پانزدهمین جلسه دادگاه دو متهم نفتی/گلایه قاضی مقیسه از وکلای دو متهم نفتی

 قاضی مقیسه، قاضی پرونده دو متهم نفتی گفت: وکلای متهمان نفتی براساس مستندات قانونی لایحه دفاعیه ارائه کنند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از صداو سیما در آغاز پانزدهمین جلسه دادگاه دومتهم نفتی قاضی مقیسه با اشاره به لایحه دفاعیه وکلای متهم ردیف دوم این پرونده افزود: با توجه به برگزاری چهارده جلسه علنی که دادگاه به نحو کامل وقت به متهمان و وکلا داده، اما با کمال تعجب در لایحه تقدیمی وکلای یکی از متهمان اعلام شده که دادگاه فرصت کافی در اختیار وکلا قرار نداده است.
وی تاکید کرد: اینگونه صحبت کردن‌ها سزاوار وکیل نظام جمهوری اسلامی نیست.
قاضی مقیسه خطاب به وکلا گفت: هر چیزی را بیان نکنید و این سخنان واهی در شان وکیل نظام اسلامی نیست.
قاضی پرونده دو متهم نفتی در ادامه پس از اشاره به اتهامات متهم ردیف سوم پرونده نفتی از وی خواست برای ارائه دفاعیات خود به جایگاه بیاید.
فلاح هروی پس از قرارگرفتن در جایگاه افزود: فعلا وکلای من دفاع می‌کنند و خودم مطالبی را در انتهای دادگاه مطرح خواهم کرد.

وکیل متهم ردیف سوم نفتی: موکلم جرمی مرتکب نشده است
وکیل متهم ردیف سوم نفتی گفت: موکلم جرمی مرتکب نشده و از بسیاری اتهامات مندرج در کیفرخواست بری است.
میرسجاد سعیدمهر وکیل حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم پرونده نفتی در جایگاه دفاع از موکلش افزود: مدافعات خود را به اتفاق آقایان مهرشاد و فلاحتی تنظیم کرده ام که در نهایت لایحه‌ای نیز ارائه خواهد شد.
وی گفت: پس از مطالعه دقیق پرونده و استماع دفاعیات، مشخص شد که موکلم از بسیاری اتهامات مندرج در کیفرخواست بری است و به استناد محتویات پرونده از جمله اوراق تحقیق شهود ومطلعین ثابت می‌کنم آنچه در اتهامات موکلم اعلام شده به اتکاء مستندات پرونده است و موکلم در این اتهامات نقشی نداشته است.
وی ادامه داد: موکلم براساس تحقیقات هیچ نقشی در عملیات کلاهبرداری و پولشویی متهم ردیف اول نداشته که در جریان رسیدگی دادسرا از این مسئله مهم غفلت شده است.
سعیدمهر افزود: نتیجه گیری دادسرا درباره موکلم اشتباه بوده و آنچه از مستندات ارائه کرده ایم گم شده است.
در ادامه اظهارات وکیل متهم ردیف سوم، قاضی مقیسه خطاب به وی گفت: مدافعات موکل شما در پرونده موجود است و گم نشده ضمن اینکه در دادگاه قبلی قاضی محترم پرونده این دفاعیات را قبول نکرده و براساس آن حکم اعدام صادر کرده است.
قاضی پرونده دو متهم نفتی تاکید کرد: در لایحه وکیل آقای شمس جز یکسری اتهامات به دادگاه نکته دیگری وجود ندارد و این حرف شما که میگویید اطلاعات گم شده، متوجه می‌شویم که پرونده را وکلا مطالعه نکرده اند.
سعید مهر خطاب به قاضی گفت: گلایه ما به دادگاه این است که صد صفحه لایحه دفاعیه آیا نیاز به یک صفحه پاسخ نداشت؟
قاضی مقیسه گفت: قضات دیوان عالی کشور رای صادره مربوط به متهمان نفتی را با دقت بررسی و حکم را تائید کرده اند، اما حال سه وکیل آقای هروی حرف‌هایی می‌زنید که واقعیت ندارد.
قاضی مقیسه خطاب به وکیل متهم ردیف سوم نفتی تاکید کرد: اوراق گم نشده و یک خط هم جایی نرفته، شما باید در دادگاه نظام اسلامی درست صحبت کنید، این حرف‌ها به منزله متهم کردن دادگاه به برداشتن اوراق پرونده است اقرار کنید که اشتباه کردید.
سعیدمهر خطاب به مقیسه افزود: سابقا این اتهامات در ۲۶ جلسه دادگاه مطرح شده و هر سه متهم به اعدام محکوم شده اند، اما شعبه تجدیدنظر برای دو متهم دیگر به استناد این که از اخلال در نظام اقتصادی علم و اطلاع نداشته اند احکام این دو را نقض کرده است.
وکیل متهم ردیف سوم نفتی افزود: در کیفرخواست موکلم سه عنوان اتهامی افساد فی الارض، مشارکت در کلاهبرداری اچ کی و تامین اجتماعی و مشارکت در پولشویی آمده است که مستندات قانونی کیفرخواست تاریخ وقوع جرائم را سال ۹۱ اعلام کرده است.
وی گفت: اولا اتهامات مربوط به انواع جعل‌های گسترده که به متهم اصلی نسبت داده شده بود حتی یک مورد هم به موکلم نسبت داده نشده بلکه متهم ردیف اول در بیشتر اتهامات به تنهایی متهم شناخته شده است.
وی همچنین افزود: به موکلم اتهام کلاهبری از شرکت نیکو نسبت داده نشده است و اتهامات پولشویی موکلم براساس اسناد دفتری ثبت شده که نیاز به بازنگری مجدد دارند.

