تخریب همه ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه‌های استان تهران

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران تخریب همه ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه ها طی چهار سال آینده خبرداد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت نیرو، محمدرضا بختیاری در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی آب و تاسیسات آب و فاضلاب در جمع خبرنگاران گفت: یکی از معضلات استان تهران ساخت و ساز غیر مجاز در حریم و بستر رودخانه‌ها است و از آنجا که همه رودخانه‌های استان تهران جزو منابع تأمین آب شرب محسوب می‌شوند، با هرگونه ساخت و ساز برخورد جدی صورت می‌گیرد.

او با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون 251 مورد تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه‌ها در مناطق دماوند، فیروزکوه، شمیرانات و فردیس انجام شده است گفت: با این اقدام 28 هکتار زمین به ارزش 846 میلیارد تومان آزاد شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از ادامه روند تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز طی ماههای آتی خبر داد و گفت: طی چهارسال آینده تمام مستخدثات و ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه‌های تهران تخریب می‌شود.

او در خصوص هتل آریانا گفت: هتل آریانا در حریم کیفی و همچنین حریم و بستر هیچ یک از رودخانهها قرار ندارد بلکه این هتل در حریم کیفی قرار گرفته که متولی این بخش سازمان حفاظت از محیط زیست است.

بختیاری در ادامه با اشاره به وضعیت بارندگی و دخایر آبی در استان تهران گفت: از ابتدای سال آبی تا 25 مهر حدود 21 میلی متر بارندگی در استان تهران انجام شده که نسبت به متوسط بلند مدت 300 درصد افزایش یافته است.

او افزود: همچنین در حال حاضر در مخازن سدهای پنجگانه تأمین کننده آب تهران 767 میلیون متر مکعب آب ذخیره شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17 میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه متوسط بلدمدت بارش در استان تهران 280 میلی متر است تصریح کرد: این رقم در سال آبی گذشته 300 میلی متر بوده است و بر اساس پیشبینی های صورت گرفته امسال نیز همین میزان بارندگی انجام می‌شود.

او یادآور شد: سال آبی 97-96 در استان تهران نرمال پیش بینی می‌شود که در صورت همکاری همه مردم سال آبی جاری را بدون تنش سپری خواهیم کرد.

بختیاری میزان مصرف آب شرب در استان تهران در سال آبی گذشته را حدود 1 میلیارد و 450 میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: حدود 1350 میلیون متر مکعب آب شرب در شهرهای مربوط به استان تهران مصرف شد درحالی که این رقم در روستاهای استان تهران حدود 100 میلیون متر مکعب به ثبت رسید.

او با بیان اینکه طی سال آبی گذشته 1 میللیارد و 50 میلیون متر مکعب آب در شهر تهران اختصاص یافت، گفت: 780 میلیون مترمکعب آب از سدهای 270 میلیون نیز از منابع آب زیرزمینی اختصاص یافته است.

بختیاری اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در سال‌های آبی نرمال 70 درصد آب شرب شهر تهران از منابع سطحی و 30 درصد از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود در حالی که سال گذشته 75 درصد آب شرب شهر تهران از منابع آب سطحی و 25 درصد از سفره‌های زیرزمینی تأمین شده است.

402

کد خبر: 847908

وب گردی

وب گردی