«سرزمین مادری» پخش نشود/کمال تبریزی عذرخواهی کند

هیات علمی بازبینی «سرزمین کهن» با تاکید دوباره بر پخش نشدن این سریال از تلویزیون، اعلام کرد: کمال تبریزی کارگردان این اثر عذرخواهی کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، پس از انتشار اخباری درباره دلایل پخش نشدن مجموعه «سرزمین کهن» شبکه سه متنی که در فضای مجازی منتشر شد اعلام کرد که جلسات متعددی در ۳ سال گذشته با نخبگان، چهره های فرهنگی و همچنین نمایندگان قوم بختیاری صورت گرفته که نتیجه نظرات تمامی جلسه ها طی بیانیه ای در یکی از سایت های فرهنگی و هنری نیز منتشر شده است و در سریال نیز اعمال شده است.

در ادامه این متن آمده است که تمام جزئیات این مجموعه بارها و بارها بازبینی شده و همه اصلاحات ۱۰۰ درصد انجام شده است این مجموعه با احترام به همه اقوام و طوایف ایرانی روایتگر بخشی از تاریخ معاصر ایران است و اطمینان کامل می دهیم که هیچ شائبه ای درباره هیچ قوم و گروهی در محتوای آن وجود ندارد.

در پایان متن شبکه سه نیز آمده است که سریال «سرزمین کهن» که پس از تغییرات و اصلاحات به «سرزمین مادری» تغییر نام داده است آماده پخش شده است و از آنجا که این اثر ویژه از تولیدات مرکز سیما فیلم بوده است و تمامی امور مربوط به بازبینی و اصلاح تمامی سریال ها در مرکز سیما فیلم صورت می پذیرد بنابراین اخبار مربوط به آن را نیز باید از طریق رئیس مرکز سیما فیلم پیگیری کرد و نه شبکه های تلویزیونی.»

به گزارش ایسکانیور، اما پس از اعلام فراهم شدن شرایط برای آغاز پخش این مجموعه تلویزیونی از ابتدای مهرماه امسال تا کنون چند تاریخ برای پخش سریال «سرزمین کهن» که به تازگی به «سرزمین مادری» تغییر نام داده عنوان شده است. ابتدا قرار بود این مجموعه 14 مهر و سپس 21 مهر از شبکه سه روی آنتن رود اما این اتفاق نیفتاد و در ادامه خبرهایی مبنی بر مشکلات فنی این سریال منتشر شد.

کمال تبریزی، کارگردان این مجموعه نیز در گفت وگویی مشکلات فنی و آماده نشدن تیتراژ را دلیل پخش نشدن سریال عنوان کرده است اما این دلیل نیز خیلی جدی نمی رسد بنابراین هنوز علت اصلی پخش نشدن این مجموعه با وجود اعلام زمان پخش آن از سوی سازمان صدا و سیما گفته نشده است.

در ادامه گمانه زنی ها درباره دلایل پخش نشدن این مجموعه روز گذشته سایت تابناک نامه ای را منتشر کرد که نشان می دهد روی آنتن نرفتن «سرزمین مادری» ابعاد گسترده تری دارد و تنها به مشکلات فنی مربوط نمی شود.

این نامه که دیروز دوشنبه 24 مهرماه رسانه ای شد درواقع نامه دوم هیات علمی بازبینی سریال است که در آن جزئیات موارد اصلاحی را علنی اعلام کرده و توصیه به پخش نشدن سریال کرده استو درواقع در آن اشاره شده که کارگردان مجموعه از مردم عذرخواهی علنی کند.

در بخشی از این نامه که خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما، عبدالعلی علی‌عسگری نوشته شده، ‌آمده است: «عطف به نامه قبلی و مشکلات پیش‌آمده درخصوص سریال «سرزمین مادری» به اطلاع می‌رساند، علیرغم همکاری شورای بازبینی و مشاهده تمام بخش‌های سریال و اعمال حسن‌نیت جهت رفع معضلات، متأسفانه مصاحبه‌های غیرکارشناسانه برخی از مدیران و همچنین کارگردان سریال مذکور نه‌تنها کار پیش نرفته بلکه دردسرهای تازه‌ای نیز به کار افزوده شده است و مشکلات را دوچندان کرده است. شورای بازبینی ضمن تأکید مؤکد بر رعایت دقیق بندبند مفاد بیانیه ١٠ماده‌ای و اجرای منویات و مواد و اعمال آن در سریال پیش از پخش با توجه به شرایط حاصله و موجود، پخش آن را به صلاح نمی‌داند. از سوی دیگر بسیار ضروری و واجب می‌داند که هرچه‌سریع‌تر کارگردان مذکور مراتب اعتذار و عذرخواهی خویش را نسبت به مسائل پیش‌آمده رسما در سیما ابراز دارد.»

بنابر استدلال شورای علمی بازبینی کارگردان مجموعه بهتر است ٩ بند موردنظر را اجرا و اعمال کند و در بند دوم این بیانیه مقرر شده که عنوان سریال به «شکوه ماندگار» تغییر پیدا کند. همچنین تأکید شده که شخصیت‌های منفی بختیاری حذف شوند.

