خسروپناه: رهبر انقلاب موسس فقه احکام راهبردی است

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، گفت: رهبر معظم انقلاب همواره اندیشه‌های امام خمینی (ره) را دنبال کرده و با خواندن این منظومه متوجه می‌شویم که ایشان موسس فقه احکام راهبردی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، عبدالحسین خسروپناه در مراسم رونمایی از اثر فاخر منظومه فکری آیت‌الله العظمی خامنه‌‌ای که ظهر امروز در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، با اشاره به تکامل بخشیدن رهبری به اندیشه‌های امام خمینی(ره)، اظهار داشت: رهبری همواره اندیشه‌های امام خمینی را دنبال کرده و با خواندن این منظومه متوجه می‌شویم که ایشان موسس فقه احکام راهبردی است چرا که اندیشه‌های رهبری تنها به مبانی و راهبردها بسنده نکرده و تمامی سازمان‌ها، نهادها و فرهنگ‌ها نیز سرایت کرده است.

وی ضمن تشکر از مسوولان دانشگاه آزاد اسلامی برای برگزاری این همایش، گفت: کتاب منظومه فکری مقام معظم رهبری در مدت دو سال تدوین شد و چاپ این کتاب 6 سال طول کشید.

این محقق ادامه داد: این منظومه 4 بخش با عنوان‌های جهان بینی، نظام منشی، نظام اجتماعی و اهداف اجتماعی دارد که نشان دهنده اندیشه اجتهادی رهبر انقلاب است.

خسرو پناه افزود: تمامی مباحث رهبر معظم انقلاب در همه حوزه‌ها اجتهادی است و من حتی یک نکته یا ادعای ذوقی در اندیشه‌های ایشان ندیده‌ام چرا که ایشان همواره نظامند صحبت کردند یعنی اجزای صحبت‌هایشان یکدیگر را تکمیل می‌کند.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با اشاره به توحید محور بودن روح حاکم بر این کتاب گفت: روح این منظومه توحید، رکن منظومه مردم و قامتش تشکیل تمدن نوین اسلامی است.

**رشاد: رهبر معظم انقلاب به حیثیت اسلام توجه ویژه‌ای داشتند

در ادامه این مراسم حجت الاسلام علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن تشکر از دانشگاه اسلامی برای برگزاری این همایش اظهار کرد: در کتاب منظومه فکری مقام معظم رهبری به یک بعد از شخصیت ایشان یعنی مقام فقهی رهبر به درستی پرداخته نشده است. ما درباره مردی سخن می گوییم که تمامی شخصیت‌های ممتد را دارا است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب از ذهنی منسجم و هوش سرشار برخوردار است که توانسته در حوزه‌های مختلف به لحاظ تکثر و تنوع نظریه‌هایی را بیان کنند که از وی یک شخصیت ممتاز جهانی بسازد.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی، گفت: رهبر معظم انقلاب، فقیهی مقتدر، جامعه نگر، نواندیش است که از قبل از انقلاب تاکنون در حوزه کلان و علوم تفسیری و تمامی حوزه‌های جامعه آثاری ارزشمند ارایه کردند که می‌توان به عنوان یک دایره المعارف از این آثار استفاده کرد چرا که وی در همه حوزه‌ها حرف های بسیاری برای گفتن دارد.

وی افزود: رهبری علاوه بر شناخت تاریخ، به درک تحلیلی در تاریخ نیز رسیده‌اند که هر کسی چنین توانایی را ندارد. رهبر انقلاب علاوه بر تسلط کامل در حوزه فرهنگ و ادب، روابط بین‌الملل، مدیریت استراتژیک و راهبردی نیز مسلط هستند.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: ‌رهبر معظم انقلاب تمامی گونه‌های هنر را به صورت فنی و تکنیکی می‌شناسد و در امور اجتهاد و فقهی نیز تبهور خاصی دارد چرا که معتقد هستند فقه باید حیاط انسان را بنا کند. همچنین در فتوا نیز به حیثیت اسلام بسیار توجه کرده و همواره با شجاعت به موضوعات روز وارد می‌شوند و این خصوصیاتشان ما را نسبت به اعلم بودن ایشان روز به روز مطمئن‌تر می‌کند.

**احمدیان: با مدیریت مدبرانه مقام معظم رهبری صادر کننده تمدن شده‌ایم

علی اکبر احمدیان، رئیس مرکز راهبردی سپاه نیز دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنانی، گفت: برای شناخت مقام معظم رهبری بهتر است ابتدا دستاوردهایمان را فهرست کنیم تا از این راه متوجه منظومه‌های فکری رهبر انقلاب شویم.

وی ادامه داد: پرداختن به منظومه فکری رهبری کاری بسیار دشوار است چرا که ایشان به موضوعات مختلف روز به طور کامل احاطه دارند.

رئیس مرکز راهبردی سپاه با اشاره به بیان اصول انقلاب اسلامی از سوی مقام معظم رهبری گفت: رهبر انقلاب تکیه به مردم، بی‌اعتمادی به دشمنان سلطه‌گر، استقلال‌طلبی و آزادیخواهی، حرکت‌های جهادی، خود اتکایی و دفاع از وطن را اصول اصلی انقلاب اسلامی بیان کرده است و با واکاوی معنی جهاد را عمومی دانستند و فرمودند: هر کس در برابر دشمن تلاش خستگی ناپذیری داشته باشد جهاد کرده اما جهاد در راه خدا را متفاوت دانسته و به نظر ایشان هیچ کس توان مبارزه با جهاد در راه خدا را ندارد.

احمدیان خاطر نشان کرد: ما در حوزه دفاعی جزء اقمار آمریکا و تمدن‌پذیر بوده‌ایم. اما امروز با مدیریت مقام معظم رهبری در مرکز این حوزه قرار داریم و همچنین صادر کننده تمدن به کشورهای دیگر نیز شده‌ایم. هر کس با تمدن ما به مکانی می‌رود بی‌شک پیروز می‌شود راه قدسی را که امام (ره) فرمودند از کربلا می‌گذرد با رهبری مدبرانه مقام معظم رهبری از کربلا گذشت، چرا که ایشان همواره ملت را به پیدا کردن راه‌های میانبر برای مدیریت جهاد تشویق کردند.

503

کد خبر: 847495

وب گردی

وب گردی