رویکرد دانشگاه آزاد واحد یادگار امام؛  پرورش دانشجویان کارآفرین است

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام شهرری گفت: رویکرد این واحد پرورش دانشجویان کارآفرین و رفع شکاف میان میان دانشگاه و صنعت و تقویت این رابطه است.

به گزارش ایسکانیوز، سعید قاضی مغربی گفت: متاسفانه امروز در بسیاری از دانشگاه های کشور به دانشجو به عنوان فرد جویای علم و به استاد به عنوان فردی که دارای علم است و به دانشگاه به عنوان محیطی که در آنجا علم آموزی انجام می شود نگاه می کنند در حالی که این نوع نگاه در دنیای امروز منسوخ شده و دانشگاه های روز دنیا به دنبال پرورش دانشجوهای کارآفرین هستند.
وی با بیان اینکه نسل اول دانشگاه فقط به دانشجو علم آموزی می آموخو نسل دوم دانشگاه رویکرد پژوهش محور نسبت به دانشجو داشت اظهار داشت: امروز مدیریت دانشگاه یادگار امام خمینی(ره) به دانشجو به عنوان فرزند خود نگاه می کند.
قاضی مغربی با بیان اینکه امروز باید مسئولان دانشگاهی این انعطاف را داشته باشند که ویژگی ها و دغه دغه های نسل جوان به ویژه دانشجویان را بشناسند اضافه کرد: دانشجویان باید احساس کنند که اساتید و روسای دانشگاه نسبت به آینده، اشتغال، مسکن و ازدواجشان احساس تکلیف می کنند و در جهت برآورده کردن نیازشان وی تلاش و گام برمی دارند.
وی اشتغال جوانان را بزرگترین دغه دغه دانشجویان دانست و اظهار داشت: دانشگاهیان اگر بتوانند اشتغال نسل جوان را فراهم کنند بسیاری از مشکلات سرراه آنان مانند ازدواج، مسکن و امید به آینده جوان حل می شود.
قاضی مغربی ادامه داد: تربیت دانشجوی کارآفرین نیازمند الگو برداری از تجربیان سایر دانشگاه های جهان و ارتباطشان با صنعت است که در این راه باید توجه کرد که در وهله اول باید علوم بومی سازی شود و الگوی مناسب داخلی برای پیش برد اهداف و توسعه کشور ترسیم شود.
وی در ادمه به تجربه ناموفق رشته های کاردانش که در گذشته از کشور ژاپن کپی شد و بدون اینکه بومی سازی شود در کشور اجرا شد اشاره کرد و اظهار داشت: امروز ما دیگر نباید اشتباه گذشته را تکرار کنیم و باید در وهله اول تمام جوانب الگو برداری از سایر کشورها بشناسیم و برای آن مطابق نیاز و خواست صنعت داخل کشور برنامه ریزی و اجرا کنیم تا خروجی موفقی داشته باشیم.
قاضی مغربی ایجاد دفاتر ارتباط با صنعت در دانشگاه ها را کاری مفید دانست و افزود: ایجاد این دفاتر در ذات خود کار خوب و موفقی بود ولی چون برخی همکاران دانشگاهی عملکرد خوبی را نداشتند و نتوانستند نیازهای صنعتگران را به خوبی برطرف کنند عملا خروجی خوبی نداشت.
وی ادامه داد: برخلاف ایران امروز شرکت های بزرگ جهان در دانشگاه های معتبر دنیا دفاتر ارتباط با صنعت ایجاد کرده اند چرا که می دانند دانشگاه هایشان در جهت اقتصادی کردن و پایین آوردن مخارج تولید با استفاده از روش های جدید و تکنولوژی روز گام برمی دارند.
قاضی مغربی پیدا کردن حلقه مفقود بین دانشگاه ها و صنعت را بزرگترین هدف مسئولان دانشگاه یادگار امام خمینی(ره) برشمرد و اظهار داشت: امروز جامعه ما پر از فارغ التحصیل دارای مدرک کارشناسی به بالا است که عملا هیچگونه مهارت و فنی بلد نیستند.
