استفاده مقامات عربستان از ابزار قدرت برای جلوگیری از اصلاحات سیاسی

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: مقامات عربستان با استفاده از پول و ابزار قدرت و سرکوب مانع شکل‌گیری اصلاحات سیاسی در این کشور می‌شوند.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ، درباره اعمال اصلاحات در عربستان نسبت به زنان اظهار کرد: به دنبال سلسله تحولاتی که از سال 2010 در کشور‌های عربی آغاز شد، مشخص بود که پیکان این تحولات و انقلاب‌ها به سمت عربستان هم حرکت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مقامات عربستان با استفاده از پول، ابزار قدرت و سرکوب مانع شکل‌گیری اصلاحات سیاسی در این کشور شدند، ادامه داد: هدف آنان در شرایط کنونی این است که با انجام یکسری اصلاحات اجتماعی، مانع از شکل‌گیری تغییرات جدی‌تر در عربستان شوند.

فلاحت‌پیشه با اشاره به اینکه مقامات سعودی با انجام این اصلاحات اجتماعی به دنبال آن هستند که درخواست‌ها برای اصلاحات سیاسی در این کشور را کنترل کنند، تصریح کرد: عربستان با شرایط بحرانی متعددی روبروست که این بحران‌ها را منتقل می‌کند به این معنا که بحران در حوزه سیاسی را به حوزه اجتماعی منتقل می‌کند و اصلاحاتی در این زمینه انجام می‌دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: این بحران‌ها به حوزه‌های دیگر چون حوزه اقتصادی هم کشیده شده است چرا که آزادی‌های بدلی باعث تأمین بخشی از خواسته‌های اجتماعی‌شان می‌شود و سپس خواهان مطالبات اقتصادی و رفاهی می‌شوند.

فلاحت‌پیشه در مورد تاثیرات این اصلاحات اجتماعی در عربستان گفت: عربستان کشوری سنتی است و پذیرش یک باره آزادی‌های خلاف عرف عربستان منجر به نارضایتی در حوزه دینی و عقیدتی این کشور می‌شود.

وی در پایان خاطر خاطر نشان کرد: این اصلاحات برگشت‌ناپذیر است و نقطه شروع مطالبات اصلاحی بعدی می‌شود و اصلاحات بعدی به گونه‌ای است که نظام سنتی عربستان مجبور است در برابرش بایستد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

303

کد خبر: 847600

وب گردی

وب گردی