آیا عظیم‌خودرو بازار را نمی‌بیند؟ / شوخی گران‌قیمتی به اسم فوتون ساوانا

بعد از بحران در زمینه تحویل خودروهای هاوال، ممنوعیت برای پیش‌فروش، خرید جنجالی زاگرس خودرو، حالا عظیم خودرو سنگ بزرگی را برداشته است؛ خودروسازی.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ این شرکت که با موجی از بی‌اعتمادی از سوی مردم مواجه است، به‌تازگی وارد حوزه‌ای شده که خود به‌تنهایی در آن هیچ تخصصی ندارد. البته در زمینه‌هایی هم که ادعا می‌شد متخصص است، با شکایاتی روبه‌رو است. عظیم‌خودرو قصد دارد یک شاسی‌بلند کسل‌کننده چینی را با قیمتی فضایی به‌صورت تولید داخل راهی بازار کند. ‌

ساوانا از کجا آمد؟

برند فوتون در ایران متولیان بسیاری دارد. از «ایران خودرو دیزل» که بانی تولید و عرضه نسخه‌های پیکاپ و کشنده آن است گرفته تا «پارس ماشین خاورمیانه» که بانی عرضه ماشین‌آلات راه‌سازی و حفاری آن است. نارنجی‌های جاده مخصوص نیز از این غافله عقب نمانده‌اند و کامیونت‌های آن را تحت نظارت «سایپا دیزل» راهی بازار می‌کنند. البته تا چندی پیش لیست فوق خیلی پر و پیمان‌تر از این حرف‌ها بود و نام‌هایی مانند «استانجین خودرو»، «سازه‌های خودرو دیار»، «چین ران ماشین» و «آرمان ماشین» دیده می‌شدند. حالا هم که عظیم‌خودرو از راه رسیده و قصد دارد که یکی از شاسی‌بلندهایش را تولید کند.

درباره مدلی به اسم Sauvana صحبت می‌کنیم. مدلی که در برخی از بازارها با نام Toplander شناخته می‌شود. فیلیپینی‌ها یکی از اصلی‌ترین مشتریان ساوانا هستند. این خودرو سال 2014 در نمایشگاه گوانگجو رونمایی شد. برخی منابع می‌گویند ساخت آن توسط سایت آفریقای جنوبی فوتون صورت می‌گیرد. اگر این موضوع صحت داشته باشد باید به‌شدت نسبت به کیفیت قطعات آن حساس بود.

ساوانا زیر ذره‌بین

تصور کنید یک خودروی 4.8 متری با وزنی حدود 2 تن را که مجهز به یک موتور 2 لیتری 177 اسب‌بخاری است. ساوانا با جعبه‌دنده دستی که نسبت به مدل‌های اتوماتیک چابک‌تر است، شتاب صفر تا صدی معادل 14 ثانیه دارد. حالا اگر روی آن نمونه اتوماتیک نصب شود، این شتاب بدتر هم خواهد شد. همین ضعف توان خروجی و وزن بالای آن است که باعث شده حداکثر توان کششی آن چیزی حدود 550 کیلوگرم باشد. نکته جالب آن است که خود عظیم‌خودرو می‌گوید که مصرف میانگین آن 9.8 لیتر در هر صد کیلومتر است. این عدد اغلب در شرایط ایده‌آل و با بهترین نوع سوخت مصرفی برآورد می‌شود. با در نظر گرفتن شرایط واقعی، می‌توان انتظار داشت که مصرف آن به مراتب بالاتر از عدد ذکرشده باشد. این شاسی‌بلند از سطح زمین 220 میلی‌متر ارتفاع دارد. با در نظر گرفتن عرض آن،‌ می‌توان به عدم توازن در مرکز ثقل آن پی برد. به همین جهت چندان روی قابلیت‌های آفرود آن حساب باز نکنید.

از نظر طراحی، ساوانا یکی از نازل‌ترین زبان‌های بصری را استفاده کرده است. در ایامی که چینی‌های مترقی بازار مدام با طراحی‌های خاص و دلپسندی را ارائه می‌دهند، فوتون با بی‌توجهی تمام به سلیقه مشتری سراغ طرحی نامفهوم و کاملاً از رده خارج رفته است. چراغ‌های ناهمگون جلو و عقب ساوانا، نه حس وقار را القا می‌کنند و نه حس جوان‌گرایی را. داخل کابین اوضاع وخیم‌تر از بیرون است. گویی این یکی از خودروهای کره‌ای دهه 90 میلادی است. همه‌چیز در اوج بی‌حوصلگی چیده است. هیچ بازی رنگ‌آمیزی چشم‌نوازی در داخل اتاق دیده نمی‌شود.

ساوانا در بازار

فوتون به دلیل سهل‌المعامله بودن بهترین گزینه برای عظیم‌خودرویی بود که شرایط اجتماعی خوبی در بین مردم ندارد. این شرکت در حالی پروانه بهره‌برداری خود را اخذ کرده که علی‌القاعده باید تا سال آینده میزان داخلی‌سازی‌اش را به 40 درصد برساند. مدیران شرکت، قیمت این خودرو را بین 130 تا 160 میلیون تومان اعلام کرده است. 30 میلیون تومان نوسان قیمت برای شرکتی که حالا در رسته خودروسازان داخلی قرار می‌گیرد، عجیب است. البته پیش‌بینی می‌شود که حد بالای این بازه یعنی قیمت 160 میلیون تومانی ساوانا برای مشتریان ایرانی لحاظ شود. در این صورت شکی نیست که ساوانا محکوم به فنا خواهد بود.

پ.ن: ایسکانیوز در نظر دارد در روزهای آتی اطلاعات بیشتری درباره کارخانه عظیم‌خودرو و مشکلات ایجادشده در بروجرد منتشر کند.


400

کد خبر: 847005

وب گردی

وب گردی