سیاست اصلی ایران گسترش صلح و ثبات در منطقه است

سفیر ایران در روسیه اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره ملت ایران را توهین‌آمیز خواند و تاکید کرد که سیاست اصلی ایران گسترش صلح و ثبات در منطقه است.

سمینار "25 سال همکاری ایران و روسیه در زمینه بهره برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای" از امروز صبح (25 مهر ماه 96) در شهر مسکو، پایتخت روسیه آغاز شده است. این سمینار با همکاری سازمان انرژی اتمی ایران و روس اتم، همچنین وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور سازماندهی شده و طی آن کارشناسان و صاحب‌نظران هسته‌ای دو کشور در زمینه راه‌های توسعه همکاری بحث و تبادل نظر می‌کنند.

مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه ابتدا طی سخنانی حضور مقامات و متخصصان حوزه دیپلماسی و فناوری هسته‌ای در این سمینار را مهم دانست و از سازمان دهندگان آن جهت فراهم آوردن فرصت بحث و تبادل نظر قدردانی کرد.

سفیر ایران در روسیه در ادامه افزود: نگاهی به گذشته نشان می‌دهد که روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در عرصه‌های مختلف، به ویژه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین‌المللی از یک روند مطلوب توسعه‌ای برخوردار بوده است و رشد 70 درصدی حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته مؤید این مطلب است.

وی سفر مقامات بلندپایه دو کشور را نشانی از تمایل و اعتماد بالای دو کشور در گسترش همکاری‌ها دانست و گفت: هدف‌گذاری رؤسای جمهور دو کشور در سفر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به روسیه، برای توسعه همکاری‌های راهبردی در زمینه‌های مختلف و امضای 14سند همکاری، نقطه عطفی در تاریخ روابط دو کشور می‌باشد. همچنین سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به سنت پترزبورگ نیز بیانگر تعامل خوب دو کشور در سطوح عالی قوای مقننه است.

سنایی خاطرنشان کرد: همکاری‌های بین وزارت‌خانه‌‌های امور خارجه با برگزاری نشست‌های مشورتی و رسمی دو جانبه و چند جانبه بین وزرای خارجه، معاونین وزیر و مدیران کل در سطح خوبی در امور دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی ادامه دارد.

سفیر ایران در روسیه بیان کرد: حرکت رو به رشد فناوری، اقتصاد و تجارت جهانی ایجاب می‌کند که کشورهای جهان از حداکثر ظرفیت‌های ممکن برای توسعه همکاری‌ها بهره ببرند و در این راستا در سطوح دو جانبه و بین‌المللی در تمامی زمینه‌ها برنامه‌ریزی مدونی در اختیار داشته باشند.

امروز بدون اغراق می‌توان گفت که چنین برنامه‌ریزی‌هایی در بسیاری از زمینه‌ها بین ایران و روسیه وجود دارد و همکاری‌های دو کشور در عرصه مبارزه با تروریسم و بهره برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای به عنوان نماد همکاری‌های مهم و راهبردی در عرصه دو جانبه و بین‌المللی شناخته می‌شود.

سنایی با بیان اینکه روسیه بدون شک یکی از از کشورهای مهم و تاثیرگذار در شکل‌گیری برجام و اجرای آن بوده است، گفت: مسکو تحت شرایطی که برخی طرف‌های متعاهد برجام، نسبت به تعهدات خود عمل نکردند، از اجرای این سند چند جانبه و بین‌المللی حمایت کرده است.

وی افزود: امروز آنچه روند اجرایی برجام را با خطر مواجه ساخته، تفسیر غیرمنصفانه و ناعادلانه از این توافق چندجانبه بین‌المللی و زمزمه‌های خروج برخی از اعضاء یا اظهاراتی در مورد اصلاح آن می‌باشد. این در حالی است که اکثریت اعضای 5+1 بر حفظ و اجرای برجام تاکید دارند. بدون شک هرگونه اقدامی که باعث تضعیف روند اجرایی این توافق شود تنها امنیت و اعتماد بین‌المللی را از بین می‌برد.

سنایی با توجه به اظهارات توهین آمیز رئیس جمهور آمریکا بیان کرد: همگی می‌دانیم که سیاست اصلی جمهوری اسلامی ایران گسترش صلح و ثبات در منطقه است و در این راه هیچ توهین و فشاری را نمی‌پذیرد. اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا در مورد ملت ایران توهین‌آمیز و به دور از واقعیت می‌باشد و تاریخ در مورد آن قضاوت خواهد کرد.

سفیر ایران در روسیه در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از هرگونه فعالیت سازنده که منجر به رونق همکاری‌های فی‌مابین و برقراری صلح و ثبات منطقه‌ای شود استقبال می‌کند.

303

کد خبر: 847718

وب گردی

وب گردی