نان قاتل جان؛ سکوت مسئولان در برابر کیفیت و قیمت نان / مردم خواهان افزایش کیفیت و نانوایان در انتظار افزایش قیمت

اگرچه سال ها است که مردم و نانوایان از کیفیت و قیمت نان ناراضی هستند اما مسئولان تنها با لبخند نظاره گرهستند و در این بین سکوت را بر اقدام و عمل برگزیده اند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ موضوع نان و قیمت آن سال ها است که به کلاف سردرگم تبدیل شده است و با توجه به این که نان قوت غالب مردم است، دولت سعی کرده با چنگ و دندان قیمت آن را ثابت نگه دارد تا از تیررس انتقاد ها در امان باشد اما غافل از این که این موضوع به نفع دولت نخواهد بود.

بر اساس این گزارش در چند سال اخیر در پی نارضایتی مردم از کیفیت نان ها بحث آزادپز شدن نانوایی ها مطرح و اجرا شد و اگر چه اجرای این طرح توانست تا حدی بر کیفیت نان بیافزاید اما پس از چند سال در پی بی تدبیری کیفیت نان تنزل کرده است و به پله اول برگشته است.

این موضوع را وزیر بهداشت نیز تایید کرده و می گوید که میزان استفاده از نمک در نانوایی ها سه برابر بیش از حد مجاز است.سیدحسن قاضی زاده هاشمی با اشاره به این که نانواها از آردی که در اختیارشان قرار می گیرد ناراضی هستند، گفت: طبق گفته نانواها این آرد چسبندگی لازم را ندارد و باید حتما با گندم وارداتی مخلوط شود تا بتوان از آن استفاده کرد.

او افزود :نرخ جهانی گندم بین 600 تا 650 تومان است در حالی که ما برای خرید گندم داخلی بیش از هزار تومان هزینه می کنیم که این موضوع صرفه اقتصادی ندارد .

این در حالی است که چندی پیش یزدان سیف معاون وزیر صنعت از کیفیت بالای گندم های تولید داخلی خبر داد و گفت: کیفیت گندم های داخلی ما به حدی است که ایتالیایی ها مشتری گندم ما هستند و ما در حال صادرات گندم به این کشور هستیم.

نارضایتی نانوایان در پی ثبات سه ساله قیمت نان

این گزارش می افزاید؛ محمدرضا نظرنژاد رییس سابق اتحادیه نانوایی سنگک تهران در گفتوگو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به ثبات قیمت نان در سه سال اخیر با توجه به افزایش قیمت هزینه های جانبی گفت :این موضوع موجب نارضایتی نانوایان شده است.

او افزود :در کنار این موضوع آردهای نامرغوب دولتی نیز از دیگر دلایل نارضایتی نانوایان است چرا که این آردی که در اختیار نانواها قرار می گیرد کیفیت مناسبی برای پخت ندارد.

به گفته نظر نژاد کیفیت گندم های وارداتی برای پخت بسیار بهتر از گندم های داخلی است، ضمن این که گندم های وارداتی به قیمتی کمتر از گندم داخلی به کشور وارد می شد.

رئیس سابق اتحادیه نانوایان سنگکی تهران به این موضوع نیز اشاره کرد که اگرچه کشور ما در تولید گندم خود کفا شده است اما باید در کنار این به کیفیت گندم توجه شود و بذرهای گندم داخلی باید اصلاح شوند که متاسفانه هنوز این اتفاق نیافتاده است.

او با اشاره به لزوم افزایش قیمت نان گفت :ما بارها درخواست افزایش قیمت نان را دادیم اما با آن موافقت نمی شود و در شرایط کنونی هم مردم از کیفیت نان ها ناراضی هستند و هم نانواها به دلیل افزایش هزینه ها متضرر می شوند که دولت باید با واگذاری بخش آرد و نان به بخش خصوصی و آزاد کردن واردات گندم به حل این مشکلات کمک کند.

بر اساس این گزارش حال و هوای این روزهای مسئولان ما دیدنی و شنیدنی است، گاه جشن خودکفایی گندم را به پا می کنند و گاه خبر از خرید تضمینی گندم را در رسانه ها منعکس می کنند، اما زمان پرداخت مطالبات گندم کاران و کشاورزان که می شود دست به دامن آیه و قرآن می شوند.

در کنار این به واردات سنگ پا و سنگ قبر و پورشه مجوز می دهند و می گویند نمی توان دور کشور را دیوار کشید اما جلوی واردات گندم مورد نیاز نانوایی ها را می گیرند و می گویند خودکفا شده ایم.این سریال تکراری اگرچه سال ها است که ادامه دارد اما به نوعی در این بین منفعت موجب شده که مسئولان در بخش آرد و نان تنها به گفتن جمله همه چی آرومه اکتفا کنند.


400

کد خبر: 847518

وب گردی

وب گردی