تلاش مسکو برای قطب سازی جدید در صحنه بین الملل

روسیه امروز درصدد است با کمک چین در نظام بین المللی تغییراتی انجام دهد و با قطب سازی جدید از قدرت آمریکا و غرب در نظام بین المللی بکاهد. ایجاد مجموعه مؤثر شانگهای و بریکس تا حد زیادی از تک روی امریکا کاسته است.

به گزارش ایسکانیوز، برگزاری نوزدهمین اجلاس بین المللی جوانان ودانشجویان در شهر سوچی روسیه نشان از تلاش این کشور برای حفظ وگسترش نفوذ خود در سطح جهان دارد. میزبانی از بیست هزار شرکتکننده جوان که نیمی از آنها از خارج روسیه آمده اند کار اسانی نیست و میزبانی برای مدت دو هفته و تحمل هزینه های برگزاری قطعا با محاسبات سیاسی صورت گرفته است.

این اجلاس از ارث باقیمانده شوروی سابق است و عمده نیروهای شرکت کننده در آن از جوانان احزاب کمونیست و سوسیالیست جهان هستند ولی دولت پوتین رئیس جمهور کنونی روسیه که از تفکر چپ چشمپوشی کرده همچنان در حفظ حوزه نفوذ سابق خود اصرار دارد وتلاش می کند که آن را احیا و به ابزاری برای روسیه امروزین تبدیل کند. در حال حاضر جریان کمونیستی در روسیه جزو مخالفان پوتین شمرده می شوند ولی پوتین به رغم این شرایط اجلاسی برگزار می کند که بیشتر تعلق به مخالفان سیاسی خود در داخل دارد و امیدوار است که آن را در خدمت سیاستهای کنونی روسیه قرار دهد. این اقدام میزان جسارت سیاسی در نظام کنونی روسیه را نمایان می سازد و حجم اعتماد به نفس رهبران کنونی کرملین در مدیریت این گونه اجلاس های بزرگ را نیز نشان می دهد و شاید این اجلاس تمرینی برای برگزاری جام جهانی فوتبال در سال آینده باشد.

جوانان روسی و چپ جهان همچنان به دوره اتحاد جماهیر شوروی با اعجاب نگاه می کنند و پیروزی آن بر نازیسم در جنگ جهانی دوم را مهمترین عید ملی می شمارند و رسیدن به ماه و فضا و ساخت انواع سلاح های کلاسیک ونامتعارف از جمله سلاح هسته ای را مهمترین دستاوردهای آن می شناسند.

جوانان روسی پوتین رئیس جمهور کنونی روسیه را وارث افتخارسازان این کشور می پندارند و شاید به همین علت است که در این کشور هیچ گونه بریدگی با گذشته سیاسی این کشور دیده نمی شود و بسیاری از نمادهای شوروی سابق همچنان به چشم می خورد.

روسیه امروز درصدد است با کمک چین در نظام بین المللی تغییراتی انجام دهد و با قطب سازی جدید از قدرت آمریکا و غرب در نظام بین المللی بکاهد. ایجاد مجموعه مؤثر شانگهای و بریکس تا حد زیادی از تکروی امریکا کاسته است.

همچنین روسیه می کوشد یک ارتباط خوب با آلمان و اروپا داشته باشد و تا حدی از سلطه امریکا بر اروپا بکاهد. برای تحقق این هدف در سال گذشته مبادلات روسیه و آلمان از ٣٨٠ میلیارد دلار تجاوز کرده و این علت اصلی مخالفت آلمان با هرگونه تحریم روسیه از سوی غرب است. همچنین ورود روسیه به جنگ سوریه اقدامی در جهت حفظ میراث نفوذ خود در صحنه بین المللی است.

از مجموع این راهبردهای روسیه می توان فهمید که سرمایه گذاری روی جوانان چه جایگاهی دارد و روسیه تا چه حد در ابعاد رسمی و مردمی برای رسیدن به اهداف خود سرمایه گذاری می کند.

کد خبر: 847958

وب گردی

وب گردی