کاهش سرانه آبی کشور از 13هزار مترمکعب  به 1400 مترمکعب در سال/ بحران کم‌آبی جدی است

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: وضعیت کنونی آب در جهان را بحرانی دانست و گفت: در بیشتر کشورهای در حال توسعه، آب ناسالم تهدیدی بسیار بزرگ تر از مناقشات مسلحانه برای امنیت انسان است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمد حاج رسولیها در چهارمین کنفرانس بین المللی رفتار بلندمدت و فناوری های نوسازی و سازگار با محیط زیست سدها، در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما اظهار کرد: هم اکنون جهان با تنش آبی مواجه است تامین آبر شیرین یکی از موضوعاتی است که باید در دستور کار قرار بگیرد.

او تصریح کرد: تامین امنیت آبی در قرن 21 و تضمین حفاظت از آب شیرین، اکوسیستم های مربوطه و توسعه این منابع به نحوی که پایداری بهره مندی از منابع آب را ارتقا بخشد، چالش مشترک موجود در جهان محسوب می شود.

حاج رسولیها تصریح کرد: بررسی آمار و ارقام نشان می دهد که در طول 40 سال گذشته جمعیت دنیا دو برابر شده، در حالی که استفاده از آب شیرین چهار برابر افزایش یافته است و تا سال 2050 برداشت آب با رشد سریع 50 درصدی در کشورهای در حال توسعه و 18 درصدی در کشورهای توسعه یافته مواجه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: میزان سرانه آب تجدیدپذیر سالانه ایران از حدود 13 هزار متر مکعب در سال به حدود 1400 مترمکعب در سال کاهش یافته و در صورت ادامه این روند، وضعیت در آینده به مراتب بدتر خواهد شد.

حاج رسولیها، وضعیت کنونی آب در جهان را بحرانی دانست و گفت: در بیشتر کشورهای در حال توسعه، آب ناسالم تهدیدی بسیار بزرگ تر از مناقشات مسلحانه برای امنیت انسان است.

402

کد خبر: 847712

وب گردی

وب گردی