حداد عادل: مقام معظم رهبری را در میان دست‌پرورده‌های حوزه علمیه بی‌بدیل می‌دانم

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، گفت: رهبر انقلاب در میان تمام دست‌پرورده‌های حوزه علمیه به دلیل احاطه کاملشان به تمام مسائل روز بی‌بدیل هستند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، غلامعلی حدادعادل در مراسم رونمایی از اثر فاخر منظومه فکری آیت‌الله العظمی خامنه‌‌ای که ظهر امروز در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، ضمن تشکر از دانشگاه آزاد برای برگزاری این همایش، اظهار کرد: وقتی نام مقام معظم رهبری آورده می‌شود تصور بسیاری از افراد به سمت بارزترین بعد در شخصیت ایشان یعنی همان بعد فکری و فرهنگی می‌رود. وقتی شخصیت اشخاص ابعاد مختلفی داشته باشد معمولا یک بعد از این شخصیت برجسته می‌شود و سبب می‌شود که سایر ابعاد وجودی‌شان تحت شعاع این بعد برجسته قرار گیرد. یکی از همین اشخاصی که وجودشان ابعاد مثبت برجسته‌ای دارد رهبری است.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است ادامه داد: خوشبختانه این انقلاب فرهنگی را یک شخصیت فرهنگی رهبری می‌کند. امروز در جامعه ما، مقام معظم رهبری در میان تمام دست‌پرورده‌های حوزه علمیه بی‌بدیل است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به فرهنگ، ارزش، عقلانیت در کتاب منظومه‌های فکری مقام معظم رهبری گفت: در این کتاب به مسائل فرهنگی و عقلانی روز به خوبی اشاره شده است. من فرهنگ را از راه شخصیت با فرد تعریف می‌کنم. یعنی فرهنگ یک هویت شخصی است بنابراین از این جمله به اهمیت هویت در جامعه می‌رسیم.

حداد عادل اظهار داشت: در جامعه‌ای که هویت خود را به خوبی حفظ کند تمامی کارهایش معنا می‌یابد. با توجه به این صحبت‌ها، طی یکی از گفته‌های مهم رهبری در جامعه یعنی عزت ملی می‌رسیم.

وی همچنین افزود: در گفتمان‌های عزت ملی یکی از مهمترین عنصرها در فرهنگمان است که رهبری در فرمایتشان به آن تاکید کرده است. حق طلبی، ظلم ستیزی و اخلاق از برجسته‌ترین عناصر فرهنگی مد نظر مقام معظم رهبر است.

حداد عادل به مسائل کلان فرهنگی مانند رابطه میان فرهنگ اسلامی، ایرانی و غربی که در جامعه ما بسیار به چشم می‌خورد اشاره کرد و یادآور شد: یکی از معماری‌های آیت‌الله خامنه‌ای تعیین جایگاه این سه فرهنگ در جامعه است. ایشان به تعیین رابطه فرهنگ اصلی جامعه و خرده فرهنگ‌ها توجه ویژه‌ای نشان دادند و به استقلال فرهنگی تاکید کردند.

وی ادامه داد: از مسائلی که رهبری در سال‌های اخیر بسیار به آن توجه کرده است فرهنگ عمومی جامعه است. ایشان به دنبال اصلاح و نقد فرهنگ عمومی یعنی همان سبک زندگی مردم مانند دروغ، خیانت، امانت‌داری و .... است.

شعارهای هر سال که رهبری اعلام می‌کند در حیطه فرهنگ عمومی جای می‌گیرد

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: رهبری از ابتدا تا سال‌های اخیر همواره به تولید گفتمان توجه ویژه‌ای نشان دادند. گفتمان بصیرت، جنبش نرم‌افزاری، جنگ نرم، مهندسی فرهنگی، نفوذ فرهنگی و سبک زندگی اسلامی از موارد تولید گفتمان‌های رهبری است.


حداد با اشاره به نقد رهبری نسبت به فرهنگ موجود در جامعه تاکید کرد: ایشان علاوه بر توجه به ارزش‌های آرمانی فرهنگ موجود در جامعه را نقد می‌کند و همواره با حکمت علمی و عملی که در رفتارشان مشاهده می‌شود نقد به گونه‌ای مطرح می‌کند که تاریخ انقضاء‌ ندارد و علاوه بر اینکه معایب را به درستی بیان می‌کند حواسشان جمع است که به هیچ‌وجه ملت خود را تحقیر نکند.

وی به بیمار بودن روشنفکری در ایران با توجه به سخنان رهبری اشاره کرد و افزود: ایشان روشنفکری که در ایران وجود دارد را از ابتدا بیمار می‌داند و همچنین پرچمدار پیشرفت علمی در کشور بوده است. رهبر معظم انقلاب همواره سعی کرده نسبت به همه علوم آگاهی داشته باشد و برای علوم جدید نیز تکیه‌گاه باشد.

حدادعادل خاطرنشان کرد: در کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب که یک بعد ایشان توجه چندانی نشده است و آن بعد توجه مقام معظم به هنر است. ایشان نسبت به سینما، موسیقی، معماری و ادبیات توجه ویژه‌ای دارند و در این حوزه‌ها کارشناس هستند.

500

کد خبر: 847457

وب گردی

وب گردی