اعمال محدودیت های ویژه برای کاهش آلودگی هوای پایتخت در 6 ماه دوم سال

 مدیرکل محیط زیست استان تهران از ایجاد محدودیت برای فعالیت واحدهای آلاینده هوای پایتخت در 6 ماهه دوم سال خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، کیومرث کلانتری روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: برهمین اساس در 6 ماهه دوم سال به ویژه در ماههای آبان و بهمن، محدودیت های ویژه ای در راستای کاهش میزان آلودگی هوای شهر تهران اعمال خواهد شد.
وی تصریح کرد: این محدودیت ها براساس قانون هوای پاک، شامل فعالیت واحدهای آلاینده و همچنین اقداماتی که منجر به افزایش حجم ترافیک برای پیشگیری از تشدید آلودگی هوای پایتخت می شود.
وی با بیان اینکه برنامه جامع کنترل کیفی هوای تهران حداکثر تا 2 ماه آینده اجرایی می شود، گفت: قانون هوای پاک مردادماه امسال در مجلس شورای اسلامی تصویب و با امضای رییس جمهوری ابلاغ شده است.
وی با اشاره به اینکه براساس این قانون ابلاغی 26 دستگاه حاکمیتی و دولتی دراین زمینه مسئولیت دارند، تصریح کرد: سازمان محیط زیست به عنوان ناظر، تکالیف تمام دستگاه های مسئول دراین قانون را احصا و ابلاغ کرده و همه دستگاه ها نیز موظف به ارائه گزارش در خصوص عملکرد خود به این سازمان هستند.
کلانتری گفت: درهمین ارتباط و براساس مصوبات کارگروه کنترل آلودگی هوای تهران، پلیس راهور ملزم به برخورد با خودروهای دودزا و آلاینده در پایتخت شده است.
وی افزود: درهمین ارتباط وزارت نفت نیز موظف شده کیفیت سوخت عرضه شده در تهران را به دبیرخانه این کارگروه(سازمان محیط زیست) گزارش کند.
کلانتری گفت: براساس این قانون جامع، اگر دستگاه های متولی به وظایف خود عمل نکنند، به واسطه مسئولیتی که در زمینه سلامت مردم برعهده دارند، باید پاسخگو باشند.
وی اظهار کرد: ترافیک، آلودگی هوا، کمبود منابع آب و مسائل مدیریت پسماند و پساب مهمترین معضلات زیست محیطی استان تهران محسوب می شوند.
به گفته وی، سازمان محیط زیست یک دستگاه نظارتی و حاکمیتی است و برای حل این معضلات باید با تدوین استانداردها، ضوابط و مقررات بر نحوه اجرای دیگر دستگاه‌ها نظارت کند.

راه اندازی سامانه پیامکی ارتباط مردم با سازمان محیط زیست
کلانتری با اعلام اینکه 81 سازمان مردم نهاد محیط زیست در استان تهران فعال هستند، از راه‌اندازی یک سامانه پیامکی برای ارتباط فعال با مردم تهران در خصوص معضلات محیط زیستی خبر داد.
مدیرکل محیط زیست استان تهران در خصوص آلودگی واحدهای صنعتی تهران نیز گفت: صنایع موجود در استان تهران باید به سمت صنایع های‌تک حرکت کرده و تلاش می‌کنیم صنایع پراکنده این استان به شهرک‌های صنعتی منتقل و تجمیع شوند.
وی با بیان اینکه هیچ واحد صنعتی نباید خروجیش با استانداردهای محیط زیست مغایرت داشته باشد، تصریح کرد: تا به حال 424 واحد صنعتی در شمول واحدهای آلاینده قرار گرفته‌اند که باید یک درصد از میزان فروش و سودشان را به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و دیگر دستگاه‌های مربوطه برای کنترل وضعیت محیط زیست منطقه پرداخت کنند.
وی در خصوص محیط طبیعی استان تهران نیز گفت: وجود 3 پارک ملی، 3 منطقه حفاظت شده، 3 اثر طبیعی ملی و 3 منطقه شکار ممنوع باعث شده که 30 درصد از مساحت جغرافیای تهران تحت حفاظت اداره کل محیط زیست باشد.

واگذاری موضوع بهره برداری و احیای پارک پردیسان به شهرداری تهران
کلانتری در خصوص واگذاری پارک پردیسان به شهرداری تهران نیز گفت: این پارک در داخل محدوده شهر تهران قرار دارد که اداره آن نیز باید در اختیار مدیریت شهری قرار گیرد.
وی افزود: از آنجایی که زیرساخت‌ها و تاسیسات رفاهیات این مجموعه به شکلی نبود که مردم بتوانند استفاده مناسبی از آن داشته باشند، پارک پردیسان برای مدت 15 سال با هدف بهره‌برداری و احیا به شهرداری واگذار شد اما کل عرصه و اعیان پارک همچنان متعلق به سازمان محیط زیست است.
به گزارش ایرنا، محمد رستگاری معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران نیز در این نشست گفت: در 6 ماهه نخست امسال 6 هزار و 700 واحد صنعتی و تولیدی پایش شدند که 133 واحد به دلیل مشکل آلایندگی تعطیل شدند و 424 واحد نیز در لیست صنایع آلاینده قرار گرفتند.

705

کد خبر: 847826

وب گردی

وب گردی