز اعلام شد حدود ۴۰ درصد دانش آموزان ایرانی یا چاق هستند یا اضافه وزن دارند، این آمار بسیار نگران کننده است .

این متخصص تغذیه گفت: یکی از مهم ترین دلایل شیوع چاقی در دانش آموزان، عدم مصرف صبحانه است، بسیاری از کودکان ترجیح می دهند حتی از 5 دقیقه ای که برای خوردن صبحانه می گذرد استفاده کنند تا بیشتر بخوابند، برخی از دانش آموزان نیز مصرف شیر کاکائو کیک را به صبحانه ترجیح می دهند این عادت غذایی نادرست است و بعدها باعث شیوع چاقی و اضافه وزن در آن ها خواهد شد.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از عادت های نامناسبی که امروزه در میان کودکان و نوجوانان شیوع پیداکرده است، مصرف بی رویه فست فود و خوراکی هایی مانند چیپس و پفک است. ممکن است برخی از والدین کارمند باشند و فرصت کافی برای غذا پختن نداشته باشند به همین منظور غذاهایی مانند سوسیس و کالباس، پیتزا و... را انتخاب می کنند که سریع تر آماده می شود و معمولا در بین کودکان نیز محبوب است.

به گفته این متخصص تغذیه نمی توان به یک باره کودکان را ازخوردن فست فودها منع کرد اما می توان مصرف آن را به حداقل رساند تا سالم تر زندگی کنیم.

حسینی افزود: امسال تغییر و اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقای سلامت شعار روز جهانی غذا است، لذا لازم است تمامی تلاش خود را در راستای اصلاح الگوی تغذیه افراد انجام دهیم تا بتوانیم میزان سلامتی را در سطح جامعه افزایش و ارتقا دهیم.

701

کد خبر: 846900

وب گردی

وب گردی