جمعیت زیادی از مردم کشور به ویژه زنان فعالیت جسمانی مطلوبی ندارند

معاون بهداشت وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در یادداشتی به مناسبت آغاز هفته ملی سلامت بانوان ایران تاکید کرد: ورزش، نه تنها در پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی و عوامل خطر آن مانند دیابت، فشارخون بالا ، چاقی و افزایش چربی خون نقش کلیدی دارد بلکه برای درمان و توانبخشی بیماران مبتلا به این بیماریها نیز با رعایت اصول و احتیاطات لازم عامل موثری است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علیرضا رئیسی در این یادداشت با تاکید بر این که در برنامه ششم توسعه، برای دستیابی به هدف کاهش زندگی بدون تحرک به میزان 10 درصد برنامه ریزی شده است، خاطرنشان کرده است: انجام مداخلات اساسی در خصوص افزایش فعالیت فیزیکی در چارچوب چندین استراتژی مورد پیگیری معاونت بهداشت وزارت بهداشت است.
متن کامل یادداشت معاون بهداشت به شرح زیر است:

زندگی بدون تحرک یک عامل خطر مهم برای ابتلا به بیماریهای غیر واگیر کشنده و ناتوان کننده است و در شرایط کنونی جمعیت زیادی از مردم کشور ما بویژه زنان فعالیت جسمانی مطلوبی ندارند. این در حالی است که نقش ورزش و فعالیت جسمانی بر ابعاد مختلف سلامت زنان از سلامت باروری آنان تا سلامت جسمی و روانی بر هیچکس پوشیده نیست.
ورزش نه تنها در پیشگیری از بیماری قلبی عروقی و عوامل خطر آن مانند دیابت، فشارخون بالا ، چاقی و افزایش چربی خون نقش کلیدی دارد بلکه برای درمان و توانبخشی بیماران مبتلا به بیماریهای فوق نیز با رعایت اصول و احتیاطات لازم عامل موثری می باشد. به عبارت دیگر هیچ بیماری نیست که از درجات مختلف و انواع مختلف و متناسب فعالیت ورزشی و جسمانی سود نبرد.
فعالیت بدنی منظم از طریق کاهش چربی بدن و چاقی و در نتیجه کاهش برخی هورمونهای درونزاد ، همچنین تاثیر بر پروستا گلاندینها و افزایش آنتی اکسیدانها، افزایش توان دفاعی سیستم ایمنی، احتمال خطر بروز سرطان از جمله سرطان پستان، رحم و سرطان کولورکتال را کاهش داده و از طرف دیگر در بیماران مبتلا به سرطان نیز نقش مهمی ایفا می کند.
سلامت اسکلتی عضلانی و پیشگیری از بیماریهایی مانند استئوپروز و استئو آرتریت به طور مستقیم تحت تاثیر ورزش و فعالیت جسمانی منظم قرار می گیرد. افزایش توده استخوانی با انجام فعالیتهای جسمانی متحمل وزن و تقویت عضلانی از فواید مهم ورزش در پیشگیری از این دسته بیماریهاست.
در حیطه سلامت روانی و اجتماعی، نیز ورزش سبب شادابی ، احساس آرامش ، ایجاد روحیه بهتر،پرورش و تقویت نیروی اراده و رشد خلاقیت، افزایش اعتماد به نفس وارتقای عزت نفس ، کمک به رشد مهارت‌های اجتماعی، استحکام روابط خانوادگی می شود.
با توجه به همه مزایای فوق ، فعالیت جسمانی به مثابه یک واکسن موثر در پیشگیری از بیماریهای مختلف و به مثابه یک نسخه رایگان غیر دارویی در درمان بسیاری از بیماریها عمل می کند.
به همه دلایل فوق در برنامه ششم توسعه، برای دستیابی به هدف کاهش زندگی بدون تحرک به میزان 10 درصد برنامه ریزی شده است و انجام مداخلات اساسی در خصوص افزایش فعالیت فیزیکی در چارچوب استراتژیهای زیر مورد پیگیری معاونت بهداشت وزارت بهداشت قرار می گیرد:
1- اجرای دقیق مشاوره برای بهبود فعالیت فیزیکی در بسته خدمات گروههای سنی مختلف برای گیرندگان خدمات بهداشتی در واحدهای تابعه نظام خدمات بهداشتی اولیه
2- هماهنگی برون بخشی برای فراهم نمودن شرایط حامی فعالیت فیزیکی در محیط کار و زندگی و تحصیل
3- آموزش عمومی گروههای مختلف جامعه در برنامه های آموزشی از طریق رسانه های ملی و محلی در پویشهای ملی و استانی برای ترویج فعالیت فیزیکی در اقشار مختلف جامعه که انتخاب محور فعالیت فیزیکی در هفته ملی سلامت بانوان در سال جاری به همین دلیل است.

701

کد خبر: 847339

وب گردی

وب گردی