قاضی مقیسه خطاب به وکیل نفتی: آقای وکیل در جلسات گذشته دادگاه خواب بودید؟
قاضی پرونده دو متهم نفتی خطاب به وکیل فلاح هروی گفت: آقای وکیل گویا در جلسات گذشته دادگاه خواب بودید که مطالب خارج از موضوع مطرح می‌کنید.
قاضی مقیسه در ادامه دفاعیات یکی از وکلای حمید فلاح هروی در دادگاه افزود: آقای وکیل درباره موضوع اتهامات موکلتان صحبت کنید و با حرف‌های خارج از موضوع، وقت دادگاه را نگیرید گویا شما در جلسات گذشته خواب بودید.
سعید مهر خطاب به قاضی مقیسه گفت: بنده در ۱۵ جلسه دادگاه خواب نبودم و حتی در ۲۶ جلسه دادگاه گذشته نیز حضور داشتم و آنچه می‌گویم براساس مندرجات کیفرخواست و در دفاع از موکلم است.
قاضی مقیسه خطاب به وی تاکید کرد: موکل شما برای چه در تاسیس بانک اف آی آی بی نقش داشته، پول نفت را کجا برده اند؟ شما وکیل نظام جمهوری اسلامی ایران هستید، مراقب سخنانتان باشید.
سعیدمهر خطاب به قاضی افزود: آقای قاضی از پشت کوه نیامدیم، ما هم ۲۵ سال پیش قاضی دادگاه کیفری بودیم.
قاضی مقیسه گفت: وقت دادگاه را به تخیلات واهی خودتان نگذرانید.
وکیل متهم ردیف سوم نفتی خطاب به قاضی گفت: از خدا برای شما طلب صبر می‌کنم.

قاضی مقیسه: حکم دو متهم نفتی در وقت مقتضی صادر می‌شود
قاضی پرونده دو متهم نفتی گفت: با پایان دادگاه‌ها حکم دو متهم نفتی در وقت مقتضی صادر و اعلام می‌شود.
قاضی محمد مقیسه پس از پایان جلسه دادگاه دو متهم نفتی در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت شهادت امام سجاد (ع) افزود: امروز ۱۵ جلسه رسیدگی به اتهامات شرکای بابک زنجانی انجام و وکلا لایحه‌های خود را ارائه کردند، اگر مطلب و توضیحاتی نداشته باشند مطابق ماده ۳۰۷ قانون آیین دادرسی کیفری اقدام به صدور حکم خواهد شد.
وی گفت: پس از اعلام ختم رسیدگی به پرونده و مشورت با قضات پرونده ظرف یک هفته مطابق قانون حکم صادر می‌شود و حکم صادره ظرف ۲۰ روز قابل فرجام خواهی است.
قاضی مقیسه در پاسخ با سوالی درباره جلسه چهاردهم و حضور زنجانی در دادگاه تصریح کرد: زنجانی در جلسه مواجهه حضوری با شمس و فلاح صریحا اعلام کرد پول دارم و یک ریال نمی‌دهم و این سخن ضبط شده است.
وی گفت: حکم اعدام برای وی صادر شده و اجرای حکم به دست مسئولان است.
قاضی پرونده دو متهم نفتی افزود: دادگاه به پایان رسید و اگر موکلان یا متهمان توضیحاتی داشته باشند در شعبه ۲۸ ارایه می‌دهند و سپس ختم رسیدگی به پرونده را اعلام می‌کنیم.

پایان پانزدهمین دادگاه دو متهم نفتی


پانزدهمین جلسه دادگاه دو متهم نفتی به پایان رسید.
قاضی پرونده نفتی پایان دادگاه‌های دو متهم نفتی را اعلام کرد.

در چهاردهمین جلسه دادگاه که ۲۷ شهریور برگزار شد؛ آخرین دفاعیات مهدی شمس متهم ردیف دوم این پرونده و وکلای وی اخذ شد.
دادگاه‌های رسیدگی به پرونده نفتی سال ۹۴ در ۲۵ جلسه علنی و ۱ جلسه غیر علنی با حضور بابک زنجانی متهم ردیف اول، مهدی شمس و حمید فلاح هروی متهمان ردیف دوم و سوم پرونده به ریاست قاضی صلواتی و در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار شد.
بابک زنجانی با حکم دادگاه انقلاب، مفسد فی الارض شناخته و به اعدام، رد مال و پرداخت جزای نقدی معادل یک چهارم مبلغ رد مال محکوم شد که با ارسال لایحه اعتراضی، پرونده این متهم برای فرجام خواهی به دیوان عالی کشور ارسال شد.
بابک زنجانی از حدود ۸ هزار میلیارد تومان بدهی خود به وزارت نفت، دو هزارمیلیارد تومان را از محل واگذاری اموال و شرکت‌هایش، تسویه کرده؛ البته وزارت نفت مدعی است بدهی زنجانی با احتساب ضرر و زیان به حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد.
اوایل آذر ۹۵ حکم اعدام بابک زنجانی در دیوان عالی کشور تایید شد و البته این حکم برای مهدی شمس وحمید فلاح هروی دو متهم دیگر این پرونده نقض و به شعبه هم عرض ارجاع شد.
اواخر سال ۹۵ نیز یکی دیگر از متهمان این پرونده فردی به نام (ع. ز. م) که گفته می‌شود نقشی کلیدی در ماجرای فروش نفت داشته، دستگیر و به کشور برگردانده شد.
رسیدگی به پرونده مهدی شمس و حمید فلاح هروی متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نفتی که از ۱۷ تیر امسال آغاز شده به ریاست قاضی مقیسه و در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب ادامه دارد.

705

کد خبر: 847264

وب گردی

وب گردی