فعلا امکان خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس وجود ندارد/ وزیر ورزش 2 راه بیشتر ندارد

یک منبع آگاه در سازمان خصوصی‌سازی گفت: با توجه به مصوبه شهریور سال 1394 هیأت وزیران، باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس فعلا بنگاه فرهنگی تلقی می‌شوند و بنگاه فرهنگی هم از مدار خصوصی‌سازی خارج است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، «خصوصی سازی در ورزش برای من یک راهبرد مهم است و تلاش میکنم با رفع موانع مدیریتی، سیاسی، حقوقی و اقتصادی این اتفاق در ورزش ایران به سرعت رخ دهد.» این صحبت‌ها را مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان انجام داده تا بار دیگر بحث خصوصی‌سازی دو باشگاه بزرگ پایتخت یعنی استقلال و پرسپولیس داغ شود.

سال‌های 1393 و 1394 بود که دولت و وزیر وقت ورزش جوانان، محمود گودرزی تصمیم به واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی گرفتند و چهار مزایده هم برگزار کردند اما هیچ یک از مشتریان دست به نقد دو باشگاه مورد تأیید قرار نگرفتند و خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس مانند گذشته بی‌نتیجه ماند.

حالا وزیر ورزش دولت دوازدهم بار دیگر از اراده دولت برای خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس صحبت کرده اما موانع بزرگی بر سر تحقق این اتفاق قرار دارد که درصد انجام آن را به کمترین حد ممکن می‌رساند. مهم‌ترین نکته این است که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در شهریور سال 1394 به عنوان بنگاه فرهنگی تعریف شدند و بدین ترتیب امکان خصوصی‌سازی آنها فعلا وجود ندارد.

یک منبع آگاه در سازمان خصوصی‌سازی، در این باره به خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، گفت: با توجه به مصوبه شهریور سال 1394 هیأت وزیران، باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس فعلا بنگاه فرهنگی تلقی می‌شوند و بنگاه فرهنگی هم از مدار خصوصی‌سازی خارج است، همان‌طور که ما نمی‌توانیم تئاترها و سینماها را واگذار کنیم. بنا بر مصوبه شورای اصل 44 آموزش، بهداشت، سلامت و فرهگ در مدار خصوصی‌سازی قرار نمی‌گیرند.

وی ادامه داد: اگر وزیر ورزش می‌خواهد این دو باشگاه به مدار خصوصی‌سازی برگردند باید یکی از 2 اتفاق ممکن عملی شود؛ اول اینکه مصوبه هیأت وزیران توسط مجلس شورای اسلامی لغو شود که احتمال بسیار ضعیفی وجود دارد این اتفاق رخ دهد. گزینه دیگری که وجود دارد و احتمالا وزیر ورزش روی این موضوع حساب کرده، طرح موضوع در هیأت وزیران و بازنگری مصوبه توسط خود این هیأت است تا استقلال و پرسپولیس از مدار فرهنگی خارج شوند.

این منبع آگاه در پایان خاطرنشان کرد: دفعه قبل فشار روی سازمان خصوصی‌سازی بود و 135 نماینده مجلس رسما خواستار توقف خصوصی‌سازی شدند. آن زمان جو مجلس چندان به سود روند خصوصی‌سازی نبود اما شاید وزیر ورزش این بار روی کمک مجلس حساب کرده است. البته اگر این اتفاق رخ دهد، ما قطعا استقبال می‌کنیم چون با توجه به تجربه فراوان، آمادگی و پتانسیل انجام این کار را داریم.

604

کد خبر: 847724

وب گردی

وب گردی