استان هایی که از پایین ترین فقر برخوردار هستند بیکاری بیشتری دارند/به جای کاهش فقر به زایش فقر رسیده ایم

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: استان هایی مانند سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، ایلام و همچنین خراسان جنوبی که از فقر پایین تری برخوردار هستند میزان بیکاری بیشتری دارند که در این استان ها باید پدیده مبارزه با فقر فراگیر شود.

وحید محمودی، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این که فقر در کشور ایران یک پدیده فراگیری است در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: تمام استان های کشور از وضعیت محرومیت رنج می برند و خاص یک استان و یک شهرستان نیست؛ حتی تهران که برخوردارترین استان است، دچار فقر و محرومیت است.

وی ادامه داد: بسته به تعریفی که از فقر داریم میزان محرومیت ها می تواند متفاوت باشد، یک زمانی فقر را نیازهای اساسی زندگی تعریف می کنیم و یک زمانی فقر را محرومیت از قابلیت های انسانی یا به عبارتی فقر چند بُعدی تعریف می کنیم که میزان دسترسی به خدمات بهداشتی، آموزشی، درمانی و همچنین زیرساخت های مربوط به کیفیت زندگی همه تماما می تواند در شاخص چند بُعدی تاثیرگذار باشد.

محمودی افزود: آنچه در کشور ما مشهود است این است که یک رابطه مستقیمی میان درجه توسعه یافتگی یا درجه برخورداری استان ها با میزان فقر وجود دارد، همین طور رابطه مستقیمی میزان بیکاری و نرخ فقر در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: استان هایی که نرخ فقر و بیکاری بیشتری دارند و از نظر آمایش سرزمین درجه پایین تری دارند به طور طبیعی میزان فقر و محرومیت بیشتر دارا هستند و طبیعی است که اگر تعداد بیشتری در خانوار مشغول به کار باشند درآمد خانوار افزایش پیدا می کند و افزایش درآمد خانوار آنها را از وضعیت فقر خارج می کند.

بیکاری دچار نوع دوستی فرهنگی غلطی شده است

محمودی چالش اصلی کشور را بیکاری دانست و گفت: بیکاری به گونه ای است که در کشورمان دچار یک نوع دوستی فرهنگی غلطی شده است که برخی با توجه به این که زیر خط فقر مطلق هستند فرزندانشان را برای تحصیل به دانشگاه ها با هزینه بالا می فرستند اما پس از پایان تحصیل فرزندان هیچ حرفه ای را یاد نگرفته و امکان ورود به بازار کار برایشان فراهم نیست.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: نامتوازن بودن سرمایه گذاری در استان ها و تخصیص بودجه از سوی دولت و حمایت های دولت که باید به صورت متوزان در همه استان ها باشد یا به عبارتی عدالت منطقه ای را رعایت کند در کاهش فقر و بیکاری تاثیر دارد. به همین ترتیب این دو نکته است که در سیاست گذاری دولت باید مورد توجه قرار گیرد که در کنار کاهش تورم سیاست مهار فقر، با افزایش درآمدها باید عدالت منطقه ای رعایت و همینطور سوق دادن سرمایه گذاری ها و ظرفیت های تولیدی در مناطق کم درآمد بتوان نرخ بیکاری را کاهش داد.

استان هایی که از فقر پایین تری برخوردار هستند دارای میزان بیکاری بیشتری هستند

محمودی گفت: استان هایی مانند سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، ایلام و همچنین خراسان جنوبی که از فقر پایین تری برخوردار هستند میزان بیکاری بیشتری را دارند که در این استان ها باید پدیده مبارزه با فقر فراگیر شود.

وی ادامه داد: اگر دولت راهبرد و تفکر خود را نسبت به مقوله فقر و فقرزدایی تغییر دهد و از نگاه های گداپروری و یارانه ای فاصله بگیرد می تواند محور را بر روی توانمندسازی قرار دهد و نظام آموزش ابتدایی را به سمت فنی و حرفه ای هدایت کند و این افراد توانمندی و ظرفیت هایی را پیدا می کنند که خودشان خالق شغل باشند.

محمودی تصریح کرد: اگر بخواهیم کارفرما را مجبور کنیم و با استفاده سیاست هایی مثل اشتغال ضربتی و از این دست سیاست ها و طرحهای زودبازده مشکل فقر را حل کنیم نگاه منسوخی است و جواب نمی دهد.

کارشناس مسایل اقتصادی با بیان این که باید دیده بان فکری را تغییر دهند، ادامه داد: سیاست ها و برنامه های توانمندسازی باید بر محور تامین مالی جهت گیری شود تا عدالت منطقه ای صورت پذیرد و همچنین هدایت و پشتیبانی فمی سیاست های اشتغال زا به سمت بنگاه های متوسط و پشتیبانی فنی و تغییر و توسعه مورد حمایت قرار بگیرد تا دولت ها در این زمینه راهوری کنند و با تدوین خوشه های صنعتی ظرفیت اشتغال آفرینی را به صورت پایدار به سمت کاهش فقر سوق دهند.

به جای کاهش فقر به زایش فقر رسیده ایم

محمودی گفت: با توجه به تجربه سیاست ها در چهار سال گذشته به جای کاهش فقر زایش فقر را داشتیم.

وی با بیان این که بودجه دولت محدود است، گفت: دولت توان ندارد عطش افزایش بودجه و نیاز را برطرف کند بنابراین به بن بست خواهیم رسید کما این که در حال حاضر در حوزه های تامین اجتماعی، صندوق ها و اشتغال به بحران هایی رسیده ایم که این بحران ها بازمی گردد به ضرورت تغییر راهبرد در برنامه های عملیاتی و در صورتی که ما جلوتر حرکت کنیم بحران هایمان عمیق‌تر می شود.

901/900

کد خبر: 847905

وب گردی

وب گردی