در بند ٤ این بیانیه نوشته شده است: «از آنجا که در چهار قسمت پخش‌شده سریال در سال ٩٢ ظلمی در حق سردار اسعد بختیاری روا شده است باید به‌نوعی از این سردار ملی اعاده حیثیت گردد و جبران مافات شود. لذا مقرر دارید سه سکانس به سریال اضافه گردد. ١- در بیان جنایات رضاشاه فقط به قتل دکتر ارانی اکتفا نشود بلکه در قالب دیالوگ یکی از شخصیت‌های محبوب و مثبت سریال (مثلا دایه اردکانی) گفته شود که: «اعتراضات مردمی در مسجد گوهرشاد مشهد به خاک و خون کشیده شد و پیشگامان مشروطه مثل فرزند سردار اسعد بختیاری در همین زندان قصر تهران کشته شدند.»

٢- در سکانسی یک شخصیت مثبت و محبوب مثلا حکیم‌السلطنه به رهی بگوید: «کمال‌الملک یک تابلوی معروف دارد به نام پرتره سردار اسعد بختیاری که جزء پنج اثر ماندگار اوست. کمال‌الملک عکس هر کسی را نمی‌کشید. این تابلو را تمرین کن که هم کار کمال‌الملک را یاد بگیری هم اخلاقش را.»

٣- در سکانسی که رهی در کنار خیابان نقاشی‌های خود را می‌فروشد، پرتره سردار اسعد اثر کمال‌الملک هم با جلوه‌های کامپیوتری اضافه گردد.»

و همین‌طور در بند ٥ آمده است: «در این سریال تنها ظلم رضاشاه را قتل دکتر ارانی در زندان عنوان می‌کند درحالی‌که در دوره پهلوی اول شاهد قیام‌های مردمی در مناطق مختلف از جمله قیام عمومی بختیاری‌ها در سال ١٣٠٨ ش با شعار «لا‌اله‌الا‌الله» هستیم که در بیانات مورخ ٢٦ اسفند ٩٢ مقام معظم رهبری نیز به این قیام و رشادت علیمردان‌خان بختیاری اشاره صریح صورت گرفت. جا دارد اولا یک سکانس به فیلم اضافه شود و در ردیف جنایات رضاشاه به قیام بختیاری‌ها در سال ١٣٠٨ ش و دستگیری و اعدام سران بختیاری از جمله علیمردان‌خان اشاره شود. ثانیا موضوع ساخت سریال علیمردان‌خان که از سوی مسئولان صداوسیما وعده داده شده، تسریع و روند تخصیص بودجه آن مشخص گردد و وضعیت پیشرفت پروژه به اطلاع افکار عمومی رسانده شود.»

و درنهایت در بند آخر مقرر شده است: «هرچه زودتر نام شبکه استانی «جهان‌بین» که نام تپه ماهوری کوچک در حوالی شهرکرد است به «زردکوه» که مرتفع‌ترین قله سلسله‌جبال زاگرس و سرچشمه دو رودخانه بزرگ کارون و زاینده‌رود است و دارای نقش مهم و کلیدی در فرهنگ و اقتصاد و تاریخ استان بوده و هست، تغییر یابد. علاوه‌براین، در دیدار هیئت با آقای میرباقری، معاون سیما، ایشان تعهد دادند که سریال علیمردان‌خان از شبکه استانی به سیمافیلم منتقل و ساخت آن با بودجه ویژه و با نظارت علمی دانشمندان بختیاری مسلط به موضوع شروع شود و کارگردان سریال سرزمین کهن هم عذرخواهی کند.»

با توجه با حواشی پیش آمده برای سریال «سرزمین کهن» و شانه خالی کردن شبکه سه از پاسخگویی درباره این مجموعه و مشخص نبودن تکلیف پخش انتظار می رود رئیس رسانه ملی و مدیران شبکه های مختلف سیما در مقابل برخوردهای سلیقه ای و شخصی ابتکار عمل مناسب تری نشان داده و تصمیم گیری در قبال سریال ها با توجه به اصلاحات انجام شده قاطع تر در این رسانه انجام شود.

مجموعه «سرزمین کهن» با نام جدید «سرزمین مادری» به بررسی وقایع سیاسی، تاریخی و اجتماعی ایران از سال ۱۳۲۰ خورشیدی تا انقلاب ۱۳۵۷، در بستر زندگی یک پسر نوجوان می‌پردازد.

این سریال، سوم بهمن ۱۳۹۲ روی آنتن رفت، اما پس از پخش چهار قسمت، با موجی از اعتراض‌ها مواجه شد که در نهایت صداوسیما را به توقف پخش مجاب کرد.

از جمله بازیگران این مجموعه می‌توان به نیکی کریمی، محمدرضا فروتن، حسن پورشیرازی، فرشته صدرعرفایی، جعفر دهقان، امیر آقایی، شبنم قلی‌خانی، الهام حمیدی، ثریا قاسمی، علی شادمان، پژمان بازغی، هنگامه قاضیانی، میترا حجار، پرویز پورحسینی، حسین محجوب، بیتا فرهی، هومن سیدی، مهرداد ضیایی، لیلا زارع، آشا محرابی، محسن تنابنده، جواد عزتی، رسول نقوی، شیوا بلوچی، متین حیدرنیا، امین رحیمی، درشن سینک، بهرام کمیجانی، فریبرز گرم‌رودی و... اشاره کرد.

501

کد خبر: 847628

وب گردی

وب گردی