زنگ خطر فقر حرکتی در زنان ایرانی به صدا درآمده است

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با بیان اینکه زنگ خطر فقر حرکتی در زنان ایرانی به صدا درآمده است، گفت: این موضوع سبب بروز بیماری‌هایی همچون پوکی استخوان، دیابت و مشکلات قلبی عروقی در میان زنان می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس، فرزانه ترکان در ارتباط با مشکلات اسکلتی و ساختاری در زنان اظهار داشت: در حال حاضر مشکل اصلی ما در مورد زنان بیشتر ناشی از فقر حرکتی بوده که این موضوع از زندگی شهری و صنعتی نشأت می‌گیرد.

وی افزود: امروزه حتی برای طی کردن مسیرهای کوتاه از اتومبیل استفاده می‌شود و بالا و پایین رفتن از پله به طور کلی حذف شده است. همه این مسائل سندرم زندگی نشسته و کم‌تحرک را در جامعه ما همچون سایر کشورهای صنعتی ایجاد کرده است.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ادامه داد: پوکی استخوان، ابتلا به دیابت، چربی، فشار خون بالا و مشکلات قلبی و عروقی همچنین چاقی، ازجمله مشکلات ناشی از زندگی نشسته و کم‌تحرک است که سبب می‌شود افراد با مشکلات زیادی مواجه شوند.

ترکان بر ضرورت ایجاد فرهنگ افزایش تحرک به‌ویژه در میان زنان جامعه تأکید کرد و گفت: ضعف عضلات و عدم تحرک از دوران نوجوانی و بلوغ اگر در نظر گرفته نشود، در دوران میانسالی سبب بروی مشکلات زیادی خواهد شد و متأسفانه امروزی بسیاری از دختران ما اختلال ساختاری داشته و با ضعف عضلات مواجه هستند که حمل نادرست کیف‌های مدرسه و نداشتن ورزش به این موضوع دامن زده است.

وی بیان داشت: وقتی از سنین نوجوانی فرد با ضعف عضله مواجه باشد، در سنین میانسالی فرد با درد ستون فقرات، کمردرد و ... مواجه می‌شود و طی بررسی که سازمان آموزش و پرورش طی سال‌های گذشته انجام داده بود مشخص شد که 46 درصد دانش‌آموزان دختر اختلال ساختاری ثابت‌شده دارند. این موضوع لزوم همکاری رسانه‌ها و مسئولان را نشان می‌دهد.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بابیان اینکه زنگ خطر فقر حرکتی در میان زنان به صدا درآمده است، گفت: بالا و پایین رفتن از پله برای فردی که مشکل آرتروز مفصل ندارد، هیچ ضرری نداشته حتی مؤثر است و سبب ایجاد تحرک در عضلات می‌شود.

ترکان تأکید کرد: برای پیشگیری از بیماری‌های اکتسابی بهترین راهکار تحرک و انجام ورزش است و این موضوع نباید مورد غفلت خانواده‌ها قرار گیرد.

701

کد خبر: 847402

وب گردی

وب گردی