وی با بیان اینکه صنعت کشور امروز نیازمند دانشگاهی است که در جهت نیاز آنان حرکت کند و قابلیت انعطاف با شرایط روز جهان را داشته باشد اظهار داشت: امروز باید در صنعت کشور این اعتماد به دست آید که دانشگاه ها در جهت تامین نیازهای آنان دانشجویان را پرورش می دهند و دانشجویان نیز این را بدانند که دانشگاه مانند پدری است که او را به سمت شغل پایداری هدایت می کند و اگر در راه آموختن علوم کوتاهی کند در آینده درآمد خودش کم می شود.
قاضی مغربی در خصوص طرح های اجرایی دانشگاه یادگار امام خمینی(ره) در خصوص یافتن حلقه مفقود بین صنعت و دانشگاه گفت: اساتید، مسئولان و دانشجویان دانشگاه یادگار امام خمینی(ره) از سال گذشته تحقیقات و پایان نامه های دکتری و کارشناسی ارشد را معطوف به یافتن حلقه های گم در میان صنعت حمل و نقل و دانشگاه کردند و توانستند این دانشگاه را به عنوان قطب صنعت حمل و نقل و ترافیک در استان تهران معرفی کنند.
وی ادامه داد: دانشگاه یادگار امام خمینی(ره) امروز توانسته در حوزه صنعت حمل و نقل تفاهم نامه های همکاری خوبی با شرکت ها مختلف فعال در این عرصه امضاء کند و امید می رود که در آینده ای نزدیک خیل عظیمی از دانشجوهای این دانشگاه در این عرصه به کار و فعالیت با ثبات دست پیدا کنند.
قاضی مغربی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه یادگار امام خمینی(ره) جزو دانشگاه های جامع و بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی به شمار می رود اظهار داشت: دانشگاه یادگار امام خمینی(ره) دارای 30 هکتار فضای آموزشی و 40 هکتار زمین های حاشیه ای دانشگاه است که برای توسعه و ایجاد دانشکده های جدید در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه یادگار امام خمینی(ره) از سال 1358 در نزدیکی حرم عبدالعظیم(ع) دایر شده است اظهار داشت: این دانشگاه داری امکانات خوب آزمایشگاهی، کارگاهی، سیستم اداری منظم و اساتید توانمند است که این مورد در کنار راه های دسترسی آسان دانشجویان به این دانشگاه باعث شده دانشگاه یادگار امام خمینی(ره) جزو دانشگاه های پرتقاضا از سوی دانشجویان باشد.
قاضی مغربی ادامه داد: دانشگاه یادگار امام خمینی(ره) در چهار مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دارای 24 هزار دانشجو در هفت دانشکده مدیریت و حسابداری، فنی و مهندسی، هنر و معماری، مهندسی برق، آموزش معلمان، علوم انسانی و علوم پایه می باشد.
وی در خصوص کادر اداری و استاتید دانشگاه یادگار امام خمینی(ره) نیز گفت: این دانشگاه دارای 400 استاد عضو هیات علمی، 1 هزار استاد مدعو و 400 کارکنان اداری است که نظم، آرامش و محیط شادابی را برای دانشجویان فراهم کرده اند.
قاضی مغربی در بخش دیگر سخنان خود به مشکلات واحد صفائیه دانشگاه یادگار امام خمینی(ره) در سطح شهرستان ری اشاره کرد و بیان داشت: محله صفائیه شهرستان ری امکانات لازم مانند فروشگاه، رستوران، پارک، فضای آموزشی مانند کتابخانه و فرهنگ سرای مناسب ندارد و با توجه به اینکه تعداد کثیری دانشجوی دختر و پسر در مقاطع مختلف تحصیلی در این منطقه تردد می کنند مشکلات فرهنگی و اجتماعی برای ساکنان این منطقه ایجاد کرده اند که با راه اندازی سه دانشکده در آینده ای نزدیک در داخل محوطه دانشگاه یادگار امام خمینی(ره) در اتوبان قم تهران این مشکل حل خواهد شد.

کد خبر: 847939

وب گردی

وب گردی