ماهواره نظارت بر کیفیت هوای کل کره زمین پرتاب شد

سازمان فضایی اروپا ماهواره‌ای که آلاینده‌ها را روزی 20 میلیون بار در سراسر دنیا شناسایی کرده و اندازه می‌گیرد، به فضا فرستاد.

به گزارش ایسکانیوز، ماهواره اروپایی ساخته شده برای نظارت بر هوای زمین به صورتی که تاکنون انجام نشده به فضا پرتاب شد.

ماهواره Sentinel-5P آژانس فضایی اروپا(ESA) از یک پایگاه پرتاب موشک موسوم به "پلستسک"(Plesetsk) در شمال روسیه پرتاب شد.

سنتینل-P5 طراحی شده است تا آلودگی هوا را از مدار زمین و با جزئیات بی‌نظیر و دقیق ردیابی کند. این ماهواره بخشی از برنامه "کوپرنیکس" برای مأموریت‌های نظارتی زمین است، اما اولین بار است که برای ایجاد یک نقشه جهانی از کیفیت هوا در هر 24 ساعت اختصاص داده شده است.

در قلب سنتیتل-5P ابزاری به نام "تروپومی"(Tropomi) وجود دارد که ابزاری برای نظارت تروپوسفر است و کیفیت هوا را به وسعت 1801 مایل (2900 کیلومتر) در یک مدار 512 مایلی (824 کیلومتری) رصد و نقشه‌برداری می‌کند.

بر اساس ماموریت ESA، این دستگاه روی گازهای تاثیرگذار بر بر هوایی که تنفس می‌کنیم نظیر دی اکسید نیتروژن، ازون، فرمالدئید، دی اکسید گوگرد، متان، مونوکسید کربن و آئروسل‌ها نظارت می‌کند.

"پپین ویفکایند" از موسسه سلطنتی هواشناسی هلند (KNMI) در بیانیه ای گفت: تروپومی هر روز تقریبا 20 میلیون بار آلاینده‌های مهم هوا و گازهایی که اقلیم را تحت تاثیر قرار می‌دهند، رصد می‌کند. "KNMI" از این داده‌ها برای بهبود پیش‌بینی کیفیت هوا و زیر نظر داشتن افزایش یا کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و برای نظارت بر اقدامات کاهش دهنده موثر در حفاظت از هوای پاک استفاده می‌کند.

ماهواره سنتیتل-5P برای مأموریتی حدود هفت ساله طراحی شده است، اما سوخت کافی برای گذراندن یک دهه را به همراه دارد.

منبع: ایسنا

کد خبر: 846939

وب گردی

وب گردی