امرایی: نمایشگاه مطبوعات به جای فعالیت فرهنگی بعد سیاسی پیدا کرده است

نویسنده کتاب «نمایش درمانی» با بیان اینکه مطبوعات به عنوان یک رسانه فرهنگی، به ابزار حزبی و گروهی تبدیل شده اند، گفت: سیاسی کاری جایگزین بعد فرهنگی نمایشگاه مطبوعات شده است.

مجید امرائی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره لزوم برپایی نمایشگاه مطبوعات، اظهار داشت: نمایشگاه مطبوعات مانند نمایشگاه کتاب به فروشگاه عرضه یک محصول تبدیل شده در حالی که نمایشگاه مطبوعات باید محلی برای داد و ستد فکری و اندیشه باشد.

وی اضافه کرد: تبادل اندیشه عمدتاً در نمایشگاه مطبوعات اتفاق نمی افتد و در واقع این فضا عموماً به مجالی برای مانورهای سیاسی تبدیل شده است.

کارگردان پرفورمنس آرت «مسیر زندگی»، اظهار کرد: متاسفانه بعد فرهنگی مطبوعات جایگزین بعد سیاسی شده و رسانه ها نه به عنوان یک ابزار فرهنگی بلکه به یک ابزار حزبی و گروهی تبدیل شده اند.

امرایی در ادامه با انتقاد از وضعیت برگزاری نمایشگاه مطبوعات، گفت: توجه به رویکردهای فرهنگی، اجتماعی، اصلاحی و تاثیرگذار جامعه از نمایشگاه مطبوعات فاصله گرفته است.

وی با بیان اینکه نمایشگاه مطبوعات عمدتا عرض اندامی برای بزرگی و زیبایی غرفه هاست، اظهار کرد: با وجود اینکه هیات تحریریه رسانه ها در غرفه ها حضور دارند اما رویکرد برگزاری نمایشگاه مطبوعات براساس داد و ستد فرهنگی رسانه ها، کسب آخرین دستاوردها، تحولات شیوه های نگارش خبرنویسی، اطلاعات علمی در حوزه مطبوعات در سطوح ملی و بین المللی، نیست.

مدیر مسئول ماهنامه تیاتر درباره بین المللی برگزار شدن نمایشگاه مطبوعات نیز گفت: در نمایشگاه مطبوعات چندان مخاطب بین المللی نداریم و در واقع خودمان، مخاطب خودمان هستیم بنابراین خیلی نمی توان به نمایشگاه عنوان بین المللی داد چرا که تنها چند نمایندگی از مطبوعات و رسانه های خارجی در نمایشگاه حضور دارند.

امرایی با تاکید بر اینکه باید پایه و اساس برگزاری چنین نمایشگاهی را بر آموزش قرار داد، خاطرنشان کرد: متاسفانه در حوزه مطبوعات آموزش ضمن خدمت را فراموش کرده ایم در حالی که این آموزش های باعث تحول، تعامل و به روز بودن اهالی رسانه می شود و نمایشگاه مطبوعات می تواند فرصتی برای تعامل و توجه به پروسه و عرصه آموزش باشد.

502

کد خبر: 847194

وب گردی

وب گردی